Tomas88 skrev:Visst är det lite konstigt.
Jag upplever både CarMan och *Pettson* som väldigt kunniga då det gäller bilar. Ändå så har de helt skilda åsikter och erfarenheter av "Pirat vs Orginaldelar" Båda har utfört väldigt många reparationer och bytt många delar. Hur kan det då komma sig att ni har så skilda upplevelser av delarna.
Missuppfatta mig inte nu. Det finns många andra kunniga personer här på forumet men *Pettson* och CarMan är nog de som är mest aktiva i denna tråden.
Ja man kan undra?
Jag kan bara tala för mej? Men jag backar lite längre tillbaka i tiden. Vi backar till säg slutet på 80 talet, bilarna som var då var inte alls lika precist tillverkade då som idag. Inte heller verkstadsreparationerna var lika kirurglikt precist klockade som idag. Då var det mekaniker som utbildades och jobbade. Oavsett vad man stod inför så löste man problemet. Det fick ta 10 minuter extra, det är i den eran jag började jobba med bilar aktivt. Inte ens orginaldelarna passade kirurglikt, handbromsbackarna fick man justera en två och tre ggr oavsett vems fabrikat. Varför? Givetvis eftersom bromstrummorna slits. Naturligtvis utfördes reparationerna därefter, backar byttes, kördes och slets in. INNAN kunden får tillbaka bilen. En del fabrikat har kvar dessa metoder att man faktiskt reparerar och försöker lösa problem UTAN att hela tiden förkasta allting annat än orginal. Det betyder att jobbar man åt vissa bilmärken så får man fortfarande agera som en mekaniker och lösa problem. Hos andra så får man agera aggregatbytare och i princip kastar allt som inte passar 110% utan justering istället för att justera det hela. Våra två olika arbetmetoder och olika djup och erfarenheter i förståelsen kring problemlösning gör att vi ser saker och ting riktigt olika.
Bromsbackar som jag ser som självklart att montera, justera, bromsa in och slutligen slutjustera eftersom varje bils handbromstrummor är unika monteras inte alls på samma sätt av andra. Men det är sättet JAG har lärt mej att jobba på i alla verkstäder och skolor och undervisning timmar jag fått och gett.
Jobbar du på opel är det SJÄLVKLART att du gör saker och ting i den ordningen som jag beskrev. Även toyota utför sina jobb så. När bromsbelägg bytts på en bil så är det självklart att ALLTID ta ett bromsprov och sen provköra bilen minst 5km för att till sist ta ett bromsprov igen innan bilen lämnas till kunden.
Om kunden kommer in med en bil till verkstan och jag vid kontroll i bromsrullarna ser att bakbromsarna är svaga (trumbromsar) så är det inte mitt jobb att undra om det är pirat eller orginal. Mitt jobb är att justera backarna då och det går ALLTID att justera backarna om man vet vad man pysslar med och vet hur systemet är uppbyggt. Den enda gången jag inte kan justera dom är när dom är slut, då är mitt jobb att konstatera att backarna är slut.
Oftast monteras det saker i verkstan, provjusteras, blir inte perfekt.. det skriks att orginal passar bättre, orginal hämtas och så slängs ett par användbara backar åt fanders. Sen monteras orginal som kanske tar nåt bättre i provjusteringen och därmed ska då en skillnad vara bevisad. Vad som inte framkommer är att när kunden gjort sin första slitning (inslitningen) på backarna så tar dom inte ett smack utan han får lämna in bilen igen för en slutjustering. Med andra ord, det jag åstadkommer i första inlämningsomgången med orginal eller pirat (spelar ingen roll för mej) åstadkoms på TVÅ inlämningsomgångar på många verkstäder, jag vet inte om anledningen är pengar eller inkompetens av ledningen.
Naturligtvis kan inte perfekta slitytor på backar passa och ge perfekt broms i en sårad slityta i en bromstrumma. Lika lite som att man får perfekt broms med nya bromsbelägg på en sliten bromsskiva utan inkörning. Men det framkommer sällan i en sån här diskussion där delarna endast jämförs del för del. Inga bakomliggande orsaker tas med. KUNSKAP om hela system och dess detaljer är en av dom viktigaste sakerna vid monteringen oavsett vad vi monterar och sånt följer inte med i kartongen. Inte att förglömma att beroende på vem man jobbar åt så får man inte utföra olika saker. Volvo har satt i system att mestadels bara byta ut saker enhetsvis och inget annat. Sen om det beror på att man inte litar på mekanikerna eller på att man inte har kompetensen inom företaget vet jag inte. Men dessa olika arbetssätt ger helt olika mekaniker som har helt olika syn på hur allt fungerar.
Vi kan väl kika på sånt som är vardag för en opelmekaniker som jag INTE tror är nån vardag för en volvomekaniker? Om det finns nån volvomekaniker som läser det här kan han väl svara om det är en standard? Naturligtvis tycker säkert dom flesta att bilarna måste vara sämre eftersom dom här jobben förekommer ofta i en opelverkstad? Men inte, detaljerna åtgärdas ju oavsett vilken verkstad, svarvas inte skivan så byts det mot en ny, trummor som inte kontrolleras och åtgärdas byts mot nya
varför pressa lager som kostar en hundralapp när man kan sälja på kunden en ny enhet för 1000kr?
Fixa växellådor för 5-6000 inkl delar? Varför? sälj på kunden en ny för 27.000kr osv..
*svarva bromsskivor
*svarva trummor
*pressa lager
*pressa bussningar
*renovera växellådor
*renovera topplock (ventilbyten inkl fräsning och inslipning samt brotschning av styrningar)
*uppmätning av spindelkast
Slutligen..:Det finns faktiskt även bara ETT fabrikat som ägnar sej åt att svärta ned allt som inte är köpt i dess kartonger.
Övriga fabrikat ägnar sej istället åt att utbilda sina mekaniker djupare att lösa problemet bilen lämnades in för, oavsett vilka delar som är monterade på bilen.