Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:"Påståenden som att det skiljer 10.000 mellan en S80 och likvärdigt utrustad 520D anser jag helt åt skogen"

Jag antar att det är mig du menar och då undrar jag vad av nedanstående som är åt skogen?

"Tittar du på en S80D5 Summum så hamnar man runt 364.700 brutto med Summum, Xenon, PDC, Metallic. Efter de 9,5% som jag skulle få kostar bilen alltså 330.053kr. En motsvarande 520d kostar med ovanstående utrustning 395.800kr vilket efter min rabatt skulle bli runt 348.300 kr. Skillnaden är alltså 18.000kr i mitt fall. Detta är räknat med en "dålig" BMW rabatt, utnyttjar man kampanjer så kan det bli mer. Eftersom BMW har fri service i 3 år så minskar skillnaden till kanske 10.000kr mellan dessa två bilar."

Edit: Det skiljer i jämförelsen att Volvo har 17" medans BMW har 16"
Bätte kan du...... volvo lämnade mig 13% + fri metallic + lite mera godis gratis.
av Lövet
Jag får bara 9,5% på Volvo. Säljarna när jag pratade med dem var närmast bakbundna, ingen förmåga att förhandla på egen hand. Ramavtalet, that's it. Priserna som jag skriver ovan gäller enligt de förutsättningar som jag jobbar efter och där har Volvo svårt att erbjuda de rabatter som jag anser konkurrenskraftiga. Andra lyckas bättre på Volvo verkar det som.
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:Förmånsvärdet styrs av bruttot (om man inte trollar med fakturan) medans nettot styr leasingkostnaden. Beroende på hur avtalet är uppbyggt så påverkas man av båda. (Bruttolöneavdrag är ju rätt vanligt)
Ja, bruttot = listpris + utrustning. Jag är tveksam till att jag skulle ta en tjänstebil med kostnader för både bruttolöneavdrag och förmånsvärde, men det är en helt annan debatt! :) Men jag antar att om man har bruttolöneavdrag så blir man känsligare på listpriset, d v s förmånsvärde.

Jag har sökt tester på Audis nya 170 hk 2-liters diesel, men inte hittat några (svenska) tester. Någon som sett någon utländsk test? Eller är det det någon som t o m har en och kan dela med sig av intryck, förbrukningssiffror mm?
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av dali
Det finns mest provkörningar av nya 170 hk dieseln, inte "riktiga" tester med förbrukning etc.

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml, citat: "Jag får nyckeln till en 2,0 TDI. En knapptryckning senare spinner dieselfyran igång. Just det – spinner. Audi har gått över till common rail-insprutning och de nya dieselmotorerna är behagligt tystlåtna."

http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18975, citat: "Den lilla dieseln på 170 hk river i väg på ett sätt som för tankarna åt gti-hållet. Motorn är en karamell som är råstark, varvvillig, len och tyst. Vart tog dieselmorret vägen? Traktorkänslan? Taxislamrandet? Oljebrännaren gör små underverk varje gång man växlar ner och gasar sig ur rondellerna."
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:
Hmm, jag förstår inte riktigt hur du konfigurerar. Jag får skillnaden till 101.500 och då har S80 mer effekt och utrustning som standard. Har du medvetet eller omedvetet glömt ex motorvärmare som inte är standard på 525D?
Vidare är inte klimatautomatik standard på BMW'n !?!
Om jag nu skulle fortsätta med bättre stereo, navi etc etc så blir skillnaden högre och högre till Volvons fördel.

Efter att ha studerat försäljningssiffrorna kanske det blir mer tydligt varför BMW rear ut bilarna ner till 4/5 av priset. Volvo äger ju tjänstebilsmarknaden helt och hållet. Vill BMW slå sig in tycks man tvingas till drastiska prissänkingar som man i princip torde gå +-0 på, om ens det.
En jämförelese med tyskland ger vid handen att vi har lägre priser på BMW i sverige trots att det är fri service här och inte i tyskland. Det skiljer 40.000 på en 520D i sverige och tyskland. Snacka om underdog :)
av bilgalen
CarMan skrev:
andreas_lofgren skrev:X3 är en kass modell. Är egentligen bara en 3-serie E46 på styltor. Sedan att det är hemskt ful också gör inte saken bättre.

