Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Travolta
Idag när det var bara någon plusgrad ute lade jag märket till att motortempmätaren inte stod rakt upp som den brukar. När jag står still eller kör sakta så stiger den, men så fort jag kommer upp i lite högre hastigheter sjunker tempen. Mätaren ställer sig strax före strecket som är innan det som är rakt upp (förstår ni :)) Vad gör man? Verkstadsbesök?
av Fred
Detta hoppas jag också att få svar på, har märkt av precis samma sak på min bil. Man kanske behöver sätta upp såna där skydd för grillen som man såg på gamla mercedes! :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Travolta skrev:Idag när det var bara någon plusgrad ute lade jag märket till att motortempmätaren inte stod rakt upp som den brukar. När jag står still eller kör sakta så stiger den, men så fort jag kommer upp i lite högre hastigheter sjunker tempen. Mätaren ställer sig strax före strecket som är innan det som är rakt upp (förstår ni :)) Vad gör man? Verkstadsbesök?
du har en termostat som inte fungerar
Användarvisningsbild
av P1800
Enkelt jobb. Enda komplikationen är blasket att tappa ur och återfylla kylvätska. Det sitter en plugg i underkant på kylaren på förarsidan om jag inte tar miste. Själva bytet är jätteenkelt om man har bara lite vana att skruva. Skaffa en reparationshandbok. Det finns en riktigt bra bok för runt 200kr på biltema. Den sparar du snart igen!
av Travolta
P1800 skrev:Enkelt jobb. Enda komplikationen är blasket att tappa ur och återfylla kylvätska. Det sitter en plugg i underkant på kylaren på förarsidan om jag inte tar miste. Själva bytet är jätteenkelt om man har bara lite vana att skruva. Skaffa en reparationshandbok. Det finns en riktigt bra bok för runt 200kr på biltema. Den sparar du snart igen!
Låter som om jag borde kunna greja detta :) Tack för hjälpen!
av Jwinkler
behöver absolut inte tömma systemet! det är bara överkurs,kläm ihop slangen till termostaten, ta hylsor med torx, ta väck termostathuset, sedan byt termostaten och skruva på, fyll sedan med den minimala förlusten glykol som har runnit ur...
tar inte mer än 10 minuter
good luck

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]