Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AndS
Min subjektiva åsikt är att om bilar ska jämföras så är det listpriset, vilket ger den bästa jämförelsen. Börjar vi blanda in företag som köper över 1000bilar och så vi privatpersoner som kanske inte kan eller vill välja en tjänstebil så blir det för mycket äpplen och päron. Jämför listpris då blir det intressant för alla, sedan kan det finnas en tråd för bästa tjänstebilsrabatt. Även paketerade erbjudanden som alla kan köpa är också av intresse.
av Arese
Tomas88 skrev:Har jag påstått att du uttryckt dig osakligt eller att någon annan gjort det heller för den delen?

Jag tycker faktiskt att denna tråden hått sig hyfsat saklig trots att den nu är uppe i 8 sidor. Annars brukar det ofta spåra ur. Som det nästan verkar vara påväg att göra nu.
Hej

Jag tycker också att tråden i huvudsak varit saklig, tyvärr upplever jag att det är känsligt att jämföra Volvo med BMW. Det tycker jag är tråkigt då jag nyligen bytt till Volvo efter ett antal BMW. Jag vet flera vänner och kollegor som bytt fram och tillbaka mellan Volvo och BMW och för många av oss är därför dessa jämförelser intressanta.

Jag hoppas att vi som gillar både Volvo och BMW även kan få känna oss hemma på jagrullar.se även om vi på vissa områden tycker att BMW kommit längre.

Med detta hoppas jag att vi kan återgå till att jämföra Volvos dieselmaskiner med konkurrenterna (inkl BMW).

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas88
Eftersom det har varit mycket diskussion med Volvo vs BMW så tycker jag det skulle vara mer intressant att höra hur Volvos motorer står sig om man jämför Volvo med Saab, Opel, Mercedes, Skoda, Citroën osv.
av Amli
Arese skrev:
Tomas88 skrev:Har jag påstått att du uttryckt dig osakligt eller att någon annan gjort det heller för den delen?

Jag tycker faktiskt att denna tråden hått sig hyfsat saklig trots att den nu är uppe i 8 sidor. Annars brukar det ofta spåra ur. Som det nästan verkar vara påväg att göra nu.
Hej

Jag tycker också att tråden i huvudsak varit saklig, tyvärr upplever jag att det är känsligt att jämföra Volvo med BMW. Det tycker jag är tråkigt då jag nyligen bytt till Volvo efter ett antal BMW. Jag vet flera vänner och kollegor som bytt fram och tillbaka mellan Volvo och BMW och för många av oss är därför dessa jämförelser intressanta.

Jag hoppas att vi som gillar både Volvo och BMW även kan få känna oss hemma på jagrullar.se även om vi på vissa områden tycker att BMW kommit längre.

Med detta hoppas jag att vi kan återgå till att jämföra Volvos dieselmaskiner med konkurrenterna (inkl BMW).

Mvh
Arese
Är det verkligen någon som tycker att det är känsligt att jämföra Volvo med BMW? Jag har nog mest uppfattat det som att det har smutskastats. En Volvo är inte nödvändigtvis dålig för att den är sämre än en BMW på vissa punkter. Säg någon bil som inte är det... Jag tycker det är jättekul att det diskuteras BMW då jag personligen älskar deras bilar. Jag skulle bli djupt besviken om det inte kom på tal mer. MEN det finns andra bilar oxå!
av Amli
Tomas88 skrev:Eftersom det har varit mycket diskussion med Volvo vs BMW så tycker jag det skulle vara mer intressant att höra hur Volvos motorer står sig om man jämför Volvo med Saab, Opel, Mercedes, Skoda, Citroën osv.
Jag hade en Saab 9-5 Aero för några år sen. Jag älskade den motorn. Var ruggigt fin vid landsvägkörning. Omkörningar var inga problem. Men man var nästan tvungen att ligga i hastigheter över 70km/h annars drog det och slet i ratten så mycket så man höll på att bli tokig. Den gick verkligen att snålköra oxå. Jag lyckades att köra den på ett snitt på 0.69 vid en långfärd genom Norge. Då ska det väl tilläggas att det inte går att köra mer än i 90km/h i det landet... Men hela bilen kändes gammal redan då och detta var ändå ca. 3 år sen.
Användarvisningsbild
av Tomas L
AndS skrev:Min subjektiva åsikt är att om bilar ska jämföras så är det listpriset, vilket ger den bästa jämförelsen. Börjar vi blanda in företag som köper över 1000bilar och så vi privatpersoner som kanske inte kan eller vill välja en tjänstebil så blir det för mycket äpplen och päron. Jämför listpris då blir det intressant för alla, sedan kan det finnas en tråd för bästa tjänstebilsrabatt. Även paketerade erbjudanden som alla kan köpa är också av intresse.
En rätt sund åsikt om vi nu ska diskutera priser. Men jag tycker att det är OK att diskutera rabatter som man kan få som "privatperson" (d v s köpare utan ramavtal), det är mest rättvist och är nog intressant för alla.
av Ottoman
Jag och svågern var ute idag och provkörde en A5a med 3,0 TDI motorn, 240 dieselpållar. Han är mycket skeptisk till diesel överhuvudtaget, han kör en A6 quattro bensinare. Bilen går utav bara helvete kort och gott, fint chassi, kvalitetskänslan kan man inte heller klaga på direkt även om jag tycker att instrumenteringen är lite plåttrig och ofokuserad i Audis bilar. Men riktigt fin motor, jämn och fin, inte alls "dieslig", jämnt register över 1500 och drar riktigt fint upp till 4000, men den kommer inte riktigt upp i BMWs sexor vad gäller just smidighet. Sen körde vi en 2.0 TDI, klart burkigare i ljudet, mer toppig i registret, dvs. ketchupeffekt runt 2000varv för att ganska snabbt avta. VAd gäller gången så tycker jag helt klart att den känns lite mer osofistikerad än exempelvis den nya 175hk från Ford eller BMWs 2.0 på 177hk.

