Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krusell
Är det bekräftat att det kommer en D5 med 205 hk? Motorn med 420NM är ju den uppgraderade 2.4D som får 175HK och 420NM, den får lägre förbrukning och uppfyller EURO5. Det borde ju komma en uppgraderad D5 för annars skiljer det bara 10HK mellan 2.4D och D5 plus att 2.4D blir 20NM starkare än den dyrare D5. Nu skiljer det 22HK mellan 2.4D och D5 så då borde det vara rimligt med en uppgraderad D5 på ca 197HK och 470NM. Detta är om man ökar effekten och vridmomentet lika mycket som på 2.4D.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Krusell skrev:Är det bekräftat att det kommer en D5 med 205 hk? Motorn med 420NM är ju den uppgraderade 2.4D som får 175HK och 420NM, den får lägre förbrukning och uppfyller EURO5. Det borde ju komma en uppgraderad D5 för annars skiljer det bara 10HK mellan 2.4D och D5 plus att 2.4D blir 20NM starkare än den dyrare D5. Nu skiljer det 22HK mellan 2.4D och D5 så då borde det vara rimligt med en uppgraderad D5 på ca 197HK och 470NM. Detta är om man ökar effekten och vridmomentet lika mycket som på 2.4D.
Testa att bygga en S80 på Volvocars.se så får du se! (Ja, motorn finns.)

http://www.volvocars.com/se/tools/Pages/VBS3.aspx
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev: De "oinsatta" undrar kanske vart de där mirakelhästarna tog vägen på vägen till vägen :D .
Mvh
Arese
När man ställer en V70II på vågen väger den nästan 300 kg mer än på pappret.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: De "oinsatta" undrar kanske vart de där mirakelhästarna tog vägen på vägen till vägen :D .
Mvh
Arese
När man ställer en V70II på vågen väger den nästan 300 kg mer än på pappret.
Hej

Övervikten i förhållande till reggad vikt är kopplad till hur certifieringen av nya bilar går till. Många tillverkare har samma övervikt som Volvo om du tittar på uppmätt vikt i diverse tester. Särskilt de där man gärna lägger på lite extrautrustning.

Det viktiga är för att sammanfatta är hur snabb bilen är i givna hastighetsintervall och det påverkas mycket riktigt av en massa fler faktorer än motoreffekt. Därför är det ganska ointressant om en bil ger mer effekt än utlovat om den inte är snabbare än utlovat.

Var och en blir väl salig på sin egen tro;

Man får helt enkelt själv avgöra vilken mätning som är viktigast för en själv, effektmätning i Rototest etc eller accelerationstider.

Var kör ni era bilar vanligtvis, i bromsbänk eller på gatan....? :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
Krusell skrev:Är det bekräftat att det kommer en D5 med 205 hk? Motorn med 420NM är ju den uppgraderade 2.4D som får 175HK och 420NM, den får lägre förbrukning och uppfyller EURO5. Det borde ju komma en uppgraderad D5 för annars skiljer det bara 10HK mellan 2.4D och D5 plus att 2.4D blir 20NM starkare än den dyrare D5. Nu skiljer det 22HK mellan 2.4D och D5 så då borde det vara rimligt med en uppgraderad D5 på ca 197HK och 470NM. Detta är om man ökar effekten och vridmomentet lika mycket som på 2.4D.
Jag undrar om den uppgraderade 2.4D verkligen ligger på 420Nm, jag har bara sett den uppgiften på Automotorsport.se och det är mycket möjligt att de har blandat ihop data med nya D5:an. Gamla 2.4D låg på340 Nm och jag undrar hur man kan öka hk från 163 till "bara" 175 om vrid samtidigt ökar från 340 till 420 Nm. Jag tror att Volvo dessutom har planer på att använda sin powershift-låda tillsammans med D5 i framtiden och den är specad till max 450 Nm.

