Masten skrev:mm.. var ju bra pris...
ca 750:- men ett "biltema pris"...
är ju stor skillnad på priser kan man konstatera.. ?:-/
man brukar ju få vad man betalar för..
Jag gillar faktiskt det påståendet. Att man ens uttalar det påståendet betyder att man inte vet nånting alls om prissättning eller för den delen om marknadsföring och tillverkning av produkter. Att alla tar ut vinst är vi säkert överens om. Men sen börjar skillnaderna, ska vinsten vara 130% eller 730%? Hur många ska suga i näringskedjan på produkten innan du får köpa den? Allt sånt är avgörande. Vi ska inte heller underskatta kostnaden för själva märket.
Vi kan väl säga såhär mitt i vår oljekris så tjafsas det om samma saker vad gäller oljor som det gällande alla andra produkter.
Ta vilken märkesolja du önskar så ligger det till såhär: Verkstans pris 25-65/kr liter inkl moms. DITT pris 165-195kr/liter som du nu förstår så är ju priset UT i höjd med vad märket anses ha för status. Men är kvaliten så mycket högre när den är hälld i din bil jämfört med när den låg där i kubikfatet? Naturligtvis inte. Det är vitsen med att sälja ett märke: Det ger god vinstmarginal för att folk är beredda att betala mera i TRON om att det är bättre. Det är ju vad reklam går ut på. Och alla som diskuterar så att man får vad man betalar för bör tänka om..
Först av allt kanske du själv gillar att äga märken? För att märken ger nån form av inbillad trygghet? Det har vi ju nu sett på nära håll med volvo orginal hur det verkar gå för dom drabbade. Inte är det så att Volvo kastat sej över dom för att kompensera?.. Trots att dom är trogna märkesköpare?
Sanningen är den att ett märke är ypperligt på att TA betalt.. inte för att kompensera. För att kompensera så måste man ha fel. Märken har inte fel..
Drivknutar då? Skiljer det nånting på dom?
Absolut att det gör, men inte kvalitetsmässigt på själva knuten, inte heller nåt direkt på det runtomkring som kan motivera dom stora skillnaderna, även här pratar vi om MÄRKEN.
Biltemas knutar är utmärkta men har jämfört med spidan eller cdx nåt mjukare, tunnare och faktiskt smidigare damasker. Klamrar är av olika typer. Bägge typerna fungerar utmärkt. Skiljer det nåt på damaskerna vad gäller om dom skulle gå sönder eller så? Nej faktiskt inget entydigt åt nåt håll. Varken bu eller bä.
Ena typen av knut är oftast förfettad medans den andra kommer torr med fett till. Men inte ens avsaknaden av jobbet att pressa in lite fett och röra runt innan monteringen gör att knuten är motiv till den enorma prisskillnanden, däremot ska kedjan KG och ett antal till ha sina kronor innan andra ska ha sina kronor innan du ska betala. Kvalitet då? Ja nu har ju biltemas knutar hunnit vara ute på marknaden ett bra tag utan att bilarna har rasat till höger och vänster på våra vägar. Det talar väl sitt tydliga språk egentligen. Sen kan man ju dessutom fundera återigen som med allt annat på: hur många drivknutsfabriakanter känner ni till... Hur stor nisch är det att skapa en eller flera fabriker för *bara biltema*.. Jag vet att det lär bli ramaskri här nu med 5000 exempel på hur illa det är ställt att det minsann inte är samma saker. Och naturligtvis ENBART med dåliga produkter och exempel från just biltema.

-)..
Skiljer det nånting på knutarna som motiverar prisskillnaderna som spelar slutkunden nån roll?
Inte ett endaste dugg... Dom stora skillnaderna är: förfettade knutar/ man får fetta in själv. Låsbanden är av press/ spänntyp. Damaskerna är av olika smidighet och tjocklek, dock faktiskt av samma kvalitet i slutändan.
Tycker man att dom tre sakerna är värda en prisskillnad på 1400 spänn så föreslår jag att man handlar mekonomen. Tycker man det inte handlar man biltema.
Volvo i sej anser inte att man ens kan byta knutar på dom flesta bilar. Där vill man sälja på kunden en komplett drivaxel, oftast helt utan nån som helst anledning, jag får anta att det priset som skrevs avser hela drivaxlar, priset för byte är nämligen totalt fel för knutbyte. Naturligtvis är det ju mycket enklare drivaxel och som vanligt så behöver då företaget inte ta nån som helst ansvar för ett så avancerat jobb som att byta en knut på en kundbil. Naturligtvis är alltid en komplett drivaxel värd MINST det dubbla mot en knut på eftermarknaden. NOT.. eftersom man kan åka till skroten och köpa på sej TVÅ bra drivaxlar som är lågmilade för MAX vad EN Drivaxel kostar på volvo..