- tor 30 okt 2008, 11:54
Atog skrev:Jag åker en xc70 d5 manuell -08 summum med orginal 17 tummare, och måste säga att den tar rejält mkt mer bränsle än vad som står i regbeviset. Den har dessutom vägrat att svara på gaspådrag några gånger och gett felmeddelande på egr énDet låter mycket, när jag lånade en XC70 D5 automat över en helg och gjorde en utflykt på 44 mil till Umeå så drog den i snitt 0.75 l/mil (enligt tankning, ej dator). Höll hastigheten slaviskt då det finns många fartkameror på delar av sträckan.
Bilen har nu gått lite drygt 2500mil och när jag testade den på landsväg i 114km/ h på farthållaren så tog den 0,91 enligt färddatorn över en sträcka på 4mil. ( Om man jämför med tankning / trippmätaren så brukar det skillja 0,6 mot datorn ).
Körde mellan Eskilstuna och strömsund över rättvik i somras. Lung semesterkörning och fartkameror då hamnade snittet på 0,82.
Är detta onormalt mycket bara för min bil eller? Finns det nått man kan göra för att få dom att gå billigare, Kcr-box eller bsr chippning hur blir dom då?