Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kombimannen
Har problem med att motorn inte alltid startar eller dör vid körning. Vid test på diagnosuttag 2 lyser diagnoslampan svagt och svarar inte när man trycker ner diagnos knappen. Uttag 6 ger signaler som den ska vid knapptryckning.

Möjlig orsak? Jordfel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ärg i hål nr. 2?
Eller så fattas det ström till styrenheten. Pumprelä? Det skulle stämma med symptomen du har...
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Pumpreläet är inte felet. Kan någon av givarna för bränslestyrning göra så att styrenheten inte fungerar? Diagnoslampan (lysdiod) lyser svagt på uttag 2 (Ska ju vara helt svart).
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Ok. Ska kolla sladdarna till jordningen för bränslestyrningsboxen (LH 2.4)

Återkommer.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Om nu styrenheten för bränsleinsprutningen jordar i någon av de två fästpunkter som sitter på insprutningsgrenröret, båda mäter 0 Ohm ifrån minus från batteriet vilket tordes vara bra?

Fel fortfarande inte identifierat. :(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du spänning på luftmassemätarens kabel-klämma 5 med tändningen på?

Jag skulle koppla ur styrenhetens multikontakt (gör syststemet spänningslöst först (vid in och urkoppling) genom att ta ur säkring #1 så inte enheten tar skada.
Därefter skulle jag resistansmäta klämmorna 5 & 17 som ska visa 0 ohm.
Med tändning på (läge 2), ska du ha batterispänning på klämma 35.
Med säkring #1 i och klämma 21 stomansluten, ska du ha batterispänning på klämma 9.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Har testat alla tipsen, inte funnit några fel där.

hmm... Fler tips?
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Problem förmodligen löst. Motorn har startat sedan byte av bränslepumpsrelä till en av nyare modell. En möjlig orsak är att ECU skickat för lite spänning och att bränslepumpsrelä av äldre modell inte klarar att dra då. Ett flertal av relä av äldre modell testades utan resultat.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]