Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar hur svårt (om det är möjligt) det är att byta ut den befintliga backspegeln mot en med automatisk avbländning? finns det kablage framdraget och krävs det uppgradering av mjukvaran?

Volvo V70N -01
Användarvisningsbild
av CarMan
mjukvaran du behöver finns ej!
av Noodles
Jag har auto avbländbar i min, men frågan är om jag märkt att den rört sig något.
Hur nära brukar bakomvarande bil komma innan era speglar bländar av?
Hur mycket rör sig spegeln?
Hör man att den rör sig (kanske svårt med tanke på motorljud och vindbrus mm)?
Användarvisningsbild
av Whisky
Spegeln rör sig inte, den mörktonar spegelglaset. Lys med en ficklampa mot sensorn så ser du hur den mörkar/dimmar spegelbilden
Användarvisningsbild
av CarMan
det siter en sensor på varje sida av spegeln, när det är ljusare bakomspegaln är framför så tonad den ner.
är lättast att kolla genom att hålla gör den sensorn som sitter på framsiddan, då blir ju den bakre automatiskt ljusast.

är man inte nöjd med toningen går det att ladda mjukvara så man får den ett steg mörkare eller ljusare
av Noodles
Ah tack båda 2!! :)

Ska testa imorrn!

PS. Inte konstigt jag hört nå motorljud från den :wink: DS.
av Jan-A
mjukvaran du behöver finns ej
CarMan, blir lite förvirrad nu. Först skriver du att det inte finns någon mjukvara, sen skriver du att det går att ladda ner mjukvara som ändrar toningen på spegeln?!? Skulle du kunna förklara vad jag inte begriper.. :???: :D (Ser att formuleringen låter lite gnällig, det är dock inte meningen... 8) )

Går det att montera en automatisk avbländningsbar backspegel, eller funkar inte det som eftermontage?
av Teemu
som jag fattade det hela menar carman att det finns olika grader på toningen för dom som har det monterat i bilen, men att eftermontera inte går pga programvaran...
Användarvisningsbild
av Whisky
He he... Ok... Här kommer min tolkning av CarMans kryptiska utsago:

-Han menar att man behöver extra mjukvara om man ska eftermontera. Den finns ej i bilen från början och behöver därför läggas in (av en volvoverkstad)
av Jan-A
Är säkert så, men man undrar varför man behöver programvara för att avbländningen ska fungera. Borde det inte räcka med strömmatning till spegeln?

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]