Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#231146
Min volvo går jämnt och fint på tomgång och jag kan varva upp utan problem med växeln i friläge. MEN så fort jag lägger i växel och ska köra iväg så dör motorn.??
Och det som är ännu konstigare är att den funkar att köra klockrent ibland så det är till och från och det går inte att hitta nåt samband

Kan tilläga att det är en manuell låda på bilen.
Soppafilter är bytt så det ska inte vara felet.
Har provbytt svänghjulsgivare, MAP sensor, tändspole, fördelare utan resultat.

Är det någon som vet vad det kan vara?
#231161
Allt är relativt när man försöker besvara fel men det låter som ett vakumläkage i insugningsröret eller ett bränsleproblem som bränslefilter,bensinpump,bränsleventilation samt möjligtvis motorstyrningsproblem varav dessa problem som nämts kan komma och gå och samtidigt vara svåra att hitta.
#231204
Jag har en volvo 440. med B18U (centralinsprutning). Och ja :???:, jag vet att det finns ett volvo 400 forum men det är ingen fart i det forumet och jag behöver verkligen akut hjälp så därför vänder jag mig hit istället.
Jag har fått felkoder:
4-1-1 spjällägesgivare
1-3-1 krets till insprutaren bruten
?-?-? MAP-sensorn. Kommer ej ihåg koden.
?-?-? EVAP-ventil(Kolfiltret till bensinångorna).Kommer ej ihåg koden.
Jag har provbytt mapsensorn och kollat kablaget till insprutaren och även putsat i kontakten där o sprutat 5-56 utan förbättring.
Det känns som om de här felkoderna inte är "riktiga"!?

Dock har jag inte alls kollat på EVAP-ventilen, men kan den ställa till med såna här besvär??

Någon som blir klokare än jag på det här? :cry:
av *pettson*
#231336
440 -95 1.8i skrev:Jag har en volvo 440. med B18U (centralinsprutning). Och ja :???:, jag vet att det finns ett volvo 400 forum men det är ingen fart i det forumet och jag behöver verkligen akut hjälp så därför vänder jag mig hit istället.
Jag har fått felkoder:
4-1-1 spjällägesgivare
1-3-1 krets till insprutaren bruten
?-?-? MAP-sensorn. Kommer ej ihåg koden.
?-?-? EVAP-ventil(Kolfiltret till bensinångorna).Kommer ej ihåg koden.
Jag har provbytt mapsensorn och kollat kablaget till insprutaren och även putsat i kontakten där o sprutat 5-56 utan förbättring.
Det känns som om de här felkoderna inte är "riktiga"!?

Dock har jag inte alls kollat på EVAP-ventilen, men kan den ställa till med såna här besvär??

Någon som blir klokare än jag på det här? :cry:
Men du.. det blir inte lättare med felsökningen av att du inte skriver ned kodsiffrorna i rätt ordning?
Kod 1-3-1 existerar inte. Men felet du påpekar heter 1-1-3...
Har du fått kod 3-4-3?
Har du kollat huvudreläet om det är helt och skickar på spänning? Att rengöra kontakten är inte mycket till kontroll så att säga.
Vad gäller spjället..4-1-1
Har du kontrollerat om gasvajern är rätt inställd så att den inte påverkar spjällkontaktens rörelse? Koden klagar på att den jobbar utanför sitt ordinarie område.
*Inställning av gasvajer
-VST ansluten.
-Tändning påslagen
-Aktivera diagnostikfunktion 2.
Displayen börjar blinka.
Justera gasvajern så att allt spel borttagits och dra sedan muttern ett varv för att ge gasvajern erforderlig frigång.

Radera ALLA felkoderna sen och se vilka som återkommer. Dom som återkommer är dom aktuella.
#231516
*pettson* skrev:
440 -95 1.8i skrev:Jag har en volvo 440. med B18U (centralinsprutning). Och ja :???:, jag vet att det finns ett volvo 400 forum men det är ingen fart i det forumet och jag behöver verkligen akut hjälp så därför vänder jag mig hit istället.
Jag har fått felkoder:
4-1-1 spjällägesgivare
1-3-1 krets till insprutaren bruten
?-?-? MAP-sensorn. Kommer ej ihåg koden.
?-?-? EVAP-ventil(Kolfiltret till bensinångorna).Kommer ej ihåg koden.
Jag har provbytt mapsensorn och kollat kablaget till insprutaren och även putsat i kontakten där o sprutat 5-56 utan förbättring.
Det känns som om de här felkoderna inte är "riktiga"!?

Dock har jag inte alls kollat på EVAP-ventilen, men kan den ställa till med såna här besvär??

Någon som blir klokare än jag på det här? :cry:
Men du.. det blir inte lättare med felsökningen av att du inte skriver ned kodsiffrorna i rätt ordning?
Kod 1-3-1 existerar inte. Men felet du påpekar heter 1-1-3...
Har du fått kod 3-4-3?
Har du kollat huvudreläet om det är helt och skickar på spänning? Att rengöra kontakten är inte mycket till kontroll så att säga.
Vad gäller spjället..4-1-1
Har du kontrollerat om gasvajern är rätt inställd så att den inte påverkar spjällkontaktens rörelse? Koden klagar på att den jobbar utanför sitt ordinarie område.
*Inställning av gasvajer
-VST ansluten.
-Tändning påslagen
-Aktivera diagnostikfunktion 2.
Displayen börjar blinka.
Justera gasvajern så att allt spel borttagits och dra sedan muttern ett varv för att ge gasvajern erforderlig frigång.

