- sön 28 sep 2008, 23:38
Jag har köpt en tomtom 730 för ett tag sedan, och den är bra på alla sätt och vis. Men det verkar som de flesta gps:er är lite bänga i cpu:et. Sen är mjukvaran helt förfärligt oanvändarvänlig.
Dvs, att alla funktioner som inte har med navigation att göra är riktigt sopiga. Musikspelaren är värdelös, fm-sändaren suger, ljudutgången låter illa om man samtidig har strömkabeln i (för att slippa det dåliga trådlösa ljudet).
Ska man in på en mack längs vägen som inte är planerad så får gps:en tuppjuck och tjatar om u-svängar. Var är knappen för att ta en liten rast så ge fan i mina nästa felkörningar.
Sen måste man kunna adresser, och om de inte finns så är det koordinater som gäller.
Tomtom skryter med sin kartkorregeringstjänst, och visst är det bra (man kan själv ändra kartfel). Men återigen, så suger genomförandet. Markerar man en punkt och vill t.ex korrigera fel hastighet så utgår den från att man vill ändra hela vägen... på 30 mil, så då måste man avmarkera hela vägen som man inte vill påverka. Och med alla 70/90 ändringar vid varje korsning så har man ett hästjobb. Kanske är då navigons fria kartuppdateringar i två år mer värt (kolla den uppgiften först så det fortfarande stämmer).
På det hela taget så är det ingenjörer som har gjort detta och det märks. Så allt lullull utanför ren navigation suger faktiskt, i alla fall på min tomtom.
Hade jag gjort om köpet hade jag köpt en ren navigator utan tjafs, och väntat på att framtiden skulle komma.
Clarion verkar vara på g med en internetansluten gps, och då helt plötsligt kan man ju söka på vart man vill och sen trycka att man vill dit. För seriöst, hur många adresser kan du utantill? Indisk mat i jönköping?
/jon
Volvo V70 Classic Momentum 2007 (170) - Min första bil :)