Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonzo2
Kupévärmen i min bil varierar från kyla till värme. När motorn är helt kall, så funkar det bar. Värmen kommer smygande när motorn blivit varm. Är däremot motorn varm, och stått avstängd en stund, så drar fläkten igång och det kommer kyla. Den uppför sig precis som på sommaren, då det är väldigt varmt i kupén. Jag måste ställa värmereglagen på full värme, för att fläkten ska tystna, och det kommer värme istället. Sen kan man ställa tillbaks reglagen på lagom värme, och det funkar som vanligt igen. Tyvärr har jag ingen felkodsläsare att tillgå, för det måste väl vara någon givare som spökar...någon som har något tips ??
av Psyko
Börja med att göra rent kupètempgivaren som sitter i ECC panelen (innanför gallret)
Använd en dammsugare, peta inte med något föremål.
av LumberJack
Lite gammal tråd men nu är problemet löst!

Har en bekant som jobbar på volvoverkstad, åkte in med bilen och han blåste med tryckluft där tempgivaren sitter. Det var tydligen fläkten som ska suga in luft till givaren som kärvat fast. (antagligen dammat igen) Och körde om mjukvaran till fläktspjällen. Nu funkar det klockrent igen :)

Tänkt dåck på att man kanske inte ska blåsa med full kraft om man ska blåsa igång fläkten. Använd sunt förnuft!

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]