Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jovistt, men man har ju knappast något val. Man köper ju en helhet och V(XC)70D5 drar alldeles för mycket drivmedel i förhållande till sin prestanda. Sedan om det beror på karossen eller automatlådan spelar ju egentligen ingen roll, det är ju modellen som helhet man köper.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Jovistt, men man har ju knappast något val. Man köper ju en helhet och V(XC)70D5 drar alldeles för mycket drivmedel i förhållande till sin prestanda. Sedan om det beror på karossen eller automatlådan spelar ju egentligen ingen roll, det är ju modellen som helhet man köper.
Det spelar en himla stor roll om om man försöker lösa problemet genom att lösa ett problem som inte finns, bättre då att lösa problem som verkligen finns. Annars kommer många att bli besvikna då om man tror en uppgraderad motor fixar det.

Bra mycket bättre att lägga krut på vikt/låda/aerodynamik så att förbrukningen verkligen går ned.
av Lövet
Helt sant. Men när volvoägare är besvikna på förbrukningen i "D5an" så tänker de inte om det är aerodynamiken, lådan eller motorn som orsakar förbrukningen. För dem är beteckningen en benämning på en helhet.

Sedan är det ju upp till konstruktörerna att fixa de underliggande orsakerna.
av Arese
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Jovistt, men man har ju knappast något val. Man köper ju en helhet och V(XC)70D5 drar alldeles för mycket drivmedel i förhållande till sin prestanda. Sedan om det beror på karossen eller automatlådan spelar ju egentligen ingen roll, det är ju modellen som helhet man köper.
Det spelar en himla stor roll om om man försöker lösa problemet genom att lösa ett problem som inte finns, bättre då att lösa problem som verkligen finns. Annars kommer många att bli besvikna då om man tror en uppgraderad motor fixar det.

Bra mycket bättre att lägga krut på vikt/låda/aerodynamik så att förbrukningen verkligen går ned.
Vi får ju snart se hur stor del av den höga förbrukningen på D5-modellen som hänger på motorn eftersom det kommer en ny. Jag är inte helt säker på att det bara är karossen och vikten som är problemet då jag utan problem körde min låne 2,0F på dryga litern etanol per mil och snitt 1,1 l/mil under 1000 mil. Däremot är det omöjligt för mig att komma under 1,25 l etanol per mil i min 2,5FT. Jag är nog mer inne på att automatlådan är den stora boven i dramat.

Men det är inte bara förbrukningen som behöver sänkas i D5:an, vibrationerna måste minskas, ljudnivån sänkas och effektregistret breddas för att den skall kunna anses vara up to date.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:

Vi får ju snart se hur stor del av den höga förbrukningen på D5-modellen som hänger på motorn eftersom det kommer en ny. Jag är inte helt säker på att det bara är karossen och vikten som är problemet då jag utan problem körde min låne 2,0F på dryga litern etanol per mil och snitt 1,1 l/mil under 1000 mil. Däremot är det omöjligt för mig att komma under 1,25 l etanol per mil i min 2,5FT. Jag är nog mer inne på att automatlådan är den stora boven i dramat.

Men det är inte bara förbrukningen som behöver sänkas i D5:an, vibrationerna måste minskas, ljudnivån sänkas och effektregistret breddas för att den skall kunna anses vara up to date.

Mvh
Arese
Tittar bara lite i backspegeln....

-185hk D5 kan man köra på 0.5-0.55 på landsväg och 0.6-0.65 i stan utan problem i V70N som är en stor bil, vilket är bra för en bil med över 200 hk.

-lägg i automatlådan och förbruknigen drar iväg flera dl och taxichaffisarna blev helt vansinniga

-lyft över motorn i V70II karossen och det drar iväg YTTERLIGARE dl/mil och ännu fler börjat klaga högljutt.

-Hissa upp bilen 1 dm och häng på plaststyling i form av XC70 och nu börjar det bli ruggit dyrt med förbrukningen.

Var ligger problemet igentligen ???
av Lövet
När teknikens värld testade en manuell V70N D5 mot Avensis D4D blev testsnittet 0,75 liter per mil blandat. 0,65 i stadstrafik var väl att ta i? Du har dock rätt i att förbrukningen inte sjunker när bilen blir större, utrustas med automat och sätts på styltor. Det jag tror många reagerar negativt på är V70II är en ny modell och då förväntas förbrukningen gå ned, inte upp.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
av Arese
VolvoB20 skrev: Tittar bara lite i backspegeln....

-185hk D5 kan man köra på 0.5-0.55 på landsväg och 0.6-0.65 i stan utan problem i V70N som är en stor bil, vilket är bra för en bil med över 200 hk.

-lägg i automatlådan och förbruknigen drar iväg flera dl och taxichaffisarna blev helt vansinniga

-lyft över motorn i V70II karossen och det drar iväg YTTERLIGARE dl/mil och ännu fler börjat klaga högljutt.

-Hissa upp bilen 1 dm och häng på plaststyling i form av XC70 och nu börjar det bli ruggit dyrt med förbrukningen.

Var ligger problemet igentligen ???
En liten utsvävning från ämnet men det här med Teknikens Världs effektmätningar har ju varit uppe tidigare och jag är ingen stor fan av mätningar på rullande landsväg, nogrannheten kändes mycket bättre när de mätte hos Rototest. Som exempel har senaste 2,5T:n mätts upp till 189 resp 209 hk, i bägge fallen var bilarna i princip lika snabba.... D5:an har jag sett mätningar från 185 via 190 upp till 207 hk. Accelerationstiderna för dessa är svårare att sia om då de suttit i väldigt olika bilar. Den enda som jag tyckt har haft bra tider är den gamla D5:an i Andreas länk.

I väldigt många fall stämmer inte TV:s effektmätningar med tiderna på vägen och det är ju ändå de som är viktiga, eller hur?

Mvh
Arese
av jeppe75
Ni som pratar om företagsrabatter hit och dit, det är egentligen helt ovidkommande, i alla fall vad gäller rabatten på själva bilen (dvs grundutförande med inga options/tillbehör) då man inte får tillgodose den i beräkningen utav förmånsvärdet.

Om man skall följa lagen iaf :wink:
av Arese
jeppe75 skrev:Ni som pratar om företagsrabatter hit och dit, det är egentligen helt ovidkommande, i alla fall vad gäller rabatten på själva bilen (dvs grundutförande med inga options/tillbehör) då man inte får tillgodose den i beräkningen utav förmånsvärdet.

Om man skall följa lagen iaf :wink:
Det är mycket intressant eftersom många företag har gränser för hur mycket bilen får kosta netto. Dessutom finns det de som även har brutto- eller nettolöneavdra i relation till inköpspris.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:När teknikens värld testade en manuell V70N D5 mot Avensis D4D blev testsnittet 0,75 liter per mil blandat. 0,65 i stadstrafik var väl att ta i? Du har dock rätt i att förbrukningen inte sjunker när bilen blir större, utrustas med automat och sätts på styltor. Det jag tror många reagerar negativt på är V70II är en ny modell och då förväntas förbrukningen gå ned, inte upp.
http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
Men teknikens värld kör ju rätt hårt under testen, titta när man provkör BMW 520d i numer 2/08

http://www.teknikensvarld.se/files/0802 ... t-blue.pdf

Då landar BMWn på 0.73 alltsp bara 0.02 ifrån D5ans 0.75 l. Och då mäter D5an in på 5 cylindrar och 202 hk och BMW bara på 4 cylindrar och 166 hk vilket mer än väl borde uppväga att BMW hade automat.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 31
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]