Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
RoadKiller skrev:
sewe skrev:
RoadKiller skrev:Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. .
Egentligen inte för helbilsgodkännande säger stop på den punkten, du kan få en 2:a av SBP men dom flesta klarar sig
Jajo, men det är inte samma krav som för halvljus. Har aldrig hört nån som åkt dit för det.
Kravet som det är på halvljuset vet ju alla vid det här laget men även om du skulle uppfylla det så får du ju inte igenom den ändå pga helbilsgodkännandet så det skiter ju sig pga helbilsgodkännandet på båda punkterna,vet ingen jag heller som har torskat dit men har dom en dålig dag så kanske man får en 2:a

Skitlöjligt att man kan torska dit på en sån skitsak, jag tycker inte det är sån stor skillnad på att stoppa dit xenon jämfört med att sätta dit x-ljus
av gogi
Kan man byta till en vanlig lampa bara rakt av om man konverterat till xenon då? Måste man ändra om kabelskorna eller passar det? Har själv köpt en bil där xenonljusen inte satt monterade från fabriken men förra ägare bytte till xenon klarglas lampor. Några tips hur man gör och finns det bilder på det isf på hur man plockar ut xenonlampan och pillar dit vanliga lampa???
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om han bara satt dit ett vanligt xenonkitt är det bara att koppla loss stiften från orginalkontakten och sätta dit en vanlig halogen där.
Vad är det för bil du har?
av gogi
Tomas88 skrev:Om han bara satt dit ett vanligt xenonkitt är det bara att koppla loss stiften från orginalkontakten och sätta dit en vanlig halogen där.
Vad är det för bil du har?
jag har en s60 -02 2,4T
Vet du vilka lampor jag ska sätta dit då? är det h4 eller h7?
Användarvisningsbild
av Tomas88
H7 skulle jag tro. H4 har hel och halvljus i samma. Har du en eller två reflektorer på varje sida?
Vilken lamptyp du ska ha står annars i instruktionsboken.
av gogi
Tomas88 skrev:H7 skulle jag tro. H4 har hel och halvljus i samma. Har du en eller två reflektorer på varje sida?
Vilken lamptyp du ska ha står annars i instruktionsboken.
Har för mig att det är 2 reflektorer. ska ta en titt imorgon. Så då ska jag endast dra ut xenonlampan o sätta dit en H7 och allt ska vara grönt då. Låter för bra det där, hoppas det stämmer i praktiken oxå :lol:
Men själva xenonkitet(kablaget) då? Förstör inte den H7 lampan eller det spelar ingen roll att den är monterad? Vet du nått om det?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja alltså du får koppla loss kablarna som matar ballasten med ström. Alltså de kablarna som sitter inkopplade i orginalkontakten.
Sen tar du bort xenonlampan. Xenonlampan har en sladd som sitter inkopplad i ballasten som du kopplar loss och tar bort lampan och sladden.
Sen sätter du dit halogenlampan och kopplar på orginalkontakten.

Resten av kittet kan ju sitta kvar om du bara skall ha loss det vid besigtning. Se bara upp så du inte fördärvar xenonlampan.

Ska kolla om jag hittar en bild på hur mitt kitt ser ut.
av gogi
Tomas88 skrev:Ja alltså du får koppla loss kablarna som matar ballasten med ström. Alltså de kablarna som sitter inkopplade i orginalkontakten.
Sen tar du bort xenonlampan. Xenonlampan har en sladd som sitter inkopplad i ballasten som du kopplar loss och tar bort lampan och sladden.
Sen sätter du dit halogenlampan och kopplar på orginalkontakten.

Resten av kittet kan ju sitta kvar om du bara skall ha loss det vid besigtning. Se bara upp så du inte fördärvar xenonlampan.

Ska kolla om jag hittar en bild på hur mitt kitt ser ut.
Ok, jag hänger med. Skysst mannen :lol: Ska kolla upp det imorgon då... Hoppas, hoppas det e så som du förklarat så jag slipper oroa mig inför bilbesiktningen i december.(skicka gärna foto om du har) :idea: :idea: :idea: :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Denna bilden kanske inte säger så mycket. Ballasten är den som sitter brevid batteriet men själva kopplingen sitter ju bakom gummiskyddet.
Men det är alltså bara att plocka bort lampan och koppla loss ballasten och till sist sätta dit halogenlampan.

Bild
av erbe
RoadKiller skrev:Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. Xenonljus lyser som bekant starkare än halogen och för att inte riskera att blända mötade trafik måste man har automatisk nivåreglering av halvljus (inte en ratt du justerar själv på). Helljus bländar ju oavsett vad du har för lampa så det finns inget krav på. Men att byta lampa tar ju ca 2min så det är ju inte speciellt jobbigt två gånger per år.

Har du xenon i dimljusen blir det ombesikt......endast helljus å xtraljusen godtas.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw