*pettson* skrev:440 -95 1.8i skrev:Jag har en volvo 440. med B18U (centralinsprutning). Och ja :???:, jag vet att det finns ett volvo 400 forum men det är ingen fart i det forumet och jag behöver verkligen akut hjälp så därför vänder jag mig hit istället.
Jag har fått felkoder:
4-1-1 spjällägesgivare
1-3-1 krets till insprutaren bruten
?-?-? MAP-sensorn. Kommer ej ihåg koden.
?-?-? EVAP-ventil(Kolfiltret till bensinångorna).Kommer ej ihåg koden.
Jag har provbytt mapsensorn och kollat kablaget till insprutaren och även putsat i kontakten där o sprutat 5-56 utan förbättring.
Det känns som om de här felkoderna inte är "riktiga"!?
Dock har jag inte alls kollat på EVAP-ventilen, men kan den ställa till med såna här besvär??
Någon som blir klokare än jag på det här? 
Men du.. det blir inte lättare med felsökningen av att du inte skriver ned kodsiffrorna i rätt ordning?
Kod 1-3-1 existerar inte. Men felet du påpekar heter 1-1-3...
Har du fått kod 3-4-3?
Har du kollat huvudreläet om det är helt och skickar på spänning? Att rengöra kontakten är inte mycket till kontroll så att säga.
Vad gäller spjället..4-1-1
Har du kontrollerat om gasvajern är rätt inställd så att den inte påverkar spjällkontaktens rörelse? Koden klagar på att den jobbar utanför sitt ordinarie område.
*Inställning av gasvajer
-VST ansluten.
-Tändning påslagen
-Aktivera diagnostikfunktion 2.
Displayen börjar blinka.
Justera gasvajern så att allt spel borttagits och dra sedan muttern ett varv för att ge gasvajern erforderlig frigång.
Radera ALLA felkoderna sen och se vilka som återkommer. Dom som återkommer är dom aktuella.
Sorry, självklart ska det vara 1-1-3.
Aktuella felkoder är:
1-1-3 Insprutarn. har uppmätt resistansen 1.5 Ohm vilket är inom tolerans enligt haynes. kollat kablage, ser "ok" ut.
4-1-1 Spjället. Ej kontrollerat
3-1-3 EVAP (Kolfiltret). Ej kontrollerat.
1-2-1 Map-sensorn. Provbytt utan resultat
Nu har jag tyvärr inte hunnit justera gasvajern, men vart sitter huvudreläet och hur ser det ut? Är ingen expert på bilar men gör mitt bästa.
Men det konstiga är hu att den går att varva på tomgång utan problem, om det vore fel på spjället så borde den rimligtvis motorn dör i det fallet också? Eller missar jag något?
Vad är VST förresten och vilken display menar du?