Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Tycker att Volvo D5 är riktigt bra. Med manuell så slutar oftast långkörning på 0.6 l/m trots 4wd.

Varför klagar då så många, jo nya V70II/XC70II är ju megatung, har kass aerodynamik och en helgalen automatlåda som gör att det drar massor med bränsle.

Det är inte motorn som är problemet utan det runt omkring. Hade man lyft en en BMW spis i XC70II så hade även BMW motorn sugit i sig duktigt med bränsle.
Det ligger nog en hel del i det du skriver, jag tror att automatlådan är en stor del av problemet, särskilt i stadstrafik. Men som tur är så kommer det både en "ny" automatlåda (v.49 i S80) och en ny D5 på 205 hk (v.45 i S80, v.20 nästa år till XC70) som ska vara "mycket snålare". Även 2.4D kommer att uppgraderas, den blir snålare och får 175 hk/420 Nm, d v s högre vrid än dagens D5:a.

http://www.automotorsport.se/news/15954/volvo-f

BMW gör fantastiskt fina dieselmotorer, men tyvärr så är hamnar 5-serien alldeles för högt i pris för att vara intressant som tjänstebil. Det höga priset har större påverkan på totalekonomin (förmånsvärde, leasing mm) mer än den sänkta bränsleförbrukningen. Vi har t o m funderat på 320xd som alternativ till XC70 D5, den hamnar nära XC70 D5 i pris men är en helt annan bil när det gäller nivå på säkerhet, utrymme, framkomlighet och komfort.

När jag lånade en XC70 D5 automat över en helg så körde jag den på 0.75 l/mil på en 44 mil lång utflykt med mest landsvägskörning och lite stadskörning. De jag har pratat med tror att nya D5:an med "nya" automatlådan kommer att sänka förbrukningen rejält, minst en deciliter/mil, troligtvis mer vid stadskörning. Stämmer det så är XC70 D5 ett klockrent val för oss. Vi hade t o m kunnat tänka oss den nya 2.4D, men den lär nog inte dyka upp i någon fyrhjulsdriven V70/XC70/XC60.
av Lövet
Vi hade ju en längre diskussionen innan inläggen föll bort men kontentan var i alla fall att beroende på avtal så spelar det ingen större roll att BMWs grundpris är högre då rabatterna i många fall är så mkt bättre. Detta påverkar ju leasingkostnaden avsevärt (=ev bruttolöneavdrag) men vanligen inte förmånsvärdet (om man inte är kung på fakturaskrivning :twisted: )
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Vi hade ju en längre diskussionen innan inläggen föll bort men kontentan var i alla fall att beroende på avtal så spelar det ingen större roll att BMWs grundpris är högre då rabatterna i många fall är så mkt bättre. Detta påverkar ju leasingkostnaden avsevärt (=ev bruttolöneavdrag) men vanligen inte förmånsvärdet (om man inte är kung på fakturaskrivning :twisted: )
Hur jag än försöker så är BMW helt omöjlig om man har nånga enkla grundkrav:
-Kombi, 4wd och diesel som kan dra lite släp. 7,5 basbelopp 2009 = 7,5 * 42.800 = 321.000 (rätt typiskt värde)
Här är mina alternativ:

V70II D5 AWD 337.900
Kinetik 6.900
Larm 3.300
Xenon 5.900

totalt 354000 -10% = 318.600

BMW 525d xDrive 426.000
Advantage 11.900
Xenon 8.000

totalt 445.000 -28% = 320.400

Jobbar på ett av sveriges största företag med över 20.000 anställda och ramavtal. Hos Volvo är det inga problem att få loss en bil med 10% rabatt, hos BMW behövs nästan 30% rabatt, hur fasiken grejar du det, de bara skrattar och säger att 7% rabatt är max de ger ???? Hur klämmer ni ut nästan 30% rabatt ??????? På BMW ingår ju fri service vilket gör att BMW är ÄNNU svårare att förhandla ned då de inte tjänar något på service heller.
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:Vi hade ju en längre diskussionen innan inläggen föll bort men kontentan var i alla fall att beroende på avtal så spelar det ingen större roll att BMWs grundpris är högre då rabatterna i många fall är så mkt bättre. Detta påverkar ju leasingkostnaden avsevärt (=ev bruttolöneavdrag) men vanligen inte förmånsvärdet (om man inte är kung på fakturaskrivning :twisted: )
Om jag inte minns fel så var skillnaden närmare 100 tkr med jämförbar utrustning. Skillnaden i grundpris mellan en V70 D5 AWD (338 tkr) och 525XD (421 tkr, tyvärr finns ingen 520XD) är ca: 80 tkr. (Mellan XC70 D5, 371 tkr, och 525 XD ca: 50 tkr.) Tillvalen är desssutom dyrare på BMW, men för att undvika en repris av den debatten så kan vi ta bort de dyraste tillvalen på BMW och då kanske skillnaden i slutändan är ca: 80 tkr. Ska jag komma ned i "Volvopris" så måste jag då få 25% rabatt på BMW:s grundpris och det är nog svårt.

