- mån 05 dec 2005, 13:23
#22722
I all information står det följande.. bästa däcken ska sättas bak därför att RISKEN ATT FÅ SLADD är som minst. *klipper in från vägverket här*Bästa däcken bak
För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.*
Nu till min huvudfråga.. Vad gör du i praktiken på en framhjulsdriven bil när bakvagnen släpper och framhjulen inte har något grepp att tala om? VI vet alla i teorin vad som ska göras.. dock vet vi alla också att frikoppla och styra är lite mera av ett fantasifoster när man får sladd i kanske 90-100km/h, det är inget man varesej hinner vänta på normalt sett, inte heller är många kallblodiga nog att göra detta..
För om du nu redan fått sladd oavsett vilket.. och har ett par med 4mm fram. Du åker nu framhjulsdrivet.. Hur gör du då för att häva sladden?..
Mej veterligen kan du absolut INTE styra efter sladden för att hämta in bilen. Då har du redan åkt av vägen nämligen, vi har inte så breda vägar i sverige att du har tid att åka omkring som en våt tvål..Du måste få grepp fram så att du kan dra bilen ur sladden. För att sedan när bilen då är rak igen sänka farten till en säkrare fart.
Vi kan nu inte få det bästa ur två världar om vi inte har 4 kanondäck...
men jag säger som en del föregående talare.. att jag hämtar hellre hem en oönskad sladd än att jag när den väl kommer... får sitta och åka med o bara titta på..
Eftersom jag gjort några hundra timmar på olika isbanor och utbildningar så anser jag mej iallafall veta vad JAG reagerar bäst på. Därmed inte sagt att andra reagerar på samma sätt. men det vore väldigt ansvarsfullt att åka på en testbana och se hur du reagerar ihop med din bil (gäller alla).
Mina duktiga utbildare har alla sagt samma saker om mönster och placeringar.. Men efter att vi ändrat körvilkoren till lite mera naturliga sådär lite för oss själva utanför kursen för att testa olika scenarion så har dom helt svängt och hellre vill tala om aktiva och passiva förare..
Den passiva han följer med bilen vart och hur det än går.. han bör ha bästa bak om det inte går att fixa 4 helt nya åt honom/henne.
Den aktiva han försöker att få bilen att gå den vägen HAN/HON vill och beroende på körteknik så bör han/hon ha sina bästa bak.. eller fram..
kanske bör alla som stödjer en teknik blint tänka till lite om vilken typ av förare ni är?
CarMan skrev:Får jag fråga dej en enkel fråga..? och utan gnabb...Mysko skrev:det råder inte delade meningar om dom fysiska lagarna, möjligtvis fins det folk med okunskap.Lala skrev:Det märks att mysko vet vad de fyra runda sakerna på bilen heter men det är ta mej fan oxå allt...!!!Jag frågade när jag köpte nya däck fram å dom sa att det råder delade meningar om det. Å då sa jag då sätter vi dom nya fram för en överstyrning är enkelt att reda upp, vilket en understyrning inte alltid är.
Fråga vilken jävla däckverkstad som hellst och du får samma svar som tidigare skribent har klargjort!
Har åkt bakhjulsdrivet förr så jag klarar av att häva en sladd. Men jag har faktiskt aldrig varit med om att bakvagnen släpper utan att man känt att det varit på gång långt tidigare.
det är aldrig svårt att få kontröll över en bil som understyr. Men om man åker aldeles för fort så åker du av oavsett var sämsta däcken siter
du kanske kan häva dom flästa sladdarna du är berädd på, men om du får vatten planing så har du ingen friktion på bakhjulen = sladden går inte att häva.
ett däck är konstruerat för att trycka undan vatten & slask i det mellan dum som bildas i mönstret, förutsatt att däcket rullar i rotationsriktningen.
Ett säck som går på tvären (vilket bakdäcken gör när du sladdar) har mycket svårare att få tilbaka greppet, så dom behöver därför alla hjälp dom kan få igenom att ha myckee mönster djup, framdäcken kan du ju altid vrida till rätt riktning o då kan man få tillbaka greppet)
I all information står det följande.. bästa däcken ska sättas bak därför att RISKEN ATT FÅ SLADD är som minst. *klipper in från vägverket här*Bästa däcken bak
För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.*
Nu till min huvudfråga.. Vad gör du i praktiken på en framhjulsdriven bil när bakvagnen släpper och framhjulen inte har något grepp att tala om? VI vet alla i teorin vad som ska göras.. dock vet vi alla också att frikoppla och styra är lite mera av ett fantasifoster när man får sladd i kanske 90-100km/h, det är inget man varesej hinner vänta på normalt sett, inte heller är många kallblodiga nog att göra detta..
För om du nu redan fått sladd oavsett vilket.. och har ett par med 4mm fram. Du åker nu framhjulsdrivet.. Hur gör du då för att häva sladden?..
Mej veterligen kan du absolut INTE styra efter sladden för att hämta in bilen. Då har du redan åkt av vägen nämligen, vi har inte så breda vägar i sverige att du har tid att åka omkring som en våt tvål..Du måste få grepp fram så att du kan dra bilen ur sladden. För att sedan när bilen då är rak igen sänka farten till en säkrare fart.
Vi kan nu inte få det bästa ur två världar om vi inte har 4 kanondäck...
men jag säger som en del föregående talare.. att jag hämtar hellre hem en oönskad sladd än att jag när den väl kommer... får sitta och åka med o bara titta på..
Eftersom jag gjort några hundra timmar på olika isbanor och utbildningar så anser jag mej iallafall veta vad JAG reagerar bäst på. Därmed inte sagt att andra reagerar på samma sätt. men det vore väldigt ansvarsfullt att åka på en testbana och se hur du reagerar ihop med din bil (gäller alla).
Mina duktiga utbildare har alla sagt samma saker om mönster och placeringar.. Men efter att vi ändrat körvilkoren till lite mera naturliga sådär lite för oss själva utanför kursen för att testa olika scenarion så har dom helt svängt och hellre vill tala om aktiva och passiva förare..
Den passiva han följer med bilen vart och hur det än går.. han bör ha bästa bak om det inte går att fixa 4 helt nya åt honom/henne.
Den aktiva han försöker att få bilen att gå den vägen HAN/HON vill och beroende på körteknik så bör han/hon ha sina bästa bak.. eller fram..
kanske bör alla som stödjer en teknik blint tänka till lite om vilken typ av förare ni är?