Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall snart byta däck och undrar om man vågar eller ska använda mutterdragare
till låsbultarna? om inte skall man värma bultarna så att de lossnar lättare?
vilka knep finns, har ingen lust att dra sönder nyckeln det första jag gör.
hej
dra loss för hand sen kör du mask (pers- kastar jag låsb-det ber- litet hur du bor) då har man perm-löst probl
isak
Köpte låsbultar på Biltema förra året. Säkert "sämre" kvalitet än original :lol: men jäklar vilket grepp man får. Förmodligen lite lättare att stjäla men vem vill ha slitna 5år gamla fälgar?
Strunta i låsbultarna, det kommer jag att göra !

Om någon vill sno fälgarna så får de loss dem ändå, med rätt verktyg bryter man av bultskallarna utan problem och då har du en avbruten bult som skall ut också.
Nu har Bilia i Skara fixat mina låsbultar, de tog bort alla fyra låsbultarna, satte dit fyra vanliga och skruvade fast de två vinterdäcken som jag aldrig fick på.

500 kr kostade det och de löste det med en dags väntetid !

Jag är helnöjd både med priset och hur snabbt och smidigt de löste problemet !
Om man fortfarande har lite fäste mellan "låsmuttern" och låsbulten kan det fungera om du använder ett fälgkors och en handslägga!

Man behöver vara två personer, en håller fälgkorset med visst moment (så mycket att den inte kuggar över), medans den andre skickar till fälgkorset med handsläggan ganska hårt. Försök med upprepade slag tills låsbulten lossnar. Detta fungerade för mig, men min låsbult var inte helt slut, fick fortfarande lite fäste.

Det blir aldrig mer låsbultar för mig!!

Lycka till!!

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]