Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
matzen10 skrev:Jo, jag har provat lite olika inblandning med etanol; upp till 40% är vad jag har hunnit med hittills. Nu när vintern är i antågande (snöade i Örebro ikväll!) så tänker jag minska. Det är ju välkänt att bilar med etanoldrift har sämre kallstartsegenskaper, och det gäller ju även om man en helgodkänd etanolbil såväl som om man "hemma-blandar". Ett sätt att komma undan detta är att använda motorvärmare. Eller att man inblandar mindre mängd etanol i tanken. Eftersom jag inte har tillgång till eluttag överallt så jag kan koppla på värmaren så kör jag numera på 15-20% inblandning och hoppas det ska funka hela vintern. Det är lite individuellt det där med hur mycket etanol man kan tanka i utan att bilen börjar krångla vid kallstart. Men jag tänker inte chansa allt för mycket. Vill inte bli ståendes!

Utvärdering efter ca 2000 körda mil med varierande inblandning då:
- Något högre förbrukning vid 25% eller mer inblandning (vilket är normalt).
- För övrigt ingen knackning, ingen lägre temp, ingen förbättring/försämring av prestanda.

M V H
---> Matz
Kör fortfarande med 50% E85, -5 inga problem. Har inte ens motorvärmare. Men kolla länken jag gav.
av NCR
Brainded skrev:
Mac skrev:skulle inte volvo komma med etanolbilar i år? eller satsar dom bara på biogas?
V50 finns med etanol...
/Anders
Och nya s40.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Lustigt nog sa Volvo för mindre än ett halvår sedan att man funderade på att lägga ner produktionen av BiFuelbilarna pga dålig lönsamhet....!?! Nu när S40/V50 har kommit ut på marknaden gör man en helt om och säger att nu ska vi satsa hårdare än någonsin på BiFuel!! Vad som vore intressant vore om det kom en V70TriFuel...samt något bättre räckvidd på resp bränsle.

Sen kan man ju diskutera i all evighet om Volvos etanolbilar verkligen är Volvo då man snott Ford Focus FFV-motor på 1,8 liter..... :lol:

Tror dock att allt fler i omvärlden får upp ögonen för etanol som bränsle, var ju en fransk minister eller nått sånt på besök i Sverige för att få reda på mer om etanolen och dess infrastruktur (lär väl leda till att de franska vinodlarna får större EU-bidrag... :D ).

Kika även in på brasilianska sidor från välkända biltillverkare. Nästan alla har en etanoldriven bil. T ex VW som har VW Fox, en Polo som tillverkas i Brasilien och drivs med etanol. Citroên tillkännagav nyligen att man ska bygga en C3 för den brasilianska marknaden och etanoldrift. Så tekniken och kunnandet finns!!!! Det gäller bara att vi i lilla Sverige gör oss hörda!!

Tills dess att Volvo släpper en Storbil som är etanoldriven (tja...visst spelar ekonomin in lite oxå...) så kör jag lugnt vidare med min etanoldrivna 960.
Användarvisningsbild
av etanolist
olafixar skrev:Är det någon här som provat och köra på etanol...har ju hört att man kan ha 20-30% etanol i tanken utan problem...stämmer det???
Jepp, jag vill påstå att man kan köra på 20-30% E85 utan problem. Du får minskad förbrukning, renare avgaser och betydligt bättre ekonomi med ända upp till 40-45% E85 i tanken. Själv blandtankade jag ett bra tag innan jag konverterade och min granne (också 850) har kört många tusen mil utan problem.

Om du vill tanka ännu mer E85 bör du konvertera bilen genom att komplettera med ytterligare en bränsletryckregulator (BTR) för högre tryck (=mer bränsle) eller en elektronisk box som förlänger spridarnas öppettider.

Beskrivning över hur jag BTR-konverterade min 850 GLT -92 hittar den som är intresserad här: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=4436

Kör så det ångar // Micke
Användarvisningsbild
av Brainy
Minskad förbrukning? snarare tvärt om du, annars går den för magert och det är inte bra för motorn :wink:

v70in (170hk) drar t.om så pass mycket mer att det inte lönar sig att tanka 30% etanol ens när soppapriset ligger uppåt 12kr, ekonomiskt då..
Användarvisningsbild
av etanolist
Brainded skrev:Minskad förbrukning? snarare tvärt om du, annars går den för magert och det är inte bra för motorn :wink:

v70in (170hk) drar t.om så pass mycket mer att det inte lönar sig att tanka 30% etanol ens när soppapriset ligger uppåt 12kr, ekonomiskt då..
Min 170 hk 850 GLT drog mindre vid blandtankning (40-45%). Kanske har du andra erfarenheter?
Vi är många som har upptäckt att en modern bilmotor klarar att adaptera blandtankning och att man faktiskt får minskad förbrukning upp till 40-45% utan försämrad förbränning. Snarare tvärt om utan att varken NOx-utsläpp ökar (tecken på mager förbränning) eller något fall av rapporterad motorskada. Visst finns det ingen som kört ett livstidstest med blandtankning ännu men det borde väl finnas någon som kan påvisa motorskador efter så många mil/år som det varit möjligt att blandtanka E85?

