Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
andreas_lofgren skrev:Angående utväxlingen på Audi A4 2,0 TDi (170) så undrar jag hur man tänker när man kritiserar att bilen inte kan köras på sexan under 100 km/h. Det är väl jättebra att bilen har en växel som sänker varvtalet rejält på motorväg så man kan köra i 120-130 km/h med riktigt lågt varvtal? Du har ju 5 andra växlar att använda under 100 km/h. Gillar man inte att växla får det bli automatlåda?
Självklart kan man och bör man växla ner om man behöver mer kraft. Min kritik riktar sig snarare mot att en motor bör gå mjukt och inte skaka som tusan även om man råkar hamna under 1500 varv. Jag växlar mycket gärna ner för att få ut max kraft men inte för att få komfort i 80-90. Kombination av hög utväxling och oflexibel, rå motor är otrevlig tycker jag, även Saabarna går bort pga detta för mig.

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Du har högra krav du ;) Men visst kan jag hålla med dig, dock är det nog svårt att få till den kraften och flexibiliteten med bara två liters slagvolym och 170 hk effektuttag.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Hmmm... hänger inte med riktigt hur ni tänker i alla fall, in provar 320dX och A4 2.0 TDI Q och funderar sedan på bränsle dropparna upp och ned. Men när det gäller Volvo är ni helt imuna omt förbrukningen och går glatt på XC70 istället för V70AWD, där kan ni ju spara massor med bränsle med det är helt ointressant eller?
Som sagt, vi funderar på olika typer av alternativ. Det är många egenskaper på bilarna som är viktiga: komfort, säkerhet, lastutrymme, bränsleförbrukning, markfrigång, förmånsvärde, utrustning mm. Tyvärr så finns inte någon bil som är optimal på alla punkter, utan vi måste naturligtvis kompromissa med någonting oavsett vad vi väljer. Med XC70 så får vi en rymlig och komfortabel bil, men får ta högre bränsleförbrukning, samma gäller XC60, men där så saknas vissa tillval och vi kan lasta mindre, A4 är billig och snål men vi tappar markfrigång och lastutrymme, med Q5 så får vi acceptera något högre förbrukning och avsaknad av automatlåda, men får lite större lastutrymme och markfrigång.

Men nu när det kommer en automatlåda till Q5 så är det kanske den bästa kompromissen! Särskilt om det är dubbelkopplingslådan S-tronic, inte multitronic/tiptronic, i kombination med den nya 2-liters dieseln på 170 hk. EDIT: pratade med Audi-säljaren igen, det ÄR S-tronic som kommer i Q5 2.0 TDI. :-)-)

Vi har inte strukit XC70/XC60, men vi skulle vilja veta lite mer om den nya D5:an och den uppgraderade automatlådan.

BTW: V70 D5 AWD är inte så mycket snålare än XC70 D5 enligt Volvo, 0,73 mot 0,75 blandad körning (man).
Senast redigerad av 4 Tomas L, redigerad totalt 0 gång.
av Arese
andreas_lofgren skrev:Du har högra krav du ;) Men visst kan jag hålla med dig, dock är det nog svårt att få till den kraften och flexibiliteten med bara två liters slagvolym och 170 hk effektuttag.
Precis, det är därför man ska ha en stor motor :D
av Lövet
"There's not substitute for cubic inches". Nackdelen är att man nästan alltid får högre förbrukning när du ökar slagvolymen jämfört med att turboladda.
Användarvisningsbild
av kave
Tomas L skrev: Det är många egenskaper på bilarna som är viktiga: komfort, säkerhet, lastutrymme, bränsleförbrukning, markfrigång, förmånsvärde, utrustning mm.
BTW: V70 D5 AWD är inte så mycket snålare än XC70 D5 enligt Volvo, 0,73 mot 0,75 blandad körning (man).
Det låter som du beskriver en XC70 på pricken.
Komfortablare bil finns knappt, särskilt över farthinder inne i stan etc. Säkrare bil än en XC70 lär ju vara svårt att hitta. Markfrigången är en av de bästa på marknaden, utrustningen är svårslagen för priset.
Max tillåten dragvikt är riktigt bra med 2.1 ton.
Lägg därtill en riktigt bra Stereo med mycket bättre ipodinterface än de flesta.

Efter en säsong med första årsmodellen av en ny Audi A4 skulle jag aldrig köpa Q5 som helt ny bilmodell, eller någon annan bil heller för den delen som första årsmodell.

Störst påverkan på förbrukningen har du själv, oavsett bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:BTW: V70 D5 AWD är inte så mycket snålare än XC70 D5 enligt Volvo, 0,73 mot 0,75 blandad körning (man).
En av de uppgifter som jag verkligen inte tror på alls. Att man kan höja bilen till det dubbla, slänga på feta däck och öka vikten och det bara drar 0.02 lm/mil dvs omätbar skillnad i verkliga livet, dream on ....
av Lövet
Så länge man inte brukar ha som vana att acca 0-50 km/h på 22 sekunder så betyder inte EU normen ett skit. (Ett exempel på en av deras accelerationstester)

Teknikens Världs tester, AMS tester och så vidare betyder extremt mycket mer. Dessa brukar dock köra relativt hårt men ta hellre deras uppgifter och bli positivt överraskad än att tro att en XC70D5 ska dra 0,75 och sedan bli besviken.
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev: Efter en säsong med första årsmodellen av en ny Audi A4 skulle jag aldrig köpa Q5 som helt ny bilmodell, eller någon annan bil heller för den delen som första årsmodell.
Det får du nog utveckla lite! :)

F ö så hade vi V70N av första årsmodell och den hade en hel del barnsjukdomar. Det viktiga är hur man blir behandlad som kund när man har problem och då åtgärdade Volvo snabbt alla fel, några t o m innan vi upptäckte dem.
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev: Det låter som du beskriver en XC70 på pricken.
Komfortablare bil finns knappt, särskilt över farthinder inne i stan etc. Säkrare bil än en XC70 lär ju vara svårt att hitta. Markfrigången är en av de bästa på marknaden, utrustningen är svårslagen för priset.
Max tillåten dragvikt är riktigt bra med 2.1 ton.
Lägg därtill en riktigt bra Stereo med mycket bättre ipodinterface än de flesta.
Visst, med en ny motor och automatlåda så... :-)-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 31
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare