Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag är ny på forumet och kommer inom kort troligen att köpa min första Volvo. Har spanaet en del på XC70 som man just nu kan få till bra pris (tror jag).
Är det 2005 och senare man skall köpa? Det gjordes väl en facelift 2005 som är senaste förändringen karossmässigt innan den allra senaste modellen nu.
Finns det andra för eller nackdelar med modellerna 2005,2006,2007, tänker t.ex. på kända fel/problem?
Annars är V50 ocksa av intresse, men det skapade jag ett annat inlägg om på V50 forumet:)
Tack för eventuella tips!
av S.t.r.a.n.D
Jaa, det stämmer att faceliften kom -05. Det är ju i stort bara en förfining av XC70 med lite utseendeförändringar och lite uppdaterade delar och system. Men i stort är det ju samma bil som innan från -01 så de stora och kända fel och problemen bör de ju hunnit åtgärda tycker man. Det kända AWD problemet på de första modellerna behöver du ju inte tänka på.
XC70 är riktigt fina bilar och GRYMT sköna att åka runt i, lika som V70N och S60. Jag skulle valt XCn framför V50.
Vilken motor funderar du på?? Bensin/Diesel?
av yuphin
Jo XC70 kan jag mycket väl tänka mig. Och idag var jag på Bilia och satte mig i en V50. Vad trångt det kändes. Jag har en Passat Variant idag och det är verkligen en stor skillnad. Man vill inte ha en V50 efter att ha provsittat idag. Det måste bli en större bil och helst en XC70, tycker inte V70 är lika snygga.
Blir nog en bensinbil, det jag funderar på är automat eller manuell. Finns det något större utbud av begagnade XC70 med automatlåda? När det gäller om jag skall välja en 2005 och nyare eller eventuellt en 2003/2004 får jag bestämma när jag sett dessa äldre modeller i verkligheten. Har än så länge bara sett en 2005 årsmodell hos en handlare och den var grymt snygg! Men man behöver ju inte betala lika mycket för en 2003:a eller 2004:a så om jag hittar en som inte gått så långt så kan det bli en sån :)
När behöver man byta kamrem?Är det efter 16000 mil även på äldre modeller?
Hej och välkommen till forumet yuphin!

Forumsreglerna säger att trådrubrikerna ska göras så informativa som möjligt. Jag ändrade din rubrik den här gången och hoppas att du tänker på det i fortsättningen :)

mvh
Anders
V50 är ju en mindre bil så det var itne konstigt du tyckte den var liten mot Passaten som jag skulle jämföra med V70 (XC70)
Gjorde en snabbkoll på blocket och en sökning på XC70 med automatlåda (oavsett årsmodell) gav ett resultat på 850 träffar. Sen försvinner ju endel för många skriver det i annonsen även om det inte är en XC70 de säljer. Men nog finns de endel att välja bland.
Kamrem 16000mil, jaa. Tycker inte du ska välja äldre än 03/04 men givetvis hittar du de billigare än en 05 eller nyare. Men det är ju bara att springa in till en Volvohandlar och hoppas de har XC70 inne, både innan facelift och efter så ser du skillnaderna.
Hej Yuphin.Jag åker en xc70 -06, och är toknöjd med bilen.Jag har bytt bakhjulslager på min,så det kanske är nåt att lyssna efter.Volvo tog det på garanti,goodwill,utan tjafs eller krångel.Lycka till med bilköpet.
gurkburk skrev:Hej Yuphin.Jag åker en xc70 -06, och är toknöjd med bilen.Jag har bytt bakhjulslager på min,så det kanske är nåt att lyssna efter.Volvo tog det på garanti,goodwill,utan tjafs eller krångel.Lycka till med bilköpet.

Ja nu blev det en XC70 -04 tillslut...var enormt att provköra...Vilken skillnad från förra bilen i accelerationen...tryckte på gasen ungefär som i min förra, man åkte snabbt bakåt i stolen :)

Fördelar/Nackdelar med en XC70 -04?
Grattis till nya bilen.

Har själv en XC70 2003 2.5T med manuel låda. Finns inga nackdelar enligt mig, förutom att den vill ha lite mer bensin än en utan AWD.

Haft min i snart fyra år utan några som helst bekymmer fördelat på 7600mil. När jag köpte den i början 2005 så hade dom bytt ett bakhjulslager samt vinkelväxeln som fuktade olja. Lagrena har varit en aber för Volvo och likaså med läckande vinkelväxlar. Men som sagt inga problem med dom nya delarna samt resten av bilen.
jbl skrev:Grattis till nya bilen.

Har själv en XC70 2003 2.5T med manuel låda. Finns inga nackdelar enligt mig, förutom att den vill ha lite mer bensin än en utan AWD.

Haft min i snart fyra år utan några som helst bekymmer fördelat på 7600mil. När jag köpte den i början 2005 så hade dom bytt ett bakhjulslager samt vinkelväxeln som fuktade olja. Lagrena har varit en aber för Volvo och likaså med läckande vinkelväxlar. Men som sagt inga problem med dom nya delarna samt resten av bilen.

Tack, ser fram emot att få köra hem den om 1 vecka :)
Hur mycket bensin får man räkna med, själv har jag automatlåda....?

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]