Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
gundj skrev:
CarMan skrev:. men jag har aldrig varit med om at orginal delar är trasiga / felkonstruerade, redan när jag monterar dom på bilen !!!
Monterar du trasiga grejer på bilarna?
Ja! om man monterar handbromsbackar som inte kan stana bilen på timlig sträcka så är delen trasig o måste bytas, samma gäller om man monterar glappa styrleder, så är dom trasiga o måste bytas. Detta har hänt mig när jag monterat pirat delar!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Min v70N är bara drygt två år och består bara av originaldelar
Är bara lagad på volvoverkstad
Är bara lagad med orignaldelar
Ändå har följande hänt:

-Virvelspjällen ger upp och måste lagas för nästan 10.000 kr på en nästan ny bil
om jag får gissa så kostad det dig 0:- så komminte o snacka massa skit!
????????????? Vad menar du med det ????????????????? Du gissar helfel .... du verkar ju vara den som snackar skit.

Alla sakerna i tråden har jag fått betala själv, utom drivaxlarna som slamrade redan när jag hämtade ut bilen med 0 mil på mätaren.

Volvo goodwill = 0, zero, nada, nil, ingenting .....

Är fan snart uppe i 20.000 i repkostand på en för mig nästan ny bil.

Men jag är väl bara bortskämd, har ju kört Japanskt innan och de bilarna har ju rullat år ut och år in utan att behöva lagas hela tiden!!!
Nu vet jag inte vad som hänt på din bil, eller hur din bil är servad, eller relationen mellan dig o verkstan. Men det låter konstogt! (hör som sakt inte till denna tråd)

Här i stan vet jag att allbilsverkstäderna ibland åtgärdar detta, med orginal delar. o då får ju kunden betala. Är det det du duråkat ut för?
av *pettson*
:lol: men du..*Min v70N är bara drygt två år och består bara av originaldelar. Är bara lagad på volvoverkstad. Är bara lagad med orignaldelar*
Talar väl sitt tydliga språk om vem som pillat och vart? :-)-)

Sen kan vi väl tillägga att.. volvos nyare modeller har nu bland dom första platserna i bottenligan över bilar med just mest fel på enligt statistiken, platserna delas med saab. :-)-)
CarMan skrev:
Volvob20 skrev:

????????????? Vad menar du med det ????????????????? Du gissar helfel .... du verkar ju vara den som snackar skit.

Alla sakerna i tråden har jag fått betala själv, utom drivaxlarna som slamrade redan när jag hämtade ut bilen med 0 mil på mätaren.

Volvo goodwill = 0, zero, nada, nil, ingenting .....

Är fan snart uppe i 20.000 i repkostand på en för mig nästan ny bil.

Men jag är väl bara bortskämd, har ju kört Japanskt innan och de bilarna har ju rullat år ut och år in utan att behöva lagas hela tiden!!!
Nu vet jag inte vad som hänt på din bil, eller hur din bil är servad, eller relationen mellan dig o verkstan. Men det låter konstogt! (hör som sakt inte till denna tråd)

Här i stan vet jag att allbilsverkstäderna ibland åtgärdar detta, med orginal delar. o då får ju kunden betala. Är det det du duråkat ut för?
-Bilen är köpt på en av Sveriges större auktoriserade Volvoåterförsäljare i april 2006!
-Bilen är pedantiskt servad hos samma auktoriserade Volvoåterförsäljare/Verkstad, t.o.m utöver ordinarie program!
-Dessutom är jag ganska pedaniskt själv vad gäller skötseln.

T.o.m när de lagar central-låset och det bara håller i 6 veckor och de får laga det igen får jag betala om igen!!!

Och det kan väl höra hemma i denna tråden då jag inte upplever kvalien på originaldelar som något att hurra för.
CarMan skrev: om jag får gissa så kostad det dig 0:- så komminte o snacka massa skit!?
För övrigt är det ditt sätt och volvo i övrigt sätt att behandla kunder som får mig att fundera på om det ska bli Volvo nu när det är dags att byta bil om några månader igen. Det går ju inte så himla bra för volvo just nu, skräm inte bort de sista kunderna genom att kalla dem lögnare och skitpratare....
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det kom in en 740 som hade fått 2a på handbromsen vid besiktning. Vi kollade backarna, jo mycket riktigt var det piratdelar, vi stoppade dit originaldelar och vips så fungerade bromsen klockrent! :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst är det lite konstigt.

Jag upplever både CarMan och *Pettson* som väldigt kunniga då det gäller bilar. Ändå så har de helt skilda åsikter och erfarenheter av "Pirat vs Orginaldelar" Båda har utfört väldigt många reparationer och bytt många delar. Hur kan det då komma sig att ni har så skilda upplevelser av delarna.

Missuppfatta mig inte nu. Det finns många andra kunniga personer här på forumet men *Pettson* och CarMan är nog de som är mest aktiva i denna tråden.
av metalHJ
Enligt min åsikt, verkar de spåra ur lite! Såsom pratet är just nu, är det ju inte intressant att läsa... Det som gett mig någon inspiration, är just handbromsbackar pirat vs. original! Då det är FLERA som antytt en tydlig skillnad på pirat vs. original.