EDIT: fixat stavningen så det blir begripligt...
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Tomas L skrev:
Jag undrar om den uppgraderade 2.4D verkligen ligger på 420Nm, jag har bara sett den uppgiften på Automotorsport.se och det är mycket omöjligt att de har blandat ihop data med nya D5:an. Gamla 2.4D låg på340 Nm och jag undrar hur man kan öka hk från 163 till "bara" 175 om vrid samtidigt ökar från 340 till 420 Nm. Jag tror att Volvo dessutom har planer på att använda sin powershift-låda tillsammans med D5 i framtiden och den är specad till max 450 Nm.
Håller med Tomas L:

Om nya 2,4D skulle ge 420 Nm vid 2750 varv (minns att gamla 2,4D ger 340 Nm vid 2750 varv) så skulle det innebära att den då ger 164 hk. Om maxeffekten 175 hk sedan, som brukligt i Volvos dieselspisar, tas ut vid 4000 varv så blir det en himla konstig effektkurva. De som aldrig kör över 3000 varv behöver isåfall överhuvudtaget inte överväga en D5.

I nya D5 ökar man maxeffekt med 11% och maxvrid med 5%, det innebär att på mellanvarv kommer man inte märka så stor skillnad mor gamla D5, däremot på höga varv får man ett ordentligt effekttillskott.

På 2,4D ökar man effekten från 163 till 175 hk eller 7%. Om man följer hur man utvecklat effektkurvan i nya D5 skulle det alltås innebära att man bara ökar vridet med 3% eller till ca 350 Nm. Det verkar lite lite.

Jag tror att det är rimligt att förvänta sig att maxvridet blir kring 360-380 Nm i den lägre trimingsgraden

Mvh
Arese
av Arese
Tomas L skrev:
Jag undrar om den uppgraderade 2.4D verkligen ligger på 420Nm, jag har bara sett den uppgiften på Automotorsport.se och det är mycket omöjligt att de har blandat ihop data med nya D5:an. Gamla 2.4D låg på340 Nm och jag undrar hur man kan öka hk från 163 till "bara" 175 om vrid samtidigt ökar från 340 till 420 Nm. Jag tror att Volvo dessutom har planer på att använda sin powershift-låda tillsammans med D5 i framtiden och den är specad till max 450 Nm.
Håller med Tomas L:

Om nya 2,4D skulle ge 420 Nm vid 2750 varv (minns att gamla 2,4D ger 340 Nm vid 2750 varv) så skulle det innebära att den då ger 164 hk. Om maxeffekten 175 hk sedan, som brukligt i Volvos dieselspisar, tas ut vid 4000 varv så blir det en himla konstig effektkurva. De som aldrig kör över 3000 varv behöver isåfall överhuvudtaget inte överväga en D5.

I nya D5 ökar man maxeffekt med 11% och maxvrid med 5%, det innebär att på mellanvarv kommer man inte märka så stor skillnad mor gamla D5, däremot på höga varv får man ett ordentligt effekttillskott.

På 2,4D ökar man effekten från 163 till 175 hk eller 7%. Om man följer hur man utvecklat effektkurvan i nya D5 skulle det alltås innebära att man bara ökar vridet med 3% eller till ca 350 Nm. Det verkar lite lite.

Jag tror att det är rimligt att förvänta sig att maxvridet blir kring 360-380 Nm i den lägre trimingsgraden

Mvh
Arese
av viktore
Arese skrev:
viktore skrev:
Mätningarna där D5an lämnat över 200hk är gjorda i Rototest och det finns ingen anledning att betvivla att det inte skulle avspegla den faktiska effekten i motorn.
Det där med de oinsatta var inte riktat mot någon, men med brist på självdistans och humor kan man ta åt sig av det mesta verkar det som. 8)
Ursäkta, var inte mening att låta så hård. Certifieringen av en motor inom bilindustrin är rätt hård, att tro att 185 hk är en siffra som Volvo bara satt på en höft och nu korrigerar utan att ändra effekten är fel, det var min poäng.

Rototest är en intressant och enkel mätning av effekten på naven men den mätningen är väldigt beroende på att utrustningen är rätt kalibrerad och på att man använder rätt faktor då man räknar om "navhästar" till hästar på vevaxeln.

Om D5:an hade lämnat 10% hästar mer än angivet så hade den uppvisat betydligt bättre accelerationstider än den gör i alla tester. De "oinsatta" undrar kanske vart de där mirakelhästarna tog vägen på vägen till vägen :D .

