Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlaBerg
Har efter en längre tid som Saabåkare insett mitt misstag och kommit fram till att jag vill ha en V70 R awd och har hittat en perfekt bil en 05 a med långa mil och exakt den utrustningen som jag är ute efter..

Nu kommer följade frågor..

Hur stor skillnad i servicekostnader är det på en R och en vanlig V70

Vid vilka miltal kommer dom Stora servicarna

Och är det något speciellt man ska tänka på när man just ska köpa sig en R..

mvh Ola Berg
av S.t.r.a.n.D
Kan inte ge dig 100%-iga svar men har svårt att tro att det är mycket dyrare att byta olja och filter på en R jämfört med en 2,4. Samma förfarande och samma olja lär dom hälla i så.

Kamremsbytet är väl vid 16000 även på R:en tror jag.
av borstarmicke
Japp, 16000mil gäller.
R:en har väl ungefär samma servicekostnader son en vanlig AWD turbo...
Dock är stötdämparna duktigt dyra, 4500:-/st och bromsskivor o belägg svider oxå i plånboken...
Annars är det nog billigt mot tex en Bmw M-serie i ägandekostnader.

Läs här: inte så aktivt tyvärr
http://www.nordicr.com/forum/index.php

på engelska här, mkt aktivt forum!
http://forums.swedespeed.com/zeroforum?id=51
Användarvisningsbild
av camaro69
Dyrt och dyrt. Allt är relativt.

Upplever inte att min bil kostar en massa dyra pengar. Tror t o m att min R kostat mindre i servicekostnad än fruns V70 2,4T per mil.
Bromsskivor och stötdämpare byter man inte varje vecka eller månad, så det blir inte heller någon stor utgift.

I övrigt så är jag mycket nöjd med bilen och kan rekommendera köp. Bra bil :D för lite pengar i dessa finanskrisens :cry: dagar.

Ett tips kolla vinkelväxeln. Kolla också så att det inte är en bil med superchip, och 28 ägare som har ryckt och plågat sönder materialet.
av OlaBerg
Tack för svaren.. Detta är en 05a med knappt 3000 mil på mätaren och bara en ägare plus bilfirman som den står på.. Allting verkar i ordning och den går som en dröm.. Den blir Min nästa vecka...

En annan fråga.. Det sitter 17 tums R fälgar på den nu med sommardäck , tanken är att sätta på dubbfria vinterdäck på dom fälgarna och sedan till våren inhandla 18 tums R fälgar , men har tittar runt lite och det verkar vara sjuka priser på just R fälgar.. Någon som har några tips på ställe där man kan få tag i fälgar till vettigt pris..
Användarvisningsbild
av camaro69
Är också på jakt efter 18".
Det verkar vara en bristvara till vettiga pengar. Men man köper inte begagnat skit till astronomiska summor. En del tycks tro att deras begagnade ommålade fälgar ska ha nästan nypris.

Hör av dig om du hittar någon som säljer nya original till vettiga priser. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
servicen i sig är inte dyrare. men bromsarna kostar med när det blir dags. (tändstift o sånt är ala gånger lite dyrare) men i det stora hela är inga stora skilnader på just ervice
sen så har man många ditljer på 16000 mila servicen som samanfaller just då.

se upp med importare gäler ju oavsett bil. räkna med att bli båst på ett eller annt sätt.
en volvo är inte billigare att köpa i europa, så är den billig är det nåt som är fel
av Billy
Ska inte R-modellerna servas var 1500:de mil och de vanliga modellerna var 3000:de vad gäller MY05? Så visst blir det ett dyrare ägande oavsett hur man vänder och vrider på det. Förövrigt vill jag gratulera dig till ditt val. En R-Volvo är få förunnat :-)-)
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]