Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av krippa
Och hur formulerar "han" frågan? Kan du länka eller ge oss någon annan referens så att vi kan få bedöma själva? Om det du säger är korrekt så är det naturligtvis frapperande och då borde det komma fram offentligt.
av dali
CarMan skrev:nu är det så att jornalisten har annonserat för att få tag på dom missnöjda volvo ägarna, undersökningen är altså väldigtsnevriden. men jornalisten gjorde nog en bra hacka på affären, så alla vill köpa articken! Prata skit om volvo säljer nämligen mycke lösnummer...
Vad har du för belägg för dessa påståenden? Jag har köpt ett antal nya bilar och varje gång så har jag, efter ca ett år, fått ett formulär där man fyller i hur nöjd man har varit med bilen, säljare, verkstad etc. Det finns ingen vinkling mot någon specifik tillverkare eller modell, alla som köper en ny bil av någon av de mest sålda modellerna får formuläret. Det är Motormännen som står bakom undersökningen.
CarMan skrev:jag som jobbar med bilarna har määrkt att de sista årsmodellerna är väldigt bra V70N har faktiskt varit bra hela tiden !!! barnskukdomarna hamna på S80...
Jag tror ganska många som köpte första årsmodellen av V70N är av en annan åsikt. Vad sägs om bakluckor som inte går att stänga/låsa, en eller flera olåsta dörrar efter man låst bilen med fjärrkontroll, hjullager som måste bytas efter 3000 mil? Bara ett axplock av alla barnsjukdomar som V70N hade (och delvis fortfarande har, efter 7 års tillverkning!). I AMS begtest finns detta att hämta: "Och nu kommer vi fram till det som verkligen är V70:s problem: kvaliteten. Antalet fel är skrämmande stort och de flesta ägarna tycks vara besvikna. Framvagn, lås, dörrar, elektronik, växellåda, AC, bromsskivor, styrning och lampor krånglar ofta."
CarMan skrev:Att audi skulle vara utan barnsjukdomar tror jag int ett skit på.
Se http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070207.pdf. Citat: "Det skojigaste är att bilen
inte är drabbad av några barnsjukdomar, ett nog så vanligt fenomen på fina ”premiumvagnar”". Med andra ord så finns inga typfel. Det betyder inte att alla exemplar är felfria, men det finns inga standardfel som "alla" drabbas av.
CarMan skrev:att XC60 skulle ha mycke barnsjukdommar finns det inget som tyder på då den bygger på samma plattsorm som S80 & V70II (det är altså få riktigt nya nyheter konstruktionsmäsigt sett
Att döma av alla första årsmodeller som Volvo introducerat de senaste 10 åren så finns ingenting som tyder på att det INTE skulle vara en mängd barnsjukdomar på XC60. I senaste AMS har de en begagnatanalys av senaste XC70 och man känner igen sig ... "missljud och skrammel" ... "ofta smärre elektriska fel". XC70 får betyget 78/100 i problemfrihet (gamla XC70 hade 82/100). Audi Allroad får 97/100, "ingen ägare har rapporterat något problem".

Framtiden får utvisa om XC60 eller Q5 är bästa köpet som första årsmodell, tittar man på statistik och var kvalitetstrenden pekar för de olika bilmärkena så talar allt för att Audi Q5 är ett bättre val.
av Amli
Det kommer alltid att kastas skit på Volvo. Vad som är så konstigt är att år efter år så toppar ändå Volvo försäljningsstatisken i Sverige. Det hade varit svårt om nu alla var så missnöjda med sina bilar. Det är ju inte på något sätt den billigaste bilen att köpa så det är inte ett argument.

En annan sak på detta forum är att merparten av de som kritiserar Volvo kör andra bilmärken. Jag tycker självklar inte att Volvo är världens bästa bil, inte ens nära, men ärligt talat är ni är bara för att kasta skit eller för att ni som vissa av oss andra tycker det är kul att argumentera och diskutera? Säger inte att det är förbjudet att tycka illa om Volvo men vissa har inte sagt EN ENDA bra sak. Ni vet vilka ni är... Dessa inlägg hade jag kunde se i ett annat perspektiv och förmodligen mer seriöst om det inte vore för ovanstående.

Tycker att det blir allt mer tråkigt att läsa detta forum då det verkar fokuseras på att söka och hitta felen och därmed bara skitkasta. Där läggs allt energi och fokus. Synd.
av dali
Majoriteten av alla nya "premiumbilar" som säljs i Sverige är tjänstebilar. Då spelar det mindre roll om bilarna strular lite då & då, det är ändå firman som betalar och kontraktet löper ut innan nybilsgarantin upphör. Många företag ser det dessutom som bra PR att köra "svenskt" och då finns det inte många bilar att välja på.