Mvh
Arese
Visst uppvisar D5-bilarna inga mirakelsiffror i accelerationstest, men att helt skylla det på motorn funkar inte. SÄtter en slant på att de flesta testerna som görs är med automatlåda, och som alla vet är Volvos dito inget under av snabbhet. Annat som påverkar är utväxling(speciellt 0-100), däck, väderförhållanden ja you name it. Om nu Volvo verkligen har ökat effekten(vilket jag hoppas) på nya D5an ska ju även accelerationssiffrorna sänkas, jag har dock inte sett några siffror ännu så det är väl bara att vänta och se.

Förövrigt ska man även ta accelerationstesterna från oberoende tester med en nypa salt, bilar som jämförs skall köras sida vid sida exakt samtidigt.
av Arese
viktore skrev:
Arese skrev:
viktore skrev:
Mätningarna där D5an lämnat över 200hk är gjorda i Rototest och det finns ingen anledning att betvivla att det inte skulle avspegla den faktiska effekten i motorn.
Det där med de oinsatta var inte riktat mot någon, men med brist på självdistans och humor kan man ta åt sig av det mesta verkar det som. 8)
Ursäkta, var inte mening att låta så hård. Certifieringen av en motor inom bilindustrin är rätt hård, att tro att 185 hk är en siffra som Volvo bara satt på en höft och nu korrigerar utan att ändra effekten är fel, det var min poäng.

Rototest är en intressant och enkel mätning av effekten på naven men den mätningen är väldigt beroende på att utrustningen är rätt kalibrerad och på att man använder rätt faktor då man räknar om "navhästar" till hästar på vevaxeln.

Om D5:an hade lämnat 10% hästar mer än angivet så hade den uppvisat betydligt bättre accelerationstider än den gör i alla tester. De "oinsatta" undrar kanske vart de där mirakelhästarna tog vägen på vägen till vägen :D .

Mvh
Arese
Visst uppvisar D5-bilarna inga mirakelsiffror i accelerationstest, men att helt skylla det på motorn funkar inte. SÄtter en slant på att de flesta testerna som görs är med automatlåda, och som alla vet är Volvos dito inget under av snabbhet. Annat som påverkar är utväxling(speciellt 0-100), däck, väderförhållanden ja you name it. Om nu Volvo verkligen har ökat effekten(vilket jag hoppas) på nya D5an ska ju även accelerationssiffrorna sänkas, jag har dock inte sett några siffror ännu så det är väl bara att vänta och se.

Förövrigt ska man även ta accelerationstesterna från oberoende tester med en nypa salt, bilar som jämförs skall köras sida vid sida exakt samtidigt.
Håller helt med dig i detta inlägg, har heller aldrig uppgivit att det bara är motorns fel att V70II D5 är slö!

Min poäng är att man ofta läser inlägg som går ut på att D5:an ger mer effekt än vad Volvo uppger. Man läser dock aldrig några inlägg om att D5:an är snabbare än Volvos siffror. Det är ju det som är intressant.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Håller helt med dig i detta inlägg, har heller aldrig uppgivit att det bara är motorns fel att V70II D5 är slö!

Min poäng är att man ofta läser inlägg som går ut på att D5:an ger mer effekt än vad Volvo uppger. Man läser dock aldrig några inlägg om att D5:an är snabbare än Volvos siffror. Det är ju det som är intressant.

Mvh
Arese
Hur skulle det vara möjligt? En V70N D5 185 hk har tjänstevikt 1640 kg, och ställer man den på vågen så väger den faktiskt det också :-O) .

I regbeviset ska en V70II D5 185 hk ska väga nästan lika 1680 kg, men ställer man den på vågen så väger den nästan 300 kg mer. Hur ska den kunna vara lika snabb med den övervikten och samma motor?

Ställer jag sommarbilen på vågen så väger den också nästn exkakt som i regbeviset och den är fullutrustad.

Ingen ska få mig att tro att läder istället för tyg på stolarna och lite kretskort i en navi väger 300kg som extrautrustning. Det är något helfel om man anger så fel värden på vikten.....

Dessutom har front-area och cW värden gått upp också, det gör ju att V70II måste vara långsammare än V70N med samma motor.

Trots detta är det nästan identiska värden på förbrukning, acc och toppfart för V70N och V70II, det är ju fysiskt omöjligt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 32

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]