- tis 04 nov 2008, 15:15
#230885
Plötsligt inser du att det handlar inte om att olja pressas upp nånstans.. Det handlar plötsligt om att olja inte skrapas NED och därmed blir kvar. Kolvringarna utövar såpass lite yttryck mot cylinderväggarna utan kompressionens hjälp att dom inte skrapar av nåt nämnvärt av oljan som blev kvar.
Vad gäller vevhustryck, eftersom en normal bil har 5-10% leakdown och en sliten har runt 25% så förefaller dina siffror till att vara ytterst små.
Vevhustrycket i realiteten är såpass högt vid ca 3000rpm att du utan vidare blåser både bakre vevaxeltätningen och kamaxeltätningarna samtidigt..
LarsBd skrev:Vilka vevhustryck pratar man om då 1-10 bar?Fundera lite grand nu på hur smörjningen av cylindrarna fungerar och framförallt på hur en oljeskrapring är utformad och fungerar.
Detta skulle även betyda att oljeavskrapningsringen sätts ur funktion vid insugningstakten på alla motorer då vevhustrycket är avsevärt högre än trycket i cylindern även i en fullt frisk motor.
Vid arbetstakt utblåsningstakt och kompressionstakt är vevhustrycket lägre än i cylindern så där skulle inte ett par hundra millibars övertryck i vevhuset spela någon roll, endast under insugningstakten är trycket i vevhuset högre än i cylindern men så är det alltid även på en helt frisk motor med fungerande vevhusventilation.
Jag förmodar att när du skriver "pressar in kolvringarna" menar du att de pressas utåt mot cylinderväggen men varför skulle oljeskrapringen göra tvärt om krypa in i spåret på kolven under samma förutsättningar?
Den oljan som skulle skrapas uppåt av kolvringarna måste först passera oljeskrapringen som enligt vevhustrycksteorin skulle sättas ur spel av för högt vevhustryck.
Nej jag köper inte att en icke fungerande vevhusventilation skulle pressa upp olja förbi kolvringarna.
Plötsligt inser du att det handlar inte om att olja pressas upp nånstans.. Det handlar plötsligt om att olja inte skrapas NED och därmed blir kvar. Kolvringarna utövar såpass lite yttryck mot cylinderväggarna utan kompressionens hjälp att dom inte skrapar av nåt nämnvärt av oljan som blev kvar.
Vad gäller vevhustryck, eftersom en normal bil har 5-10% leakdown och en sliten har runt 25% så förefaller dina siffror till att vara ytterst små.
Vevhustrycket i realiteten är såpass högt vid ca 3000rpm att du utan vidare blåser både bakre vevaxeltätningen och kamaxeltätningarna samtidigt..