Volvo gör mycket trevliga bilar, men ingen kan påstå att de (generellt sett) är problemfria. Volvos kvalitetsrykte bygger på gamla meriter, när bilarna var enkla, bakhjulsdrivna konstruktioner med låg effekt och få finesser. När fokus skiftade från att bygga driftsäkra (men tämligen tråkiga) bilar till att bli mer "premium" så kom problemen med kvaliteten också. De senaste 10 åren så har Volvo konsekvent byggt bilar som legat runt/under medel i driftsäkerhet, att påstå något annat är att förneka verkligheten.

Det finns med all säkerhet enstaka exemplar av Volvos moderna modeller som går 100% felfritt år efter år, men de tillhör tyvärr undantagen. Ju nyare modell, desto mer problem finns det. De senaste åren är det väl bara C30 som hållit godkänd kvalitet. Hur byggkvaliteten på XC60 kommer att vara vet ingen, men det är lite som talar för att den ska vara bättre än konkurrenterna. Ser man till alla åtstramningar och neddragningar som sker inom Volvo så lär det krävas ett mirakel för att vända den långvariga trenden med försämrad byggkvalitet.
av AndS
Bli inte klok på alla problem som i detta forum tas upp i jämförelse med andra märken. Min första Volvo var en V70N 2003 som jag rullade i 14.000 med ett fel och det var utbyte av ett fjäderbenslagring som klonkade, förutom däcksbyten. Den nuvarande en V70II 2.4D har nu rullat 2000mil under ett halvår utan några problem (ok, 2ggr fett i låset för bakluckan). Tillhör jag den minoritet av Volvoägare som lyckats få två problemfria bilar efter varandra (hitintills får jag väl tilläga för den senaste).
Vid dialog med kollegor som kör andra bilmärken av både diesel och bensin tycker jag att det finns felaktigheter oberoende av Audi, VW, SAAB, tyvärr kör ingen av dem BMW så där har jag ingen referens.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
AndS skrev:Bli inte klok på alla problem som i detta forum tas upp i jämförelse med andra märken. Min första Volvo var en V70N 2003 som jag rullade i 14.000 med ett fel och det var utbyte av ett fjäderbenslagring som klonkade, förutom däcksbyten. Den nuvarande en V70II 2.4D har nu rullat 2000mil under ett halvår utan några problem (ok, 2ggr fett i låset för bakluckan). Tillhör jag den minoritet av Volvoägare som lyckats få två problemfria bilar efter varandra (hitintills får jag väl tilläga för den senaste).
Vid dialog med kollegor som kör andra bilmärken av både diesel och bensin tycker jag att det finns felaktigheter oberoende av Audi, VW, SAAB, tyvärr kör ingen av dem BMW så där har jag ingen referens.
Vi är flera! Bilen har nu rullat över 18000 mil(se signatur) och det enda som är bytt är ETT BROMSRÖR, utöver service! Det kallas kvalitet! :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
dali skrev:
CarMan skrev:nu är det så att jornalisten har annonserat för att få tag på dom missnöjda volvo ägarna, undersökningen är altså väldigtsnevriden. men jornalisten gjorde nog en bra hacka på affären, så alla vill köpa articken! Prata skit om volvo säljer nämligen mycke lösnummer...
Vad har du för belägg för dessa påståenden? Jag har köpt ett antal nya bilar och varje gång så har jag, efter ca ett år, fått ett formulär där man fyller i hur nöjd man har varit med bilen, säljare, verkstad etc. Det finns ingen vinkling mot någon specifik tillverkare eller modell, alla som köper en ny bil av någon av de mest sålda modellerna får formuläret. Det är Motormännen som står bakom undersökningen.
CarMan skrev:jag som jobbar med bilarna har määrkt att de sista årsmodellerna är väldigt bra V70N har faktiskt varit bra hela tiden !!! barnskukdomarna hamna på S80...
Jag tror ganska många som köpte första årsmodellen av V70N är av en annan åsikt. Vad sägs om bakluckor som inte går att stänga/låsa, en eller flera olåsta dörrar efter man låst bilen med fjärrkontroll, hjullager som måste bytas efter 3000 mil? Bara ett axplock av alla barnsjukdomar som V70N hade (och delvis fortfarande har, efter 7 års tillverkning!). I AMS begtest finns detta att hämta: "Och nu kommer vi fram till det som verkligen är V70:s problem: kvaliteten. Antalet fel är skrämmande stort och de flesta ägarna tycks vara besvikna. Framvagn, lås, dörrar, elektronik, växellåda, AC, bromsskivor, styrning och lampor krånglar ofta."
CarMan skrev:Att audi skulle vara utan barnsjukdomar tror jag int ett skit på.
Se http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070207.pdf. Citat: "Det skojigaste är att bilen
inte är drabbad av några barnsjukdomar, ett nog så vanligt fenomen på fina ”premiumvagnar”". Med andra ord så finns inga typfel. Det betyder inte att alla exemplar är felfria, men det finns inga standardfel som "alla" drabbas av.
CarMan skrev:att XC60 skulle ha mycke barnsjukdommar finns det inget som tyder på då den bygger på samma plattsorm som S80 & V70II (det är altså få riktigt nya nyheter konstruktionsmäsigt sett
Att döma av alla första årsmodeller som Volvo introducerat de senaste 10 åren så finns ingenting som tyder på att det INTE skulle vara en mängd barnsjukdomar på XC60. I senaste AMS har de en begagnatanalys av senaste XC70 och man känner igen sig ... "missljud och skrammel" ... "ofta smärre elektriska fel". XC70 får betyget 78/100 i problemfrihet (gamla XC70 hade 82/100). Audi Allroad får 97/100, "ingen ägare har rapporterat något problem".

