Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tjena.

Jag är just nu i sydamerika på resa och här ljuder det till ett par gånger när man larmar på/av bilen. Ungefär som i många amerikanska filmer. Kan man aktivera det på V70:n hemma tro? Detta hörs aldrig hemma i sverige. Har en V70 2.5T-05.

Mvh Tomas
av 9070
Ingen som har ett svar på denna fråga? Eller är det som så att dessa bilar som låter har andra larm, ej Volvos egna?
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men nu är ju volvo ett seriöst bilmärke och personligen tycker jag det är BRA att det inte låter när man larmar på o av.
Har aldrig hört det på våra bilar.
Kanske nån usa programvara som kan lösa detta?
Användarvisningsbild
av isak
hej
har hört någonstans att det är lagkrav att det skall vara tyst vid av- på- lamning i sverige. tycker jag pers- är bra
häls-
isak
av Fred
Personligen saknar jag detta! Jag hade en Cadilac under ett jobb tidigare i höst som gav ifrån sig ett mycket diskret "tut" från signalhornet när bilen larmades. Det var ett tut som var så kort att jag knappt tror att det skulle gått att upprepa manuelt med tutknappen på ratten.

Fördelen med detta tycker jag är att man behöver inte titta på bilen för att få bekräftelse att den är låst. Däremot tycker jag inte att man behöver få kvittens när bilen larmas av, då är man ju oftast på väg fram mot bilen och ser den.

Mvh
/Fred
av Fred
9070 skrev:Ingen som har ett svar på denna fråga? Eller är det som så att dessa bilar som låter har andra larm, ej Volvos egna?
Menar du att det är Volvobilar som ger ljudlig kvittens i Sydamerika?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har för mig att man i alla fall på vissa modeller kan aktivera funktionen "larmkvittens" via VIDA.. Att det ej är så på svenska marknaden lär ha med godkännandet av larmet att göra, det är inte längre tillåtet efter ett visst år.

/Thomas
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Har bara sett några få XC90 och gamla V70:n (fram till 00) här. Och jag har hört nån larma på med två diskreta "tjop tjop" ljud. Smaken är väl olika men jag gillar att det låter lite. Värre är det med alla bilar här som har rörelselarm.... Man hör långa låtar överallt. Fruktansvärt irriterande. Det räcker nån kör förbi med dålig ljuddäämpare så börjar oväsnet...

Mvh Tomas
av Travolta
farmerswalk skrev:Har bara sett några få XC90 och gamla V70:n (fram till 00) här. Och jag har hört nån larma på med två diskreta "tjop tjop" ljud. Smaken är väl olika men jag gillar att det låter lite. Värre är det med alla bilar här som har rörelselarm.... Man hör långa låtar överallt. Fruktansvärt irriterande. Det räcker nån kör förbi med dålig ljuddäämpare så börjar oväsnet...

Mvh Tomas

Vet inte om det var tidigt 90 eller sent 80tal, i vilket fall var det en bil på gatan där jag bodde som hade ett talande larm. Om man stod för nära bilen så sa den typ något "You are now to close to the car" den hade även andra fraser. Var väl 12 år typ och jag och mina vänner tyckte det var skitkul att stå för nära, där kan man snacka om störande för de andra boende i kvartert. Vill minnas att det var rätt högt också. Tillverkaren måste sett serien Kit för mycket...
av el Toro
Travolta skrev: Tillverkaren måste sett serien Kit för mycket...
du menar förstås TV-serien Knight Rider, med världens bästa aktör "The Hoff" i huvudrollen som Michael Knight (eller Michael Long som hette till att börja med)? :D :D :D

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]