Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jumu01 skrev:Tuulilasi (vindrutan) 13/2008 är det en annan tidning eller är det finska Teknikens värld också eller är det som våran Vi bilägare???

Ja ryska arbetare har ju mycket låga löner så det är väl en tidfråga innan Nokian helt har avvecklat den finska markanden och flyttat allt till Ryssland???

Tack för din redovisning av Däck testet S80-04.
Tuulilasi är en biltidning (upplaga 80 000) , i stil med TV, Vi bilägare mera obekant för mig så kan inte jämföra. Tekniikan Maailma är Nordens största allmäntekniska tidskrift. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekniikan_Maailma Behandlar allslags teknik. Bilar utgör ungefär häften av innehållet. Tycker att deras test är de bästa. Nuförtiden gör dom dem tillsammans med någon annan tidning från Sverige (Vi bilägare?). Även Aftonbladet har åtminstone tidigare medverkat. Det måste ju betyda att det finns mera resurser till förfogande. Därför dom kunnat ta även friktionsdäcken med i testet? Tuulilasi testade endast dubbdäck.Tidningarna hör till skilda tidningsförlag.
S80-04 skrev:Här testresultat av finska biltidningar:

På tal om Nokian så har dom en fabrik i Ryssland och igår varslade de om permittering av 1000 arbetare i deras finska fabrik i Nokia.

Aamulehden autosivu kokosi syksyn talvirengastestit yhteen. Näin renkaat menestyivät.

Tekniikan Maailma 17/2008:
Nastarenkaat 205/55 R 16 (dubbdäck)

Yleisarvosanat (allmänvitsord)

1. Nokian Hakkapeliitta 5 8,7

2. Michelin X-IceNorth 8,4

2. Vredestein Arctrac 8,4

4. Continental ContiWinter Viking 2 8,3

5. Goodyear UltraGrip Extreme 8,3

6. Pirelli Winter Carving Edge 8,2

Kitkarenkaat 205/55 R16 (friktionsdäck)

Yleisarvosana (allmänvitsord)

1. Continental ContiViking Contact 5 7,8

2. Michelin X-Ice XI2 7,7

2. Nokian Hakkapeliitta R 7,7

4. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7,6

5. Continental ContiWinter Contact TS810 7,4

6. Vredestein Nord-Trac 7,3

Tuulilasi 13/2008

Nastarenkaat 205/55 R 16 (dubbdäck)

Yleisarvosana (allmänvitsord)

1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5

2. Continental ContiWinter Viking 2 9+

3. Michelin X-IceNorth+ 9

4. Gislaved NordFrost 5 9-

4. Nordman + 9-

6. Bridgestone Noranza 2 8,5

känns bra att man köpte hakka 5 or igen var supernöjd med dom jag köpte för 2 årsen och rullade 3000 mil på s40n och på v50n. skulle säkert även gått att änvända denna säsong med fattades kanske 5 dubb vardera i varje däck och mönstrena var det mycket kvar av fortfarande. Sålde dom föresten på blocket ocj fick 2k för dom efter 2 år och 3000 mil.

hakka 5 är ett riktigt bra däck och man tar sig fram ovasett väglag på ett mycket tillfredställande sätt.

M.v.h mojja
Idag skulle jag få mina vinterhjul monterade. Förbeställda till närmaste Däckia-verkstaden.

Döm om min förvåning när gummigubben bar fram en uppsättning Good Year UltraGrip Ice Navi NH (hastighetsklass Q) istället för de beställda Good Year UltraGrip 7+ (hastighetsklass H). Neandertalaren mummlade något om att de andra hade tagit slut och verkade vilja fortsätta sin montering. Stoppade honom och fick förklara att jag beställt andra däck och inga andra ville ha. Så - nu får man vänta på en ny leverans...
mojja skrev: känns bra att man köpte hakka 5 or igen var supernöjd med dom jag köpte för 2 årsen och rullade 3000 mil på s40n och på v50n. skulle säkert även gått att änvända denna säsong med fattades kanske 5 dubb vardera i varje däck och mönstrena var det mycket kvar av fortfarande. Sålde dom föresten på blocket ocj fick 2k för dom efter 2 år och 3000 mil.

hakka 5 är ett riktigt bra däck och man tar sig fram ovasett väglag på ett mycket tillfredställande sätt.

