- sön 26 okt 2008, 21:36
#228570
Bara spårvidden inte ändras med mer än 15mm samt omkretsen
+- 5% samt att det inte tar i nånstans så är det bara tuta å köra
Edit:
Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter
om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;
beslutade den 9 juni 2006.
VVFS 2006:63
Utkom från trycket den 16 juni 2006
Vägverket föreskriver med stöd av 11 kap. 16 § fordonsförordningen (2002:925) följande.
1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registreringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändra fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter skall ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.
____________________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2006. Genom föreskriften upphävs Trafiksäkerhetsverkets regler (1982:95) om undantag från registreringsbesiktningsskyldighet.
Från bilprovningen: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2
RoadKiller skrev: Och de där med helbilsgodkännande, då skulle man inte få ha 18" fälgar heller. Hur många får nedslag på det??Om jag inte är helt ute å cyklar så är det borttaget från-05 eller -06
Bara spårvidden inte ändras med mer än 15mm samt omkretsen
+- 5% samt att det inte tar i nånstans så är det bara tuta å köra
Edit:
Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter
om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;
beslutade den 9 juni 2006.
VVFS 2006:63
Utkom från trycket den 16 juni 2006
Vägverket föreskriver med stöd av 11 kap. 16 § fordonsförordningen (2002:925) följande.
1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registreringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändra fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter skall ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.
____________________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2006. Genom föreskriften upphävs Trafiksäkerhetsverkets regler (1982:95) om undantag från registreringsbesiktningsskyldighet.
Från bilprovningen: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger.