Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Läste i Dagens Nyheter att regeringen ämnar omforma nuvarande miljöbilsförmånare. Vidare tänker man sänka dieselskatten för bilar med partikelfilter (hurra!) MEN istället höja skatten för dieselbilar utan partikelfilter.

Frågan är hur mycket i kronor och procent ett eventuellt genomklubbande medför. Tror partikelfilter kom till Volvo runt år 2005. Så om det blir en märkvärd skillnad kan jag tänka mig att intresset för 04 och därunder svalnar rejält? Eller vad tror ni andra?

Dieselskatten idag för en V70 N med D5 (163 hk) ligger i runda slängar på 7.300 kr per år. Sen tillkommer då ett dieselpris på mellan 11-15 kronor litern och en förbrukning som pendlar mellan ca 0,65-1,3 liter per mil. Plus alla reparationer och sådana kostnader som alltid medföljer en begagnad Volvo.

Bara dieselskatten motsvarar ca 3,65 kr per mil om Du kör max 2.000 mil per år (snittet ligger väl under 2k och då blir milkostnaden ännu högre).

Så ponera att bilen drar i snitt 1 liter per mil räknat på hela året. Dieseln kostar i snitt 13 kronor (ibland mer ibland mindre). Då får Du en kostnad (exkl. förslitningar, reparationer, försäkringar etc) på 16,65 kr per mil bara i bränsle (inräknat dieselskatten).

Då kan man fundera på vilkan andra bilar som finns tillgängliga för ca 16,65 kr per liter i bränslekostnad. Ponera att dieseln går tillbaka till vinterns skyhöga rekordnivåer, då har Du en literkostnad på mellan 18 - 19 kr/l. Om jag räknat rätt - vilket jag tror jag har - så är ju detta helt sjuka nivåer.

Särskilt som bensinen är billigare än dieseln (ofta mellan 50 öre till 1 kr billigare per liter) och att man där inte har någon dieselskatt.

Säg att en vanlig Volvo V70 bensinare drar ca 1.2 liter per mil i snitt över året. Och att bensinen kostar mellan 10 - 14 kr per liter.

Kör man 2000 mil per år, och säg att bensinpriset snittar runt 12 kr litern. Då har man en kostnad på ca 14,40 kr per liter om jag räknat rätt?

Om vi omvandlar detta till förbrukning per mil i förhållande till literkostnaden för de båda bilarna, så drar bensinaren 1,2 liter per mil medan dieseln måste dra max 0,86 liter per mil för att motsvara samma årskostnad i bränsle på 2.000 körda mil.

Räknar man på det viset så ser man att det skulle gå fint att ha tex en Nissan 350 med bensinslukande V6a och riktigt roliga köregenskaper. En bekant testade denna bil i höstas och snittade 1.2, och då lekte han även runt med bilen en del. Eller så väljer man en Volvo D5 AWD och kör med ett "ägg" under gaspedalen så länge man har bilen. Då borde förbrukning i snitt inte överstiga 0,86. Själv har jag fått ner min AWD i 0,78 på långkörning genom att verkligen köra försiktigt och ekonomiskt.

Tänker man i dessa banor så öppnas det plötsligt upp en rad roliga bilar. Men jag kan ju ha räknat fel också? Så rätta mig gärna.

I vilket fall som helst så tror jag, att om regeringens planer (aviserade i dagens nyhetstidningar) blir verklighet, så blir det inte kul att äga D5or utan partikelfilter, och i synnerhet inte de med AWD och takbox eller stora däck. Kostnaden framräknad ovan på ca 16,65 kr per mil, kommer ju öka med lika mycket som den eventuella dieselskatten ökar i så fall. Vad det nu kan bli? Inte billigare i alla fall :-)

Jaja..kika gärna igenom sifforna. FÖrbrukningen har jag räknat på en chaufför som kör lite snabbare än genomsnittet. Ibland fort och ibland försiktigt, både vinter och sommarkörning.
Barkbiten skrev:Läste i Dagens Nyheter att regeringen ämnar omforma nuvarande miljöbilsförmånare. Vidare tänker man sänka dieselskatten för bilar med partikelfilter (hurra!) MEN istället höja skatten för dieselbilar utan partikelfilter
det har man ju pratat om i åratal men inte verkar hända
Barkbiten skrev: Själv har jag fått ner min AWD i 0,78 på långkörning genom att verkligen köra försiktigt och ekonomiskt.
Du kör automat va? Min långsemester landade på 0.61 (uppmätt, ej färddator) total då har jag 185 hk AWD och partikelfilter, då var det en hel del autobahn, alp-backar, stadsköring i italienska städer och full AC i medelhavshetta.

Men visst håller jag med om att dieslar riskera tokrasa i pris, det finns inte 5 millioner norrlänningar som kan köpa upp alla beggade diselar och köra 10,000 mil per år på röd-finndiesel.
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:Läste i Dagens Nyheter att regeringen ämnar omforma nuvarande miljöbilsförmånare. Vidare tänker man sänka dieselskatten för bilar med partikelfilter (hurra!) MEN istället höja skatten för dieselbilar utan partikelfilter
det har man ju pratat om i åratal men inte verkar hända
Barkbiten skrev: Själv har jag fått ner min AWD i 0,78 på långkörning genom att verkligen köra försiktigt och ekonomiskt.
Du kör automat va? Min långsemester landade på 0.61 (uppmätt, ej färddator) total då har jag 185 hk AWD och partikelfilter, då var det en hel del autobahn, alp-backar, stadsköring i italienska städer och full AC i medelhavshetta.

Men visst håller jag med om att dieslar riskera tokrasa i pris, det finns inte 5 millioner norrlänningar som kan köpa upp alla beggade diselar och köra 10,000 mil per år på röd-finndiesel.
hehe ja det kan ju vara lite glest mellan individerna där uppe ibland :-)

Jo, jag kör automat...så den drar väl lite mer än manuellt. Men 0,61 e ju grymt....bra jobbat där! :-)
Ja visst kommer bilar utan filter bli billigare men till skillnad från idag vore ju systemet rättvist. Idag kör vi med partikelfilter omkring och gör miljön en tjänst, och för det får vi betala 3,5 gånger mer än en tjomme med bensinbil som släpper ut betydligt mer per mil.
air skrev: Idag kör vi med partikelfilter omkring och gör miljön en tjänst, och för det får vi betala 3,5 gånger mer än en tjomme med bensinbil som släpper ut betydligt mer per mil.
Göra miljön en tjänst. :lol: :lol: Kommer det grönsaker ur avgasröret, eller? Möjligtvis att du gör miljön en mindre otjänst.
Om du ska göra miljön en tjänst, så är det bäst att avtå resandet.

Men visst, hela skattesystemet beträffande dieselbilar är bisarrt, och har varit så i evinnerlig tid.

Det största skämtet är väl flexifuelbilar som befrias från parkeringskostnader och biltullar m m bara för att det går att tanka alternativt bränsle i bilen. Att dom i vissa lägen drar dubbelt så mycket bränsle talas det tyst om. För det är s k miljöbilar.

Men å andra sidan. Har skattesystemet någonsin varit rättvist?

Vi har fortfarande inget lärt efter förra finans och bankkrisen.
Sheriffen från Nottingham lever fortfarande..... :wink:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]