Om var och en antyder deras egen erfarenhet, och skippar de djupa diskussionerna om var dels tillverkningsprocess, försäljningsmetod och vinstmetoder blir det 10 ggr lättare för oss andra att tydligt referera skillnaden mellan pirat och original!
av *pettson*
Tomas88 skrev:Visst är det lite konstigt.

Jag upplever både CarMan och *Pettson* som väldigt kunniga då det gäller bilar. Ändå så har de helt skilda åsikter och erfarenheter av "Pirat vs Orginaldelar" Båda har utfört väldigt många reparationer och bytt många delar. Hur kan det då komma sig att ni har så skilda upplevelser av delarna.

Missuppfatta mig inte nu. Det finns många andra kunniga personer här på forumet men *Pettson* och CarMan är nog de som är mest aktiva i denna tråden.
Ja man kan undra?
Jag kan bara tala för mej? Men jag backar lite längre tillbaka i tiden. Vi backar till säg slutet på 80 talet, bilarna som var då var inte alls lika precist tillverkade då som idag. Inte heller verkstadsreparationerna var lika kirurglikt precist klockade som idag. Då var det mekaniker som utbildades och jobbade. Oavsett vad man stod inför så löste man problemet. Det fick ta 10 minuter extra, det är i den eran jag började jobba med bilar aktivt. Inte ens orginaldelarna passade kirurglikt, handbromsbackarna fick man justera en två och tre ggr oavsett vems fabrikat. Varför? Givetvis eftersom bromstrummorna slits. Naturligtvis utfördes reparationerna därefter, backar byttes, kördes och slets in. INNAN kunden får tillbaka bilen. En del fabrikat har kvar dessa metoder att man faktiskt reparerar och försöker lösa problem UTAN att hela tiden förkasta allting annat än orginal. Det betyder att jobbar man åt vissa bilmärken så får man fortfarande agera som en mekaniker och lösa problem. Hos andra så får man agera aggregatbytare och i princip kastar allt som inte passar 110% utan justering istället för att justera det hela. Våra två olika arbetmetoder och olika djup och erfarenheter i förståelsen kring problemlösning gör att vi ser saker och ting riktigt olika.
Bromsbackar som jag ser som självklart att montera, justera, bromsa in och slutligen slutjustera eftersom varje bils handbromstrummor är unika monteras inte alls på samma sätt av andra. Men det är sättet JAG har lärt mej att jobba på i alla verkstäder och skolor och undervisning timmar jag fått och gett.
Jobbar du på opel är det SJÄLVKLART att du gör saker och ting i den ordningen som jag beskrev. Även toyota utför sina jobb så. När bromsbelägg bytts på en bil så är det självklart att ALLTID ta ett bromsprov och sen provköra bilen minst 5km för att till sist ta ett bromsprov igen innan bilen lämnas till kunden.
Om kunden kommer in med en bil till verkstan och jag vid kontroll i bromsrullarna ser att bakbromsarna är svaga (trumbromsar) så är det inte mitt jobb att undra om det är pirat eller orginal. Mitt jobb är att justera backarna då och det går ALLTID att justera backarna om man vet vad man pysslar med och vet hur systemet är uppbyggt. Den enda gången jag inte kan justera dom är när dom är slut, då är mitt jobb att konstatera att backarna är slut.

Oftast monteras det saker i verkstan, provjusteras, blir inte perfekt.. det skriks att orginal passar bättre, orginal hämtas och så slängs ett par användbara backar åt fanders. Sen monteras orginal som kanske tar nåt bättre i provjusteringen och därmed ska då en skillnad vara bevisad. Vad som inte framkommer är att när kunden gjort sin första slitning (inslitningen) på backarna så tar dom inte ett smack utan han får lämna in bilen igen för en slutjustering. Med andra ord, det jag åstadkommer i första inlämningsomgången med orginal eller pirat (spelar ingen roll för mej) åstadkoms på TVÅ inlämningsomgångar på många verkstäder, jag vet inte om anledningen är pengar eller inkompetens av ledningen.
Naturligtvis kan inte perfekta slitytor på backar passa och ge perfekt broms i en sårad slityta i en bromstrumma. Lika lite som att man får perfekt broms med nya bromsbelägg på en sliten bromsskiva utan inkörning. Men det framkommer sällan i en sån här diskussion där delarna endast jämförs del för del. Inga bakomliggande orsaker tas med. KUNSKAP om hela system och dess detaljer är en av dom viktigaste sakerna vid monteringen oavsett vad vi monterar och sånt följer inte med i kartongen. Inte att förglömma att beroende på vem man jobbar åt så får man inte utföra olika saker. Volvo har satt i system att mestadels bara byta ut saker enhetsvis och inget annat. Sen om det beror på att man inte litar på mekanikerna eller på att man inte har kompetensen inom företaget vet jag inte. Men dessa olika arbetssätt ger helt olika mekaniker som har helt olika syn på hur allt fungerar.
Vi kan väl kika på sånt som är vardag för en opelmekaniker som jag INTE tror är nån vardag för en volvomekaniker? Om det finns nån volvomekaniker som läser det här kan han väl svara om det är en standard? Naturligtvis tycker säkert dom flesta att bilarna måste vara sämre eftersom dom här jobben förekommer ofta i en opelverkstad? Men inte, detaljerna åtgärdas ju oavsett vilken verkstad, svarvas inte skivan så byts det mot en ny, trummor som inte kontrolleras och åtgärdas byts mot nya
varför pressa lager som kostar en hundralapp när man kan sälja på kunden en ny enhet för 1000kr?
Fixa växellådor för 5-6000 inkl delar? Varför? sälj på kunden en ny för 27.000kr osv..

