Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JFR
Ottoman skrev:ganska snabbt avta. VAd gäller gången så tycker jag helt klart att den känns lite mer osofistikerad än exempelvis den nya 175hk från Ford eller BMWs 2.0 på 177hk.
Smaken är som baken. Jag tycker att BMWs 177hk tvålitare är betydligt träligare än Audis tvålitare TDI. Hämta ut nyckeln till en A4 TDI 140/170 och gasa på tomgång. Det ljudet är ta med faan komplett REVOLUTION. Det krävs en koncern av VAGs snitt för att fixa det.

Frågan jag ställer mig är när BMW kommer med en uppgraderad motor. MB lanserar tydligen en dubbelsnurra nästa vår som levererar 170 hk och hysteriskt låg förbrukning. Antar att BMWs 23d blir akterseglad snart.
av Arese
JFR skrev:
Ottoman skrev:ganska snabbt avta. VAd gäller gången så tycker jag helt klart att den känns lite mer osofistikerad än exempelvis den nya 175hk från Ford eller BMWs 2.0 på 177hk.
Smaken är som baken. Jag tycker att BMWs 177hk tvålitare är betydligt träligare än Audis tvålitare TDI. Hämta ut nyckeln till en A4 TDI 140/170 och gasa på tomgång. Det ljudet är ta med faan komplett REVOLUTION. Det krävs en koncern av VAGs snitt för att fixa det.

Frågan jag ställer mig är när BMW kommer med en uppgraderad motor. MB lanserar tydligen en dubbelsnurra nästa vår som levererar 170 hk och hysteriskt låg förbrukning. Antar att BMWs 23d blir akterseglad snart.
Ja, ska bli intressant att testa 2,1-liters fyran med 204 hk och 500 nm. Det tråkiga med fyrcylindriga dieslar är ju oftast ljudet och gångkulturen med obekväm effektutveckling. Där har ju Volvo en fördel med ett trevligare ljud lite högre upp i registret.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:X3 är en kass modell. Är egentligen bara en 3-serie E46 på styltor. Sedan att det är hemskt ful också gör inte saken bättre.

Men vad var det för bana du körde på? Var den en terrängbana så har den inte där att göra egentligen`?
det var en asfaltsbana med olika sorters gupp & några svängar.
av AndS
Arese skrev:
Tomas L skrev:
AndS skrev:Min subjektiva åsikt är att om bilar ska jämföras så är det listpriset, vilket ger den bästa jämförelsen. Börjar vi blanda in företag som köper över 1000bilar och så vi privatpersoner som kanske inte kan eller vill välja en tjänstebil så blir det för mycket äpplen och päron. Jämför listpris då blir det intressant för alla, sedan kan det finnas en tråd för bästa tjänstebilsrabatt. Även paketerade erbjudanden som alla kan köpa är också av intresse.
En rätt sund åsikt om vi nu ska diskutera priser. Men jag tycker att det är OK att diskutera rabatter som man kan få som "privatperson" (d v s köpare utan ramavtal), det är mest rättvist och är nog intressant för alla.
Hej

Och för oss som kör tjänstebil är det helt ointressant vad vi får för rabatt som privatköpare, inte sant? Låt oss redovisa de rabatter man kan få under olika förutsättningar så kan man själv ta till sig det som är intressant för en själv.

Vi är lite sugna på en XC60 som andrabil men nuvarande dieselmaskiner uppfattas som för törstiga och okomfortabla, kraften räcker nog för min hustru dock :) Istället tycker jag att vi ska invänta 175 hk och FWD då vi inte har behov av AWD.

Vad tror ni om förutsättningarna för att den nya motorn är mjukare och flexiblare än nuvarande maskiner? Finns det någon som har insight i vari förändringarna består?

Mvh
Arese
Har full förståelse för det, men under de 20 år som jag körde olika bensinturbo som tjänstebil var t.ex. inte bränsleförbrukningen det minsta intressant, men tas i denna tråden upp som en återkommande parameter för val av bil och då huruvida en Volvodiesel drar 1dl mera än en BMW. Jag kan idag plocka ut en en "förmånsbil" runt 400-500" om jag skulle vilja och då är definitvt inte bränslefrågan något som är högprioriterat (förlåt miljövänner) utifrån att de som har denna möjlighet till förmån också har en hyfsat lön. Det var därför jag skulle vilja fokusera på listpris då andra underliggande faktorer annars påverkar som inte har med sjäva bilen att göra.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev:
Tomas L skrev: En rätt sund åsikt om vi nu ska diskutera priser. Men jag tycker att det är OK att diskutera rabatter som man kan få som "privatperson" (d v s köpare utan ramavtal), det är mest rättvist och är nog intressant för alla.
Och för oss som kör tjänstebil är det helt ointressant vad vi får för rabatt som privatköpare, inte sant? Låt oss redovisa de rabatter man kan få under olika förutsättningar så kan man själv ta till sig det som är intressant för en själv.
Som egen företagare är jag faktiskt inköpare av tjänstebilar,vi har f n fyra stycken på firman. Men när bilarnas kostnad ställs mot varandra i direkta jämförelser och man då jämför BMW:s pris med ramavtal med Volvos standardrabatt så blir det lite fel. Om vi ska jämföra bilarna, (vilket det görs i denna tråd, det är ej rabattsatser som jämförs) är det inte bättre att jämföra priser med den rabatt som ALLA kan få isf en rabatt som få kan räkna med?

