Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniball86
I morse var jag och besiktade min S60 -01, det ända som dom sa på besiktningen var:
"Strålkastare, båda fram, otilåten ändring".

Jag har alltså ett HID kit i min bil och vad jag har förstått innan skulle HID vara ok för besikningen utan att behöva registerings besikta.

Det var ingengörer från bilprovningen framme som hade skrivit ut något papper där det stod att HID och Xenon är samma sak. (Lampa som drivs med gas)

Någon som har varit med om nått liknande? eller fått igenom sin bil med HID monterat?

// Emil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sök lite i formumet ....... Det finns ca 6000 trådar om att det är olagligt att konvetera till HID/Xenon

HID = High Intensity Discarge = Xenon
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja än så länge är det olagligt att xenonkonvertera .
Även om du byter till orginal xenon är det olagligt då din bil inte var utrustad med det när den tillverkades.
Det du kan göra är att byta till orginal lampor inflr varje bsiktning.
av uniball86
Ombesikningen är nu klar, stoppade i vanliga glödtråds lampor.

Pratade även med besikningsmannen som förklarade att ända sättet att xenon konvertera är att köpa orginal xenon strålkastare som tillverkades till den årsmodell man har. Sen är det registeringsbesikning för 1500 kr.

// Emil
Användarvisningsbild
av Loner
I teori'n har han rätt, men till våra P2:or går det inte att läsa i mjukvaran för ljusviddsregleringen, som är ett krav för xenon.
Så det är till att snällt byta lampor/lyktor varje gång.

/L
av S.t.r.a.n.D
Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. Xenonljus lyser som bekant starkare än halogen och för att inte riskera att blända mötade trafik måste man har automatisk nivåreglering av halvljus (inte en ratt du justerar själv på). Helljus bländar ju oavsett vad du har för lampa så det finns inget krav på. Men att byta lampa tar ju ca 2min så det är ju inte speciellt jobbigt två gånger per år.
Användarvisningsbild
av Severin
RoadKiller skrev:Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. .
Egentligen inte för helbilsgodkännande säger stop på den punkten, du kan få en 2:a av SBP men dom flesta klarar sig
av S.t.r.a.n.D
sewe skrev:
RoadKiller skrev:Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. .
Egentligen inte för helbilsgodkännande säger stop på den punkten, du kan få en 2:a av SBP men dom flesta klarar sig
Jajo, men det är inte samma krav som för halvljus. Har aldrig hört nån som åkt dit för det.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]