*svarva bromsskivor
*svarva trummor
*pressa lager
*pressa bussningar
*renovera växellådor
*renovera topplock (ventilbyten inkl fräsning och inslipning samt brotschning av styrningar)
*uppmätning av spindelkast

Slutligen..:Det finns faktiskt även bara ETT fabrikat som ägnar sej åt att svärta ned allt som inte är köpt i dess kartonger.
Övriga fabrikat ägnar sej istället åt att utbilda sina mekaniker djupare att lösa problemet bilen lämnades in för, oavsett vilka delar som är monterade på bilen.
av *pettson*
metalHJ skrev:Enligt min åsikt, verkar de spåra ur lite! Såsom pratet är just nu, är det ju inte intressant att läsa... Det som gett mig någon inspiration, är just handbromsbackar pirat vs. original! Då det är FLERA som antytt en tydlig skillnad på pirat vs. original.

Om var och en antyder deras egen erfarenhet, och skippar de djupa diskussionerna om var dels tillverkningsprocess, försäljningsmetod och vinstmetoder blir det 10 ggr lättare för oss andra att tydligt referera skillnaden mellan pirat och original!
Nu är det ju så att en korrekt monteringsprocess och inslitningsprocess efter monteringen ligger inte i kartongen. Dom omständigheter som rådde ligger heller inte i varje kartong.
Enda gången du kan få ut nån som helst information som vore användbar i denna diskussionen vore möjligen om vi skulle labmäta upp detaljerna för att elliminera skillnaderna i montering och efterbehandling av detaljerna.

Med andra ord så lär du få mäta upp backarnas form och funktion för att ens kunna säga att det skiljer nånting alls med all säkerhet.
Annars kan vi pajkasta och säga att allting som inte har en volvostämpel är av 2:a sortering och därmed är skräp så är allt avklarat.
Att säga att spindelleder är glappa i kartong är helt okej med mej? HUR GLAPP får detaljen vara för att vara utom spec? Det finns ingen spindelled utan glapp nämligen. Vad jämfördes detaljen med? En som har mera fett i botten och är lika glapp om 15 minuter eller en som ligger längre inom spec? Sålänge inga toleranser och toleransavvikelser kommit fram så har vi egentligen bara vunnit en enda sak med tråden..
Vi har gjort en ny skvallertråd och ytterligare spätt på all okunskap.. .....
av LarsBd
Eftersom det efterlystes fakta om piratdelar så kan jag berätta följande.
Jag skulle byta munstycke i en stromberförgasare av äldre datum och Mecabutiken (som i just det här fallet verkligen är en bilverkstad som jag har fullt förtroende för) hade munstycken på hyllan 65kr billigare än volvo så det var bara att handla, jag pressade ur det gamla och skulle kontrollera slitaget.
Båda munstyckena var märkta med 100 som sannolikt är 100/1000tum dvs 2,54mm.
Det som fanns tillgängligt i mätverktygsväg var borrar 2,5 och 2,6 varav den minsta 2,5 gick i båda munstyckena utan problem tyvärr var det nya munstycket större än det gamla då även 2,6 borren gick i ett par millimeter i det nya.
Kontrollmätning av borren visade 2,59mm, borren putsades med smärgelduk ner till 2,56mm som då gick i 5-10mm men fortfarande inte i det gamla "slitna".
Det nya munstycket var alltså inte enligt märkningen utan koniskt med rätt mått i fel ände och de 5 hundradels millimetrarna ger ca 5% större area på ett fullt öppet munstycke och på lägre belastning avsevärt mycket större.
Hur bränsleförbrukningen vid körning skulle bli vet jag inte men sannolikt skulle den bli märkbart högre eller så skulle blandningen på högre varv bli för mager med usel gång som följd och svårigheter med co halten vid besiktning .
Meca tog då hem ett nytt som höll måttet (från annan leverantör) även mitt gamla slitna höll måttet och skulle ej blivit bytt om jag hade kollat slitage först.
Nu vet jag inte vilket fabrikat det var på munstycke nr 2 men det första var definitivt inget volvo eller stromberg original.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21

Tar man bort skatterna får man mer över[…]

Ser nu att det arga inlägget jag hittade vad […]

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]