Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
CarMan skrev:S80 är väll mer gubbig o tilltalar inte ungdomar.

ve är det som köper snart 10 år gamla bilar?
Jag räknas in i kategorin som köper nästan 10 år gamla bilar :) Visserligen inte en S80 men väl en V70 som är 8 år gammal. Jag har råd att köpa nyare men vill inte lägga de pengarna på en bil. Nu kanske jag i slutänden ändå kommer hamna i samma prisklass totalt som om jag skulle köpt en nyare. Jag tänker då på reparationer på den bilen jag har nu.

Förhoppningsvis så har jag fel :)
av Huggo
Ja man kan undra vem som spar pengar.En ny bil som förlorar 35000 så fort den säljs.
Och varje år som går sjunker bilarna katastrofalt.
En 10 år gammal bil kostar S80 ´låt oss säga 35-50000 tusen.En ny 250000-275000 fullutrustad.
Undrar vem som är smart.
Köpte själv en S80 99 i kalasskick och sparade en massa pengar.
Men så har jag råd att köra Jänk(äger 2 faktiskt till ett mycket bra värde),ny släpkärra,lastmaskin(privat körning)en Honda fint hus,och håller på att bygga en stor verkstad.inga lån men köper inga nybilar.
Vanlig lön 22000 i månaden,men sparat in en massa pengar under årens lopp med att köpa begagnade bilar.
av LaRy
Om du studerar tillgängliga måttuppgifter är det bara små skillnader i bredd mellan kupén i S60 och S80, men verkligheten är annorlunda. Framstolarna är de samma, men om man tittar på avståndet mellan dörrstolpe (B-stolpen) och ryggstöd för framsäte är det betydligt mer luft i en S80, även mittkonsolen är bredare i en S80. Därför upplever man att det är rymligare och luftigare i en S80 jämfört med S60. Tahkhöjden i baksätet på S60 är bedrövlig, däremot i S80 kan en fullvuxen människa sitta i baksätet utan att slå i taket, även benutrymmet är OK. S80 är en 4-sitsig konfortabel bil, S60 är en 2 sitsig komfortabel bil där man kan stuva in kortväxta barn i baksätet. Jag är 1.92 lång och åker bra i baksätet på en S80. Jag kan inte tänka mig heller att det är någon större skillnad i bränsleförbrukning, båda är bra utformade vad det gäller strömlinjeform och viktskillnaden är obetydlig. Däremot drar V70 förmodligen mer bensin p.g.a. den tvärt avhuggna aktern. Ifall jag kör min S80 på landväg /motorväg med 100 km / tim i snitt är förbrukningen vanligtvis 0.82 till 0.85 liter per mil.

S80 är en underbar långfärdsbil, även för 4 fullvuxna. Säteskomforten är bra även i baksätet.
Användarvisningsbild
av ah17
V70N
Cd-värde 0,30
Frontarea (m2) 2,23

S60
Cd-värde 0,28
Frontarea (m2) 2,19

S80N
Cd-värde 0,29
Frontarea (m2) 2,34

Med tanke på att man kan lasta in 2 fullvuxna i baksätet och dra på semester så är ju S80 rena fyndet - om man delar på bränslenotan. Skulle man pressa in sig i en S60 så vill iaf jag ha rabatt på notan.
Användarvisningsbild
av CarMan
om ni studerar ambulanser så set ni skilnaden.
alla ambulanser är byggda på s80. när den sluta tilverkas så bygger man på V70N (vilket har samma front som s60) då V70N inte hade så långt liv kvar den heller så byggde man inte om skåpet, utan skapade en "list" som slätar över kaross skillnaden

S60 är bredare i nederkant av dörrarna, S80 ör bredare vid "skuldran" Skuldran är även på olika höjd.
Personligen tycker jag S60 ahr snyggare instrumentbräda & mittkonsoll, än s80
s80 har också bredare motorrum
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]