Framtiden får utvisa om XC60 eller Q5 är bästa köpet som första årsmodell, tittar man på statistik och var kvalitetstrenden pekar för de olika bilmärkena så talar allt för att Audi Q5 är ett bättre val.
Vist fans det en del som inte stämde på V70N, men dom flästa felen fick S80 ta. Det jag ville få fram var att årsmodell 07 & 08 av V70N var välbygda bilar, utan "seriefel" sen kan en o anan bi ha enstaka fel, fel förekomer alltid !!! ÄVEN på konkurentbilar !!! (men kunderna erkänner sällan det!)
Användarvisningsbild
av CarMan
ett bra exempel var runt 99-00. vår dåvarande kundmotagare trötnade på alla broms skivor vi bytte bak på 850 & V70 på den tiden (volvo hade problem med en levrantör av broms klodsar, dom leverera inte den egenskap på klossar man beställt, när det inte rättades till så bytte man tillslut levrantör)
Kundmotagaren ringde till slut til den lokala Merceders verkstan o fråga hur det var med deras broms skivor bak... Jo rå, där bytes set mängder med skivor, så det funka dåligt där med. men det läser man inte i tidningarna, för det är färre såna bilar på vägarna så det berör förre personer = färe är intresserade o då blir det färe lösnummer.
Användarvisningsbild
av Thho
Verkar vara ett känsligt ämne för vissa att jämföra Volvo diesel med andra bilar. Att bli förbannad på de som kritiserar Volvo eller framhäver andra bilmärken känns onödigt och kanske lite barnsligt.

Det är ju bara åsikter.

Är ni nöjda med er Volvo bör väl det räcka. Alla behöver inte tycka likadant.

Har själv en V70II D5 AWD Aut MY08 och är ganska nöjd. Har kört allt från toyota, ford, wv, bmw och mercedes, de flesta av dessa i både bensin och dieselvarianter. De flesta har jag ägt och brukat en längre tid men några bilar har jag bara haft till låns en längre tid genom jobbet. Några reflektioner, med reservation för att modellerna inte alltid är jämförbara (diesel och aut om inte annat anges):

Toyota Avensis vs V70=billigare, bättre kvalitet känns tightare, bättre verkstäder, bättre service, sämre dieselmotor men snålare, sämre utrymme och lite tråkigare, färre fel, inget gnissel och skrammel

LandCruiser 100 vs XC90 (Bensin V8 i båda)=ok stor prisskillnad, LC100 överlägsen kvalitet, överlägsen komfort, ja överlägsen i allt utom möjligen prestanda/väghållning men som sagt stor prisskillnad. Framförallt är XC90 usel komfortmässigt på riktiga långkörningar. Även kört LC100 Diesel som är en äldre kontruktion. Den är helt ok om man chippar den men drar en hel del diesel. Bemötande ok, service helt överlägsen.

Q7 3.0 TDI vs XC90 D5=Q7 Komfortmässigt överlägsen, tryggare på vägen bättre stolar, ungefär samma förbrukning, känns 10 år yngre, sämre bagageutrymme och lasthöjd, tightare men känns lite trång invändigt. Dieselmotorn är dock en pärla till skillnad från audis 2.7 TDI. Service och bemötande suger fårpung.

BMW 520D/525D/530D vs V70=D5 känns stenålder i jämförelse även om jag i övriga jämförelser tycker att D5 är ganska ok. Prisskillnaden är ju betydande men BMW är bättre på de flesta punkter utom utrymme och kanske säkerhet (fick aldrig tillfälle att testa tack och lov.) Beteende på vinterväg, ingen större skillnad vid normal körning men visst, framhjulsdriven volvo är nog bättre då det kniper. Gillar inte heller BMW's servicenivå och bemötande

Mercedes E220CDI/320CDI=CDI DYR jämfört med Volvo. 220CDI motorn är dock en pärla, stark snål och helt ok gångkultur. 320CDI stark men betydligt högre bränsleförbrukning. Ett monster dock med chip. Växellådorna i Mercedes lirar i en helt annan dimension än Volvos. Utrymmen - Volvo känns som en småbil om man jämför bagage. Mercedes bemötande och service=Uselt.

