Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Atog skrev:Jag åker en xc70 d5 manuell -08 summum med orginal 17 tummare, och måste säga att den tar rejält mkt mer bränsle än vad som står i regbeviset. Den har dessutom vägrat att svara på gaspådrag några gånger och gett felmeddelande på egr én

Bilen har nu gått lite drygt 2500mil och när jag testade den på landsväg i 114km/ h på farthållaren så tog den 0,91 enligt färddatorn över en sträcka på 4mil. ( Om man jämför med tankning / trippmätaren så brukar det skillja 0,6 mot datorn ).
Körde mellan Eskilstuna och strömsund över rättvik i somras. Lung semesterkörning och fartkameror då hamnade snittet på 0,82.

Är detta onormalt mycket bara för min bil eller? Finns det nått man kan göra för att få dom att gå billigare, Kcr-box eller bsr chippning hur blir dom då?
Det låter mycket, när jag lånade en XC70 D5 automat över en helg och gjorde en utflykt på 44 mil till Umeå så drog den i snitt 0.75 l/mil (enligt tankning, ej dator). Höll hastigheten slaviskt då det finns många fartkameror på delar av sträckan.
av Amli
Atog skrev:Jag åker en xc70 d5 manuell -08 summum med orginal 17 tummare, och måste säga att den tar rejält mkt mer bränsle än vad som står i regbeviset. Den har dessutom vägrat att svara på gaspådrag några gånger och gett felmeddelande på egr én

Bilen har nu gått lite drygt 2500mil och när jag testade den på landsväg i 114km/ h på farthållaren så tog den 0,91 enligt färddatorn över en sträcka på 4mil. ( Om man jämför med tankning / trippmätaren så brukar det skillja 0,6 mot datorn ).
Körde mellan Eskilstuna och strömsund över rättvik i somras. Lung semesterkörning och fartkameror då hamnade snittet på 0,82.

Är detta onormalt mycket bara för min bil eller? Finns det nått man kan göra för att få dom att gå billigare, Kcr-box eller bsr chippning hur blir dom då?
Jag har en likadan fast med 18" och en -09. Det låter inte helt orimligt som du säger då den drar mer än Volvo påstår. Vad som låter konstigt är att den inte svarar på gaspådrag dock. Det har inte varit att du kört på låga varv? Under 1500 händer ju absolut ingenting nämligen.
Jag har lyckats snitta den på 0.72 (över 50 mil) verklig förbrukning men då var det mycket landsväg med 70 och 90 väg. Det var utan packning och en passagerare. I vanliga fall har jag ett snitt vid bl. körning runt 0.8. Kör jag hårt så drar förbrukningen iväg REJÄLT! Samma sak gäller i hastigheter över 120km/h.
Min bil har bara gått ca. 500 mil.
Det låter som ett klockrent exempel på att virvelspjällen pajjat, supervanligt på D5an och min gjorde exakt så. Förbrukningen går upp också.
Användarvisningsbild
av kave
Amli skrev:Det låter inte helt orimligt som du säger då den drar mer än Volvo påstår. Vad som låter konstigt är att den inte svarar på gaspådrag dock. Det har inte varit att du kört på låga varv? Under 1500 händer ju absolut ingenting nämligen.
Jag har lyckats snitta den på 0.72 (över 50 mil) verklig förbrukning men då var det mycket landsväg med 70 och 90 väg. Det var utan packning och en passagerare. I vanliga fall har jag ett snitt vid bl. körning runt 0.8. Kör jag hårt så drar förbrukningen iväg REJÄLT! Samma sak gäller i hastigheter över 120km/h.
Min bil har bara gått ca. 500 mil.
Menar ni att nu ägt någon bil som drar som tillverkaren påstår?
Min drar kring 0.8-0.87. Då är det mycket körning med farthållaren i 143km/h i mätarfart. Då brukar datorn säga 0,8L/mil. Jag provade att snålköra en tank och då kom jag ner i 0,75L/mil, färddatron sa 0,62L/mil. Således ingen anledning att snålköra eftersom det inte ger något särskilt i förbrukning.

Jag kör med 17".
Användarvisningsbild
av Atog
Dom har bytt egr én och sedan började den gå som den skulle. fast den är ju lika törstig. Har en 05á v70 2,4 140hk också och den kan man på blandad körning åka på 0,75 medans xc´n vill ha ca 0,85. Har då fem mil till jobbet och åker nästan ingen småkörning
av Amli
kave skrev: Menar ni att nu ägt någon bil som drar som tillverkaren påstår?
Min drar kring 0.8-0.87. Då är det mycket körning med farthållaren i 143km/h i mätarfart. Då brukar datorn säga 0,8L/mil. Jag provade att snålköra en tank och då kom jag ner i 0,75L/mil, färddatron sa 0,62L/mil. Således ingen anledning att snålköra eftersom det inte ger något särskilt i förbrukning.

Jag kör med 17".
Nej. Landsväg körning ska ju ligga på 0,63 och blandat 0,73 så jag ligger ju 0,1 över. Du ligger ju i hastigheter nära på dubbelt så fort som jag gjort när jag låg i på ett snitt på 0,72 så det kan du ju inte ens jämföra... Min förbrukning var inte heller enligt färddatorn utan verklig förbrukning.
Läs mitt inlägg igen ska du nog se att vi säger ungefär samma sak... ;-//

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]