- sön 20 nov 2005, 00:55
matzen10 skrev:Jo, jag har provat lite olika inblandning med etanol; upp till 40% är vad jag har hunnit med hittills. Nu när vintern är i antågande (snöade i Örebro ikväll!) så tänker jag minska. Det är ju välkänt att bilar med etanoldrift har sämre kallstartsegenskaper, och det gäller ju även om man en helgodkänd etanolbil såväl som om man "hemma-blandar". Ett sätt att komma undan detta är att använda motorvärmare. Eller att man inblandar mindre mängd etanol i tanken. Eftersom jag inte har tillgång till eluttag överallt så jag kan koppla på värmaren så kör jag numera på 15-20% inblandning och hoppas det ska funka hela vintern. Det är lite individuellt det där med hur mycket etanol man kan tanka i utan att bilen börjar krångla vid kallstart. Men jag tänker inte chansa allt för mycket. Vill inte bli ståendes!Kör fortfarande med 50% E85, -5 inga problem. Har inte ens motorvärmare. Men kolla länken jag gav.
Utvärdering efter ca 2000 körda mil med varierande inblandning då:
- Något högre förbrukning vid 25% eller mer inblandning (vilket är normalt).
- För övrigt ingen knackning, ingen lägre temp, ingen förbättring/försämring av prestanda.
M V H
---> Matz
Mysko
Volvo S80 T6 -99*2 Cassis V70 2,5 FT-09
Volvo S80 T6 -99*2 Cassis V70 2,5 FT-09