Men vad var det för bana du körde på? Var den en terrängbana så har den inte där att göra egentligen`?
det var en asfaltsbana med olika sorters gupp & några svängar.
Varför kör man XC60 och X3 på bana? Där har ju verkligen ingen av dem att göra :shock:
Användarvisningsbild
av Tomas L
dali skrev: http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18975
Den lilla dieseln på 170 hk river i väg på ett sätt som för tankarna åt gti-hållet. Motorn är en karamell som är råstark, varvvillig, len och tyst. Vart tog dieselmorret vägen? Traktorkänslan? Taxislamrandet? Oljebrännaren gör små underverk varje gång man växlar ner och gasar sig ur rondellerna.
Bensinfyran är en ännu rivigare kamrat. Lånad från Golf gti och dopad med några extra hästkrafter, totalt 211 stycken, spottar den i väg till en ljudkuliss som för tankarna till arga katter som äter bufflar på teve. Grrr!
S tronic-lådan, tidigare känd som dsg, gör ett förnämligt jobb med mjuka växlingar och kvick reaktionsförmåga. Som automatlåda är den oöverträffad – men lika trevligt som att få växla helt själv, det blir det aldrig.
Låter ju faktiskt rätt bra...bra motor OCH låda. :-)-)

Nu skulle jag bara vilja ha lite mer information om Volvos nya D5:a och automatlåda. Och förstås få provköra de intressanta alternativen.
Användarvisningsbild
av kave
bilgalen skrev: Varför kör man XC60 och X3 på bana? Där har ju verkligen ingen av dem att göra :shock:
Kanske för att Volvo påstår att XC60 är deras sportigaste bil hittills. :)
av Lövet
kave skrev:
andreas_lofgren skrev:
Hmm, jag förstår inte riktigt hur du konfigurerar. Jag får skillnaden till 101.500 och då har S80 mer effekt och utrustning som standard. Har du medvetet eller omedvetet glömt ex motorvärmare som inte är standard på 525D?
Vidare är inte klimatautomatik standard på BMW'n !?!
Om jag nu skulle fortsätta med bättre stereo, navi etc etc så blir skillnaden högre och högre till Volvons fördel.
Kave, det är 520d jag konfigurerat, inte 525d. Jag sitter på ett plan till London just nu så jag får återkomma med detaljerna.
av riha
Om vi nu skall kolla listpris på bilarna och jag sätter ihop en jämförbar BMW mot min XC70 så får jag följande pris och config, då har jag försökt att kryssa för de grejor som jag vet finns eller som jag valde till min XC70.

Jag valde BMW 525d Xdrive , då det verkar vara den modell som bäst är jämförbar med XC70 = diesel, fyrhjulsdrift, dragvikt (även om XC70 får dra 150kg mer).
JAg listar bara det som inte är standard i 525d xdrive, som jag var tvungen att lägga på.

Valde vanlig svart färg som jag har på volvon, ingen metallic, valde standard fälgar, då lade vi dock till exta för 17" till Volvon.

BMW 525d xDrive
M-sport paket
Dragkrok med avtagbar kula
Stöldlarm
Takrails
Golvmattor i velour
Dryckeshållare fram
Sportstol fram (del av M-sport paket)
Stolsvärme bak
Xenonljus
Klimatautomatik
Kupévärmare med fjärrkontroll (fjärkontrollen finns inte till volvo).
Farthållare med bromsfunktion.
Belysningspaket.
Radio professional
USB anslutning
-------
548 250 kr

Här kommer min XC70 config:

XC70, d5, manuell låda.
Svart, ej metallic

Läderklädsel
Ljud, high performance
Alu fälgar 17", sargas
Tidur för tillsatsvärmare (kupévärmare och motorvärmare)
Regnsensor
Larm
Xenon
AVtagbart drag
USB/iPod interface
Skålade gummimattor + Textilmattor
-----
408200kr
Pris efter rabatt: 376900 kr

Detta är alltså listpriserna, pris efter rabatt på volvon har jag, vad det blir på BMW:n kan ni ju diskutera.

Skillnaden är 140 050 kr mellan dessa två modeller i listpris. Rätt stor skillnad får jag säga.

JAg som då kör denna bilen som tjänstebil och har den i tre år, kör 5500mil/år och vi räknar på att volvon drar 1 dl mer per mil = 550 liter extra per år = 1650 liter mer på tre år = 20650 kr mer i bränslekostnader (om man räknar på 12,50kr litern för dieseln).

Om vi drar bort detta från skillanden så är vi nere på en ny skillnad på ca 120 000 kr, listpris.

Varsågod, kritisera mitt upplägg och om jag valt fel utrustning, det kan jag ha gjort, men jag tycker att jag valde de grejor som jag vet att jag har i volvon, sen må utförandena i bilarna skilja sig åt (en stereo i volvon är ju inte lik en stereo i BMW:n exempelvis).
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 31

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]