M.v.h mojja
Fick mina Hakka 5 monterade igår, hade Hakka 4 förut där två av däcken rullat en vinter till utan problem men var samma som för dig att det fattades några dubb. Byter vinterdäcken bra mycket tidigare än vad jag gör med sommardäck, skönt att man inte är ensam om den dårskapen. :D
av *pettson*
ER skrev:
jumu01 skrev:
S80-04 skrev:I år hade dom inte ens med Nokias nya 5:a utan Nordman som är äldre till konstruktionen och tillverkas i Ryssland.
:shock:

Har finska gummiarbetare så hög lön att verksamheten av 2:a handsmärket flyttats till Ryssland , ja du det var något nytt!!!

Att Conti Wiking vinner tester förvånar mig inte ett dugg, ursprunget till däcket kommer ju från Gislaved!!!
Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.

Conti WinterViking2 är inte ett Gislaved-däck, det är i grunden ett norsk däck av märket Viking som Conti köpte, lade ner och gjorde tilll sitt eget däck fast där gick dom steget längre än med Gislaved så man kan ej påst det du gör då däckena är helt olika, bara samma ägare med enbart ekonomiska intressen som grund för hur dom agerar, AGI Sarek2 är däremot en Gislaved NF5 kopia.
Det här får man hoppas var en ordgroda *Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.*
Är man riktigt jävla snål när man inte vill betala harrys nya porsche och hans 11miljoner om året genom att köpa hans produkt som är 10% bättre än produkten som kostar hälften? Att du med andra ord inte får ett skit för dom extra pengarna? Ja dum eller smart det är ju frågan.. för mej är den inte så svår sålänge jag inte bollar med andras liv mera än jag gör till vardags ändå.
Eller också är det så otroligt sorgligt i vårt avlånga land att man TROR att alla pengar faktiskt går till att utveckla däcken.. Menar av ditt pris på runt 1400spänn däcket så får ju handlaren dra av 500kr/däck som han lagt på.. kvar blev 900kr/däcket vars produktvärde är ett par hundralappar för det *dyra suveräna däcket*..700 kronor blev kvar, in i reklamkassan och rakt ned i företagets kassa bland kostymnissarna. DOCK INTE till utvecklings sidan.. Hade dom alla dessa miljoner kronor så vore inte däck vad dom är idag..
*pettson* skrev:Det här får man hoppas var en ordgroda *Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.*
Är man riktigt jävla snål när man inte vill betala harrys nya porsche och hans 11miljoner om året genom att köpa hans produkt som är 10% bättre än produkten som kostar hälften? Att du med andra ord inte får ett skit för dom extra pengarna? Ja dum eller smart det är ju frågan.. för mej är den inte så svår sålänge jag inte bollar med andras liv mera än jag gör till vardags ändå.
Vem är harry?
jiha skrev:
*pettson* skrev:Det här får man hoppas var en ordgroda *Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.*
Vem är harry?
Ägaren till det företaget som gör bättre däck och vill ha lite mer betalt för det :-O)
Jag kan hålla med så långt att NF5 börjar bli en gammal konstruktion och att en uppdatering kanske borde komma, om man nu inte har tänkt använda det som ett lågprisalternativ till Conti.... för det är det inte nu iaf.
NF5 är absolut inget dåligt däck som S80-04 och vissa andra vill få det att låta som, tvärtom så är det ett MYCKET bra och kompetent vinterdäck. Visst, det är inte BÄST i någon gren, men den är mycket bra på det mesta vilket gör det konkurenskraftigt.
Hur prisvärt NF5 är kan man ju diskutera, det beror även på varifrån man köper däcken och vad man har att välja på. Men att påstå att det är ett dåligt däck är ändå att ta i.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]