I alla jämförelser utom LC100 vs XC90 är Volvo den bil som har högst bränsleförbrukning.

Kör en Volvo V70II D5 AWD Aut mest för att jag fick en bra deal. Bortser man från förbrukningen (som iofs inte var särskilt avgörande även om jag blev negativt överraskead) är D5an helt ok. Automatlådan är dock HELT KASS. Faktiskt det sämsta jag provat någonsin. Känn som man tagit lådan direkt från 2.5T som har en helt annan karaktär och satt den på D5 utan modifieringar. Faktiskt så dålig att jag blir irriterad varje gång jag kör bilen. Växlar vid fel tidpunkter, låter motorn varva helt omotiverat.

I övrigt, extemt smutskänsligt ljust halvläder, skramlar och gnisslar, undermålig Bluetoothfunktion men bra komfort och ok stolar, dock mycket sämre stolar än tidigare V70.

Ang kvalitet så är det svårt att uttala sig. Har själv inte haft några större problem med vare sig Volvo eller andra märken. Inga reparationer alls på någon bil faktiskt, annat än sådant som fixats vid ordinarie service. Undantaget gnisslet i nuvarande bil.

Att vissa tar sina egna bilar som rullat jorden runt ett antal varv utan fel som bevis på att Volvo är felfri och av högsta kvalitet får man kanske ta med en nypa salt. De flesta undersökningar pekar på motsatsen och trenden är nedåtgående.

Samma gäller nog vissas uppgifter om bränsleförbrukning. D5 i V70II är inte särskilt snål. I alla fall inte med aut som är det enda jag testat. Ligger nu på 0,95l/mil i snitt och då är det MYCKET lugn körning. Mestadels pendlande 2mil ToR Ekerö/Bromma varje dag med ägg under pedalen och lite blandad körning 70/30 stad/land. Att Volvo nu uppgraderar D5 mitt under modellåret är ett tecken på att D5 har allvarliga problem. En mycket ovanlig åtgärd.

Slutligen tror jag att det faktum att Volvo parkerat i toppen av försäljningsstatistiken har väldigt lite att göra med huruvida Volvo rent objektivt är den bästa bilen. Bilköp är ett i högsta grad irrationellt beslut så det finns nog en hel del emotionella och andra mjuka faktorer som påverkar. Att så är fallt blir ganska tydligt då man läser hur vissa på forumet åker på jämförelserundor och provkör bilar från olika planeter som sen ska jämföras med varandera och sluta i ett teknokratiskt och objektivt val av BÄSTA bil.

Funderar faktiskt på att sälja Volvon (efter 4 månader) som var ett impulsköp mest pga lådan och att bilen inte riktigt svarar mot mina behov.

Nån som har ett tips på en bra bil för en stor familj, två hundar, hästkärra, ibland oplogade vägar? Funderar på en Mercedes GL i någon variant? Tips?
av dali
CarMan skrev:Vist fans det en del som inte stämde på V70N, men dom flästa felen fick S80 ta. Det jag ville få fram var att årsmodell 07 & 08 av V70N var välbygda bilar, utan "seriefel" sen kan en o anan bi ha enstaka fel, fel förekomer alltid !!! ÄVEN på konkurentbilar !!! (men kunderna erkänner sällan det!)
Visst är det så, alla biltillverkare har bilar som krånglar, men Volvo har fler än de flesta (procentuellt sett).

Tyvärr säger Motormännens undersökning att även modellår 07 av V70N hade många fel, närmare bestämt 34,5 större fel/100 bilar och 53,8 mindre fel/hundra bilar. Sorgebarnet XC90 hade 45,9 större fel/100 bilar och 99,0(!) mindre fel/100 bilar. Även där pratar vi en mogen bilmodell som tillverkats i 4 år.

Audi A6 (som är en nyare bilmodell, kom 2005) hade 11,9 större fel/100 bilar och 27,9 mindre fel/100 bilar. Långt ifrån perfekt, men betydligt bättre än V70.

"Större fel" är fel som kräver verkstadsbesök. "Mindre fel" är fel som kan vänta till nästa service.

Japaner, koreaner och tyskar ligger i topp, vilket är ett mönster som upprepar sig även i liknande undersökningar från andra länder.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 31

Någon här som har en bil i den nya f&a[…]

Uppdatering går inte in?

Hur har det gått?

XC40 Reacharge Twin motor

Ja du har säkert läst mina inlägg m[…]