Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av air
Ja våra originaltändstift är ju verkligen jättebra... :roll:
Intressanta inlägg från *petsson*, får även säga att jag helt håller med hans bedömning av olika märkens verkstäder.
nosmoke skrev:Det är väl ingen nyhet att våra kära biltillverkare handlar där de får mest för sina slantar.
Och det händer faktist att original delen blir akterseglad av en konsuments billigare OEM produkt.

Mest skrämmande är att vissa bilfabrikat har väldigt dålig koll på kvalitén (Ta tex Volvos boxar & annan elektronik)
Det är inte för intet Volvo hamnade lågt på en viss lista.

Visst.. Komponentsamordning inom koncern är väl bra.. Men det får inte gå ut över kvalitén. (En bil för 350.000 kr borde väl ha bättre delar än den för 195.000 kr?)
Och är det någon som minns oljefiltertestet Biltema v/s de "finare" filtren ?
En varas produktionskostnad har oftast ingenting med konsumentens pris att göra, producenten uppskattar hur mycket marknaden kan vara beredd att betala för just den produkten.
Så kan det ju vara... titta lite i backspegeln,
-Gasspjäll
-Hjullager
-Spindelleder
-Bromsband bak
-osv
-osv

....behöver man säga mer....

Visst har många tillverkare pressat underleverantörer så långt ned i pris att levernatörer levererar originaldelar med undermålig kvalite för att få leverera överhuvud taget.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
nosmoke skrev:Det är väl ingen nyhet att våra kära biltillverkare handlar där de får mest för sina slantar.
Och det händer faktist att original delen blir akterseglad av en konsuments billigare OEM produkt.

Mest skrämmande är att vissa bilfabrikat har väldigt dålig koll på kvalitén (Ta tex Volvos boxar & annan elektronik)

Visst.. Komponentsamordning inom koncern är väl bra.. Men det får inte gå ut över kvalitén. (En bil för 350.000 kr borde väl ha bättre delar än den för 195.000 kr?)
En varas produktionskostnad har oftast ingenting med konsumentens pris att göra, producenten uppskattar hur mycket marknaden kan vara beredd att betala för just den produkten.
-Gasspjäll
-Hjullager
-Spindelleder
-Bromsband bak
-osv
-osv

Visst har många tillverkare pressat underleverantörer så långt ned i pris att levernatörer levererar originaldelar med undermålig kvalite för att få leverera överhuvud taget.
vist har det funits dåliga spindel leder o hjul lager, men dessa har ju också byts mot delar som håller !!! (här har delarna haft kort hålbarhet)
kolar ni på mina exempel så har dessa pirat delar varit fel tillverkade, jag pratar inte om handbromswirar eller backas som tar slut för fort, det är saker som inte funkar ens när dom är nya!

Stor skilnad!
men vil ni betala mer o desutom få en del med lägre kvalite, så fotsätt att handla pirat...
av *pettson*
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:

-Gasspjäll
-Hjullager
-Spindelleder
-Bromsband bak
-osv
-osv

vist har det funits dåliga spindel leder o hjul lager, men dessa har ju också byts mot delar som håller !!! (här har delarna haft kort hålbarhet)
kolar ni på mina exempel så har dessa pirat delar varit fel tillverkade, jag pratar inte om handbromswirar eller backas som tar slut för fort, det är saker som inte funkar ens när dom är nya!