För mig är bränsleförbrukningen viktig, särskilt med tanke på att vi idag kör besintörstiga suv:ar.
av Arese
AndS skrev:
Har full förståelse för det, men under de 20 år som jag körde olika bensinturbo som tjänstebil var t.ex. inte bränsleförbrukningen det minsta intressant, men tas i denna tråden upp som en återkommande parameter för val av bil och då huruvida en Volvodiesel drar 1dl mera än en BMW. Jag kan idag plocka ut en en "förmånsbil" runt 400-500" om jag skulle vilja och då är definitvt inte bränslefrågan något som är högprioriterat (förlåt miljövänner) utifrån att de som har denna möjlighet till förmån också har en hyfsat lön. Det var därför jag skulle vilja fokusera på listpris då andra underliggande faktorer annars påverkar som inte har med sjäva bilen att göra.
Hej

Hänger inte alls med i ditt resonemang kring listpris, det är ju det enda pris ingen betalar!? Man får ju mer eller mindre rabatt oavsett vilken bil man än köper oasett om man köper privat eller på firman.

Min limit för bilinköp är 410 kkr netto men trots detta tycker jag att bränslekostnaden är intressant då jag snurrar mellan 6000 och 7000 mil om året. Jag har dock hittills alltid valt bensinmaskiner eftersom jag gillar karaktären mycket bättre samt att de regelverk när det gäller ersättning i tjänsten har gett 6 kr mil för diesel och 9 kr för bensin. Dessutom är avdragsmöjligheterna högre för bensindrivet.

Principiellt kan jag dock hålla med om att i de flesta fall är värdeminskningen den största kostnaden för en ny bil. Känslan av att köra en modern och därmed bränsleeffektiv maskin skall dock ej underskattas.

Mvh
Arese
av Lövet
Arese skrev: Hänger inte alls med i ditt resonemang kring listpris, det är ju det enda pris ingen betalar!? Man får ju mer eller mindre rabatt oavsett vilken bil man än köper oasett om man köper privat eller på firman.
Kan inte annat än hålla med. Det pris som är minst intressant för en tjänstebilsköpare är ju listpriset. Ingen betalar ens i närheten av det priset. :|
av riha
AndS skrev:Bli inte klok på alla problem som i detta forum tas upp i jämförelse med andra märken. Min första Volvo var en V70N 2003 som jag rullade i 14.000 med ett fel och det var utbyte av ett fjäderbenslagring som klonkade, förutom däcksbyten. Den nuvarande en V70II 2.4D har nu rullat 2000mil under ett halvår utan några problem (ok, 2ggr fett i låset för bakluckan). Tillhör jag den minoritet av Volvoägare som lyckats få två problemfria bilar efter varandra (hitintills får jag väl tilläga för den senaste).
Vid dialog med kollegor som kör andra bilmärken av både diesel och bensin tycker jag att det finns felaktigheter oberoende av Audi, VW, SAAB, tyvärr kör ingen av dem BMW så där har jag ingen referens.
Måste hålla med dig.

Har haft en S60 2.4t, en V70 D5 -06 samt denna nya XC70 som tjänstebilar och jag har hittills inte haft ett enda problem med S60:n eller V70:n, i XC70 så funkar det som det skall också.
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:
Arese skrev: Hänger inte alls med i ditt resonemang kring listpris, det är ju det enda pris ingen betalar!? Man får ju mer eller mindre rabatt oavsett vilken bil man än köper oasett om man köper privat eller på firman.
Kan inte annat än hålla med. Det pris som är minst intressant för en tjänstebilsköpare är ju listpriset. Ingen betalar ens i närheten av det priset. :|
Jag skulle vilja påstå att de enda som listpriset har någon betydelse för är just tjänstebilsköparna eftersom det bestämmer förmånsvärdet. INGEN köpare betalar listpris idag.
av Lövet
Förmånsvärdet styrs av bruttot (om man inte trollar med fakturan) medans nettot styr leasingkostnaden. Beroende på hur avtalet är uppbyggt så påverkas man av båda. (Bruttolöneavdrag är ju rätt vanligt)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 31

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]