Radera ALLA felkoderna sen och se vilka som återkommer. Dom som återkommer är dom aktuella.
Sorry, självklart ska det vara 1-1-3.
Aktuella felkoder är:
1-1-3 Insprutarn. har uppmätt resistansen 1.5 Ohm vilket är inom tolerans enligt haynes. kollat kablage, ser "ok" ut.
4-1-1 Spjället. Ej kontrollerat
3-1-3 EVAP (Kolfiltret). Ej kontrollerat.
1-2-1 Map-sensorn. Provbytt utan resultat

Nu har jag tyvärr inte hunnit justera gasvajern, men vart sitter huvudreläet och hur ser det ut? Är ingen expert på bilar men gör mitt bästa.

Men det konstiga är hu att den går att varva på tomgång utan problem, om det vore fel på spjället så borde den rimligtvis motorn dör i det fallet också? Eller missar jag något?

Vad är VST förresten och vilken display menar du?
av *pettson*
#231522
440 -95 1.8i skrev:
*pettson* skrev:
440 -95 1.8i skrev:Jag har en volvo 440. med B18U (centralinsprutning). Och ja :???:, jag vet att det finns ett volvo 400 forum men det är ingen fart i det forumet och jag behöver verkligen akut hjälp så därför vänder jag mig hit istället.
Jag har fått felkoder:
4-1-1 spjällägesgivare
1-3-1 krets till insprutaren bruten
?-?-? MAP-sensorn. Kommer ej ihåg koden.
?-?-? EVAP-ventil(Kolfiltret till bensinångorna).Kommer ej ihåg koden.
Jag har provbytt mapsensorn och kollat kablaget till insprutaren och även putsat i kontakten där o sprutat 5-56 utan förbättring.
Det känns som om de här felkoderna inte är "riktiga"!?

Dock har jag inte alls kollat på EVAP-ventilen, men kan den ställa till med såna här besvär??

Någon som blir klokare än jag på det här? :cry:
Men du.. det blir inte lättare med felsökningen av att du inte skriver ned kodsiffrorna i rätt ordning?
Kod 1-3-1 existerar inte. Men felet du påpekar heter 1-1-3...
Har du fått kod 3-4-3?
Har du kollat huvudreläet om det är helt och skickar på spänning? Att rengöra kontakten är inte mycket till kontroll så att säga.
Vad gäller spjället..4-1-1
Har du kontrollerat om gasvajern är rätt inställd så att den inte påverkar spjällkontaktens rörelse? Koden klagar på att den jobbar utanför sitt ordinarie område.
*Inställning av gasvajer
-VST ansluten.
-Tändning påslagen
-Aktivera diagnostikfunktion 2.
Displayen börjar blinka.
Justera gasvajern så att allt spel borttagits och dra sedan muttern ett varv för att ge gasvajern erforderlig frigång.

Radera ALLA felkoderna sen och se vilka som återkommer. Dom som återkommer är dom aktuella.
Sorry, självklart ska det vara 1-1-3.
Aktuella felkoder är:
1-1-3 Insprutarn. har uppmätt resistansen 1.5 Ohm vilket är inom tolerans enligt haynes. kollat kablage, ser "ok" ut.
4-1-1 Spjället. Ej kontrollerat
3-1-3 EVAP (Kolfiltret). Ej kontrollerat.
1-2-1 Map-sensorn. Provbytt utan resultat

Nu har jag tyvärr inte hunnit justera gasvajern, men vart sitter huvudreläet och hur ser det ut? Är ingen expert på bilar men gör mitt bästa.

Men det konstiga är hu att den går att varva på tomgång utan problem, om det vore fel på spjället så borde den rimligtvis motorn dör i det fallet också? Eller missar jag något?

Vad är VST förresten och vilken display menar du?
Vst och display är volvo system tester.. alltså volvos testinstrument.. Det var bara en instruktion jag klistrade in.
Men om bilen går kalas på tomgång och att torrvarva, har du kikat på om nån vacumslang är av? Menar,den glipar kanske för att motorn rör sej annorlunda när du belastar den. Alternativt.. eftersom strömmen försvinner, har du kikat på jordflätor så ingen sån är av och det blir dålig jord när motorn rör sej då du släpper upp kopplingen?
#231530
[/quote]
Vst och display är volvo system tester.. alltså volvos testinstrument.. Det var bara en instruktion jag klistrade in.
Men om bilen går kalas på tomgång och att torrvarva, har du kikat på om nån vacumslang är av? Menar,den glipar kanske för att motorn rör sej annorlunda när du belastar den. Alternativt.. eftersom strömmen försvinner, har du kikat på jordflätor så ingen sån är av och det blir dålig jord när motorn rör sej då du släpper upp kopplingen?[/quote]

Jasså Ok,
jag hitta en vakuum slang som varav, den körde jag eltejp på som en tillfällig lösning,. Har köpt ny så jag ska byta i helgen.
Gällande jordledningar så fick jag höra att det kan vara glapp i jordledningen till styrenheten, sitter denna jordledning i motorrummet eller sitter den inuti bilen?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]