Stor skilnad!
men vil ni betala mer o desutom få en del med lägre kvalite, så fotsätt att handla pirat...
Som jag ser det så har folk handlat en premiumbil som ska hålla hög kvalitet men ändå faktiskt blivit spöade i kvalitet av vilken lågprisbil som helst?
Visst har spjällen bytts ut? Men inte har man tagit på sej dom felen på alla bilar? Nene.. KUNDERNA har fått betala och där har inte nåt *pirat* alternativ funnits, idag finns ju ett alternativ och naturligtvis är det ju billigare än volvos för dom som får betala sina spjäll själva.
Jag har nu kontrollerat historierna om lagren vad gäller 1:a och andra sortering. SKF HAR INTE nån sån. ALLA lager är 1:A sortering då dom har sån kvalitets styrning att 2:a sortering inte förekommer övehuvudtaget. Har två lager samma lagernummer så är det samma lager oavsett vart det säljs och för vilket pris det säljs. FAG som i övrigt ägs av.. SKF. Har exakt samma kommentar. Samma nummer = samma lager. Så råkar man på ett lager för 400 spänn som kostar 2000 i märkeshandeln är enda skillnaden priset och inget annat.
Som jag förklarade för dej tidigare så har jag ju råkat på märkesdelar som är så sopiga att det är ledsamt. Säkerligen har du råkat på detsamma på piratsidan. Det är bara att du får buga dej djupt och inse att orginal INTE är en garanti för att nånting är bäst.. Återigen det finns bara ETT märke som klagar på alla delar som tillverkas och det är just volvo. Varken saab, opel, gm, toyoya, ford, eller nånannan spyr galla över eftermarknaden.. Det visar att man lär inte ut eget tänkande särskilt proffsigt..
Användarvisningsbild
av CarMan
jag anser att vi falit en bra bit i från tråden nu!

tråden handlar om hur bra/dåligt slitage delar passar, när men köper pirat mot orginal. (samt vad det är för pris skilnad)
av krippa
Problemet med piratdelar tycker jag är samma problem som med Biltema. Det finns mycket skräp av undermålig kvalitet, men här och där finns det riktigt bra grejor. Det svåra är att veta vad som är vad.

Av den anledningen köper jag själv sällan piratdelar numera, och handlar heller inte på Biltema, om jag inte får ett direkt tips från en trovärdig källa om att något är bra. Problemet med tips är dock att man måste värdera om tipsaren anser att prylen de tipsar om verkligen är bra eller om de anser den vara "prisvärd", där prisvärd betyder att grejen håller tills man hunnit sälja bilen veckan därpå.
Jag tror tvärt om. De flesta piratdelar är av bra kvalité eller i alla fall lika bra som orginal. Men sen finns det kanske vissa skitsaker som ger alla piratdelar dåligt ryckte.
Det är vad jag tror i alla fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är många pirat delar helt OK, men då kostar dom lika mycke elr mer än orginal !!!

folk tar förgivet att det är billigara o kollar inte priset.
CarMan skrev:vist är många pirat delar helt OK, men då kostar dom lika mycke elr mer än orginal !!!

folk tar förgivet att det är billigara o kollar inte priset.
Visst du har rätt. Har själv gjort misstaget att förutsätta att piratdelen skulle vara billigare. Gälle visserligen bara typ 10-20 kr på en termostat.
Men på tex Biltema hittar man sällan (aldrig?) delar som är dyrare än orginal.

Jag menar i alla fall att det lönar sig att köpa piratdelar. Skulle det någon gång vara så att en piratdel är dyrare än orginal så brukar det nog ändå inte röra sig om mer än kanske max 10% dyrare medans det inte är ovanligt med pirat som är 50 % billigare.

Sen finns det kanske fördelar med att köpa orginalprylar. Detta är vad jag tycker är fördelen med orginaldelar på det stället jag handlar dem:
- Snabb leverans. De brukar ofta ha sakerna hemma redan tills dagen efter om de inte finns på hylan.
- Känns som mindre risk att man får fel del.
- De har alla olika delarna. (Skulle tex försöka beställa bromssköldar på Meca men det fanns inte och de konde inte ta hem det heller.)
- De har god service och tar sig tid att ge råd och tips samt har god kundskap om just Volvo. Servicen har kanske inte direkt med att det är Volvo att göra utan mer på personalen på just det ställe man handlar på.
Säg att jag ska byta hjullager, olja och oljefilter på bilen.

Jag har handlat allt jag behöver på Biltema.

Okej då jag byter olja + filter, när jag öppnar flaskan med olja så tycker jag oljan luktar konstigt? (Enl. forumet ska det vara samma olja som statoils), när jag kollar på oljefiltret så är passformen på o-ringen som ska täta runt filtret inte 100%ig( o-ringen är lite för stor).
Jag byter hjullagret men hur länge håller det? Jag kom och tänka lite snabbt på den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %A5+lagret

Nä ska jag göra nåt med bilen så vill jag veta att delarna passar för jag orkar inte gorma och spara nån 50 lapp på att fara fram och tillbaka och fixa andra grejer för att piratdelar inte passar.

/Kalle
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]