Arese skrev:Håller helt med dig i detta inlägg, har heller aldrig uppgivit att det bara är motorns fel att V70II D5 är slö!
Min poäng är att man ofta läser inlägg som går ut på att D5:an ger mer effekt än vad Volvo uppger. Man läser dock aldrig några inlägg om att D5:an är snabbare än Volvos siffror. Det är ju det som är intressant.
Mvh
Arese
Hur skulle det vara möjligt? En V70N D5 185 hk har tjänstevikt 1640 kg, och ställer man den på vågen så väger den faktiskt det också :-O) .
I regbeviset ska en V70II D5 185 hk ska väga nästan lika 1680 kg, men ställer man den på vågen så väger den nästan 300 kg mer. Hur ska den kunna vara lika snabb med den övervikten och samma motor?
Ställer jag sommarbilen på vågen så väger den också nästn exkakt som i regbeviset och den är fullutrustad.
Ingen ska få mig att tro att läder istället för tyg på stolarna och lite kretskort i en navi väger 300kg som extrautrustning. Det är något helfel om man anger så fel värden på vikten.....
Dessutom har front-area och cW värden gått upp också, det gör ju att V70II måste vara långsammare än V70N med samma motor.
Trots detta är det nästan identiska värden på förbrukning, acc och toppfart för V70N och V70II, det är ju fysiskt omöjligt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.