- ons 22 okt 2008, 06:00
Får jag skylla på att sonen inte låter mig sova mer än 5h/natt?
Tomas88 skrev:Du har rätt. Min reptilhjärna kopplade ur dimljusknappen i samma veva som styrning från heljuset kopplades in. Detta skedde alltså utan att det meddelades fingrarna som hamrade på tangentbordet. Tur att nån är vaken :)J.F.S skrev:Okej du har kanske rätt. Jag är inte någon elektriker direkt men en sak jag inte är med på är...Tomas88 skrev:Nä. Okej jag menar inte att det skulle klara att hålla dem lysande men borde inte strömmen försöka gå den vägen och att säkringen går i stället pga överbelastning?Inte om man kopplar så som Brainded skrev, dvs:
Koppla in dig på kabeln till dimljus och använd som styrström för att aktivera reläet till helljus. Att "dra" reläet kan du göra med sytråd nästan.
Det är ju på det sättet man kopplar in extraljus om man inte använder originalkablage med skillnaden att man istället för dimljuset använder kabeln till helljuset som styrström.
Visst du kopplar på samma sätt som till extraljus men det blir ju ändå inte samma. Dimljusen kan ju även lysa då helljuset inte är på. Som jag fattar det ska man koppla ihop styrströmsstiftet på dimljusrelät med + på helljuset. Då kommer dimljuset att få styrström om man slår på helljuset vilket ju är vitsen. Allt väl så långt.
Men om man i stället skulle vilja sätta på dimljuset då man inte har helljuset på så skickas styrström till dimljusrelät men styrströmmen och helljuset är ju ihopkopplat. Borde inte då styrströmmen försöka gå till helljuset då också? Eller tänker jag fel?
Får jag skylla på att sonen inte låter mig sova mer än 5h/natt?
/Johan
V70N T5 Automat -00, 18", solfilm och sänkt 55/40.
V70N T5 Automat -00, 18", solfilm och sänkt 55/40.