CarMan skrev:vist är många pirat delar helt OK, men då kostar dom lika mycke elr mer än orginal !!!
folk tar förgivet att det är billigara o kollar inte priset.
Visst du har rätt. Har själv gjort misstaget att förutsätta att piratdelen skulle vara billigare. Gälle visserligen bara typ 10-20 kr på en termostat.
Men på tex Biltema hittar man sällan (aldrig?) delar som är dyrare än orginal.
Jag menar i alla fall att det lönar sig att köpa piratdelar. Skulle det någon gång vara så att en piratdel är dyrare än orginal så brukar det nog ändå inte röra sig om mer än kanske max 10% dyrare medans det inte är ovanligt med pirat som är 50 % billigare.
Sen finns det kanske fördelar med att köpa orginalprylar. Detta är vad jag tycker är fördelen med orginaldelar på det stället jag handlar dem:
- Snabb leverans. De brukar ofta ha sakerna hemma redan tills dagen efter om de inte finns på hylan.
- Känns som mindre risk att man får fel del.
- De har alla olika delarna. (Skulle tex försöka beställa bromssköldar på Meca men det fanns inte och de konde inte ta hem det heller.)
- De har god service och tar sig tid att ge råd och tips samt har god kundskap om just Volvo. Servicen har kanske inte direkt med att det är Volvo att göra utan mer på personalen på just det ställe man handlar på.