Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Antifreze
Hejsan

Funderar på att köpa en gps ? vilka är den bästa och mest prisvärda ???

Sedan undrar jag en sak om bilstereo!? Jag har en volvo v40 -97 och bara för några månader sedan så var ljudet i den jättebra ,en nu på sistone behöver jag skriva upp volymen mycket mer än tidigare (och jag har inte fått sämre hörsel !)
av Psyko
Går inte svara på vilken som är den bästa, det är väldigt personligt
vad man tycker. Mitt tips är att gå in på tex Elgiganten o testa apparaterna,
bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.

Alla tillverkare har olika layout på sina enheter.
Vad gäller kartmaterialet finns det bara 2 tillverkare och
det är Teleatlas och Navteq.

Personligen tycker jag Navteqs material är bättre och mer uppdaterat men
buggar finns det i bägge.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det är ju väldig skillnad på gpsér som har widescreen eller vanlig skärm, det är ju också en smaksak, bättre större bild med wide, men den kanske sitter mer i vägen och kanske känns onödigt stor..
av Psyko
Du ska absolut välja en 4,3" eller större.
Mycket enklare att avläsa men marginellt
större i format.
Användarvisningsbild
av Jon
Jag har köpt en tomtom 730 för ett tag sedan, och den är bra på alla sätt och vis. Men det verkar som de flesta gps:er är lite bänga i cpu:et. Sen är mjukvaran helt förfärligt oanvändarvänlig.

Dvs, att alla funktioner som inte har med navigation att göra är riktigt sopiga. Musikspelaren är värdelös, fm-sändaren suger, ljudutgången låter illa om man samtidig har strömkabeln i (för att slippa det dåliga trådlösa ljudet).

Ska man in på en mack längs vägen som inte är planerad så får gps:en tuppjuck och tjatar om u-svängar. Var är knappen för att ta en liten rast så ge fan i mina nästa felkörningar.

Sen måste man kunna adresser, och om de inte finns så är det koordinater som gäller.

Tomtom skryter med sin kartkorregeringstjänst, och visst är det bra (man kan själv ändra kartfel). Men återigen, så suger genomförandet. Markerar man en punkt och vill t.ex korrigera fel hastighet så utgår den från att man vill ändra hela vägen... på 30 mil, så då måste man avmarkera hela vägen som man inte vill påverka. Och med alla 70/90 ändringar vid varje korsning så har man ett hästjobb. Kanske är då navigons fria kartuppdateringar i två år mer värt (kolla den uppgiften först så det fortfarande stämmer).

På det hela taget så är det ingenjörer som har gjort detta och det märks. Så allt lullull utanför ren navigation suger faktiskt, i alla fall på min tomtom.

Hade jag gjort om köpet hade jag köpt en ren navigator utan tjafs, och väntat på att framtiden skulle komma.

Clarion verkar vara på g med en internetansluten gps, och då helt plötsligt kan man ju söka på vart man vill och sen trycka att man vill dit. För seriöst, hur många adresser kan du utantill? Indisk mat i jönköping?

/jon
Användarvisningsbild
av vetten
Eller varför inte den här när den dyker upp i butikerna
Användarvisningsbild
av Ticken
Vill bara hoppa in och rekomendera Garmin.

Har kört med en sån i ett par år nu.

MYCKET lättanvänt och mkt bra.

Min kostade 1100 och jag är supernöjd..

Tack för mig :)

/Turbo+
av Slezii
Har själv gps i mobilen.Det är en Nokia N95 och jag har både Garmin och TomTom så behöver man inte välja den ena eller den andra(fungerar perfekt i hela europa och så har man varning för fartkameror okså).Skärmen är klart mindre än på en vanlig gps,men det är ändå röstnavigering,så den säger vart du ska.
Användarvisningsbild
av Funk
TomToms apparater gillar jag , jag har en äldre TomTome One och den är visserligen ganska liten, men har fungerat klanderfritt under flera år.
Den saknar allt som inte har med navigering att göra vilket jag uppskattar.. Lätt att lägga in t.ex fartkameror är det också.

/Thomas

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]