Efter det var vi och spanade in XC60, fy fan va läcker, som de flesta andra tycker, klart snyggare i verkligheten än på bild.
av Arese
Tomas L skrev:
AndS skrev:Min subjektiva åsikt är att om bilar ska jämföras så är det listpriset, vilket ger den bästa jämförelsen. Börjar vi blanda in företag som köper över 1000bilar och så vi privatpersoner som kanske inte kan eller vill välja en tjänstebil så blir det för mycket äpplen och päron. Jämför listpris då blir det intressant för alla, sedan kan det finnas en tråd för bästa tjänstebilsrabatt. Även paketerade erbjudanden som alla kan köpa är också av intresse.
En rätt sund åsikt om vi nu ska diskutera priser. Men jag tycker att det är OK att diskutera rabatter som man kan få som "privatperson" (d v s köpare utan ramavtal), det är mest rättvist och är nog intressant för alla.
Hej

Och för oss som kör tjänstebil är det helt ointressant vad vi får för rabatt som privatköpare, inte sant? Låt oss redovisa de rabatter man kan få under olika förutsättningar så kan man själv ta till sig det som är intressant för en själv.

För att, IGEN, försöka återgå till ämnet:

Vi är lite sugna på en XC60 som andrabil men nuvarande dieselmaskiner uppfattas som för törstiga och okomfortabla, kraften räcker nog för min hustru dock :) Istället tycker jag att vi ska invänta 175 hk och FWD då vi inte har behov av AWD.

Vad tror ni om förutsättningarna för att den nya motorn är mjukare och flexiblare än nuvarande maskiner? Finns det någon som har insight i vari förändringarna består?

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Amli skrev:
Tomas L skrev:Jag tycker att om man ska jämföra två märken så är det Audi och Volvo som ligger närmast. De har liknande modeller, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift och ungefär samma prisnivå. (Förutom Allroad som är bra mycket dyrare än XC70) BMW är en helt annan bil som tilltalar en annan typ av kund. De som är ute efter de egenskaper BMW erbjuder vill nog inte ha en Volvo och vice versa. Så den debattten kan fortgå i evighet utan att komma någon vart.

För mig så blir Q5 allt mer intressant. Jag vet inte så mycket om Audis nya 2-liters diesel mer än att den ska vara tyst och vibrationsfri. (Tack för informationen , ni som skrivit om Audi!) Men nu när Q5 kommer med dubbelkopplingslådan S-tronic som har många fördelar jmf med en konventionell automatlåda är det mycket som talar för Q5. T ex: med S-tronic så specas förbrukningen för A3 i stadskörning LÄGRE än med manuell låda. Landsväg ligger något högre, men blandad är nästan identisk. Jag tror att problemet med Volvos höga förbrukning i stadstrafik kan härledas till automatlådan. 0,95 l/mil tyder på detta. Jag har en bekant som också kör seanste XC70 D5 i 70/30 stadstrafik (småstad) och ligger på 0,9 l/mil. Jag tycker det är för höga siffror för att vara acceptabelt och tyder på att Automatlådan fungerar dåligt vid sådan körning. Det bästa hade varit om Volvos dubbelkopplingslåda Power-shift hittar till XC70, men jag är tveksam till om det sker inom det närmaste året.

Men jag vill gärna veta mer om nya D5:an i kombination med nya/uppgraderade automatlådan. Men är det inte lite oroande att Volvo "smyger" in nya D5:an i produktion? Om den skulle vara så mycket bättre och snålare så borde väl Volvo ha slagit på stora marknadsföringstrumman, inte bara byta ut den gamla mot den nya? Den går ju att välja på Volvos hemsida om man konfigurerar en S80, men det är den enda "informationen" som finns. Kan det vara så att Volvo har hamnat lite snett i timingen när de ökar effekten på D5:an i tider då allt fler vill ha snålare motorer och de vill helt enkelt undvika en massa negativa skriverier? Det Volvo har velat pusha på senaste tiden är ju deras nya, snåla dieslar i S40/V50, "Volvo DRIVe range".

http://www.newsdesk.se/pressroom/volvo_ ... lar-245926
Håller med om att Audi och Volvo ligger närmare varandra än Volvo och BMW. Jag tror oxå att Q5 kommer bli intressant. Den verkar dessutom ligga ganska ok i pris. Om det är något som jag verkligen tror ligger XC60 i fatet så är det just priset. Den känns lite väl högt prisat om man jämför med Q5 och X3. Men jag har lite dålig koll på utrustningsnivån dock.
Var och körde nya Mercedes GLK 320CDI i förra vecka. Fasligt ful bil utvändigt men oj vad fin det var att köra! Gick ruggigt bra. Var dock inte särskilt snål, men jag hade å andra sidan en blytung högerfot vid provkörningen :twisted: Var förvånad över att GLK 320CDI är BILLIGARE än C320CDI 4-motion.
jag körde X3:An på samma bana som jag körde XC60. X3:an var klart den sämsta av de bilar jag provkörde på den banan ! Den var trökstryd stötig, liten & bulrig, den var inte alls i samma klass som de övriga (jag har inte kört många BMW, man hoppas at denna är den sämsta dom har, för bra var den inte.)
av Lövet
X3 är en kass modell. Är egentligen bara en 3-serie E46 på styltor. Sedan att det är hemskt ful också gör inte saken bättre.

Men vad var det för bana du körde på? Var den en terrängbana så har den inte där att göra egentligen`?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 31

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]