Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonnyL
Har ställt frågan förut men ingen har haft något tips.
När min V70 2.4t blivit varm så börjar den låta som att den misständer, detta sker bara när den går på tomgång.
Gasar man lite så att man håller lite varv på motorn (räcker med ca 1200) så går den klockrent.
Sen kan den gå rent ett tag för att sedan börja misstända igen.
Är det någon som har haft samma bekymmer eller ändå har någpt tips på vad det kan vara?
Har gjort rent spjällhus och uppdaterat programvaran innan problemet uppstod.

/Jonny
Användarvisningsbild
av CarMan
t-stift ska bytas varje 6000 mil eller var 3:e år. När bytte du senast?
vad har du för värde på Maf:en?
Användarvisningsbild
av CarMan
MAF=luftmasemätare.

jätte svårt / meningslöst att gissa utan att veta vad du har för värden på dina komponenter
av JonnyL
Den här luftmassemätaren, är det den som sitter efter luftfiltret? Hur kollar jag enklast vad jag har för "värde" på den?? Kan jag kolla detta själv eller måste man gå in med ex Vadis??

Annars får jag väl köpa en tändspole och prova en efter en, om det kan vara det.
av JonnyL
Lämnade in bilen på Rejmes i Linköping i Fredags och fick konstaterat att det var spjällhuset som lagt av. Kostar bara 8000:- att byta.
Spjällhusen var tydligen restade så att jag får åka omkring med bilen (som går som en påse nötter) tills vidare.

Det positiva i dett hela är att man får hela 400:- i rabatt med Volvokortet.

/Jonny
Användarvisningsbild
av B4B
JonnyL skrev:Lämnade in bilen på Rejmes i Linköping i Fredags och fick konstaterat att det var spjällhuset som lagt av. Kostar bara 8000:- att byta.
Spjällhusen var tydligen restade så att jag får åka omkring med bilen (som går som en påse nötter) tills vidare.

Det positiva i dett hela är att man får hela 400:- i rabatt med Volvokortet.

/Jonny
Du kan ju kolla om det finns spjällhus till din bil hos ATECH2
http://www.atech2.com/sw156.asp
Det ser lite konstigt ut enligt deras lista men vad jag vet finns ingen XC70 med 140 och 170 hk. :wink:
Men det är värt att kolla upp, pris 3.595:- :-)-)
Användarvisningsbild
av B4B
JonnyL skrev: Annars får jag väl köpa en tändspole och prova en efter en, om det kan vara det.
Nu har du konstaterat att spjällhuset är orsaken, men här är några symtom på tändspolen!
Råkade ut för en S80 med B5244T3 motorn och Automat låda som går orent på tomgång
i dag, (går inte på alla cylindrar).
Den rycker vid krypkörning och rycker till ordentligt när man lägger i en växel.
Detta försvinner när den kommer upp i lite varv.
Det visade sig att en tändspole är trasig :lol:
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.