För mig lät det också väldigt konstigt första gången jag hörde att förbrukningen minskar vid (normal) blandtankning men erfarenheten visar att det stämmer. Bättre insatta motortekniker har påtalat att det beror på att etalnol, C2H5OH, innehåller en syremolekyl som förbättrar förbränningen i jämförelse med bensin som saknar denna syremolekyl.

Peter Hallgren har en räknesnurra för detta på sin hemsida: http://www.etanolexperten.se klicka in på "beräkna hur mycket du tjänar på att tanka etanol".

Ajöken // Micke
Användarvisningsbild
av Brainy
etanolist skrev:
Brainded skrev:Minskad förbrukning? snarare tvärt om du, annars går den för magert och det är inte bra för motorn :wink:

Min 170 hk 850 GLT drog mindre vid blandtankning (40-45%). Kanske har du andra erfarenheter?
Vi är många som har upptäckt att en modern bilmotor klarar att adaptera blandtankning och att man faktiskt får minskad förbrukning upp till 40-45% utan försämrad förbränning. Snarare tvärt om utan att varken NOx-utsläpp ökar (tecken på mager förbränning) eller något fall av rapporterad motorskada. Visst finns det ingen som kört ett livstidstest med blandtankning ännu men det borde väl finnas någon som kan påvisa motorskador efter så många mil/år som det varit möjligt att blandtanka E85?

För mig lät det också väldigt konstigt första gången jag hörde att förbrukningen minskar vid (normal) blandtankning men erfarenheten visar att det stämmer. Bättre insatta motortekniker har påtalat att det beror på att etalnol, C2H5OH, innehåller en syremolekyl som förbättrar förbränningen i jämförelse med bensin som saknar denna syremolekyl.

Peter Hallgren har en räknesnurra för detta på sin hemsida: http://www.etanolexperten.se klicka in på "beräkna hur mycket du tjänar på att tanka etanol".

Ajöken // Micke
Jaså, det jag läst mig till. bl.a på etanol.nu är att upp mot c.a 30% e85 så kan man få i princip oförändrad soppaförbrukning här men knappast mindre. Då skulle jag f.ö börja bli väldigt rädd att motorn ska fara illa med tanke på att den helt enkelt då får för mager blandning.
Båda mina bilar drar mer vid 25% varav den ena 1dl mer per mil och v70in betydligt mer...
/Anders
Senast redigerad av 2 Brainy, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av etanolist
Brainded skrev: Jaså, det jag läst mig till. bl.a på etanol.nu är att upp mot c.a 30% e85 så kan man få i princip oförändrad soppaförbrukning här men knappast mindre. Då skulle jag f.ö börja bli väldigt rädd att motorn ska fara illa med tanke på att den helt enkelt då får för mager blandning.
Båda mina bilar drar mer vid 25% varav den ena 1dl mer per mil och v70in betydligt mer...
/Anders
Halloj
Jo, etanolforumet är stort och det kan säkert förekomma inlägg som bekräftar vad du skriver, även om inte jag kan hitta något. Givetvis varierar erfarenheterna beroende på vilken motor man har osv. I denna tråd kan den intresserade läsa mer: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2187
Själv kolladen jag aldrig förbrukningen vid 30%, vilket verkar vara den optimala inblandningen, men helt klart är att förbrukningen var något lägre vid 40-45%.
Släng gärna in en fråga i ovanstående tråd. Kanske finns det någon mer än du som fått ökad förbrukning?

Kör så det ångar // Micke
Användarvisningsbild
av CarMan
skumma bara igenom lite, men hitta en del intresanta saker.
bland annat så påstås det att BSR ker ett CA pris på 15-20 000:- för en konvetering. lär dom göra mer än vad Etanolkillarna påstår på det här forumet !

det står också att man bör byta ventiler & ventilsäten, samt alla packningar & slangar som bränslet går i.
någåt som förnekas av våra etanol killar.

nån som vet vilkan källa dom har fått alla fakta ifrån? dom på VI vilägare alltså
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]