Förmånsvärdet påverkas inte av rabatter, så om vi glömmer finansiering och andra kostnader så innebär skillnaden i grundpris 5-serie/V70 ca: 750 kr/mån högre förmånsvärde för mig personligen, ca: 9000 kr/år. Om vi antar att BMW:n drar 3 dl/mil mindre (väl mycket för 5-serien) så måste jag köra ca: 3000 mil/år privat innan jag börjar tjäna på den lägre bränsleförbrukningen. Idag kör jag 1500-2000 mil totalt, tjänstemil inkluderat. Det är därför vi istället tittar på 3-serien eftersom den kan bli lite billigare i inköp än XC70 och dessutom bra mycket billigare i drift. Men det är som sagt en helt annan bil.

Man kan ju sänka förmånsvärdet genom att få delar av utrustningen fakturerad, men det gäller oftast bara ej fabriksmonterad utrustning som vinterdäck, mv + kv, extraljus mm. Jag har inte räknat med sådan utrustning i mina prisexempel, det rör sig om ungefär lika stor summa oavsett märke. F ö så är fri service på gång på Volvo också, XC60 lär ha 4 års fri service inkluderad i priset.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:. Det är därför vi istället tittar på 3-serien eftersom den kan bli lite billigare i inköp än XC70 och dessutom bra mycket billigare i drift. Men det är som sagt en helt annan bil.
Hur kan ni jämföra 3-serie med XC70? Storlek, markfrigång, utrymme, lastförmåga, drag osv osv mappar ju mot V50.

Varför inte gå på V70IID5 AWD, den är ju bra mycket billigare i både inköp/förmån/drift än XC70 ????
Tomas L skrev:Om vi antar att BMW:n drar 3 dl/mil mindre (väl mycket för 5-serien) så måste jag köra ca: 3000 mil/år privat innan jag börjar tjäna på den lägre bränsleförbrukningen. .
Oj oj oj, körde lite långkörning i helgen med min V70N 185 hk D5 AWD i helgen och det slutade på 0.65 l/m, tror du verkligen att 525d xDrive hade klarat det på 0.3 liter lägre, d.v.s 0.35 l/mil. Tycker jag låter otroligt, BMW gör bra motorer, men inte så bra, jag gasade på rätt duktig hela vägen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
VolvoB20 skrev:
-Kombi, 4wd och diesel som kan dra lite släp. 7,5 basbelopp 2009 = 7,5 * 42.800 = 321.000 (rätt typiskt värde)
Här är mina alternativ:

V70II D5 AWD 337.900
Kinetik 6.900
Larm 3.300
Xenon 5.900

BMW 525d xDrive 426.000
Advantage 11.900
Xenon 8.000

Jobbar på ett av sveriges största företag med över 20.000 anställda och ramavtal. Hos Volvo är det inga problem att få loss en bil med 10% rabatt, hos BMW behövs nästan 30% rabatt, hur fasiken grejar du det, de bara skrattar och säger att 7% rabatt är max de ger ???? Hur klämmer ni ut nästan 30% rabatt ??????? På BMW ingår ju fri service vilket gör att BMW är ÄNNU svårare att förhandla ned då de inte tjänar något på service heller.
Hej

Jag rekapitulerar det jag skrev innan kraschen:

En 520d Touring med Advantage och Comfort kostar netto med vårt ramavtal 331 kkr, total rabatt 22% (gratis Touring och Advantage, 12% på bilen).
En V70 D5 med Summum kostar med vårt ramavtal 320 kkr, total rabatt 10%.

Som någon nämnt finns ju ingen jämförbar motor mot D5 om man vill ha 5-serie och fyrkrafs så därför blir ju den jämförelsen svårare att motivera ekonomiskt. Med mitt ramavtal och utrustningsspecen ovan blir nettoprisskillnaden 49 kkr mellan en D5 Awd och en 525xd. Mycket pengar visst, men så kan vi nog vara överens om att BMW:n också är en trevligare bil med bättre motor, för att återkoppla till trådens rubrik :D

För att summera så är det väl som vanligt; Man får vad man betalar för. En Volvo är billigare men i vissa fall så behöver inte en BMW kosta så mycket mer.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Här är mina alternativ:

V70II D5 AWD 337.900
Kinetik 6.900
Larm 3.300
Xenon 5.900

BMW 525d xDrive 426.000
Advantage 11.900
Xenon 8.000

Hej

Jag rekapitulerar det jag skrev innan kraschen:

En 520d Touring med Advantage och Comfort kostar netto med vårt ramavtal 331 kkr, total rabatt 22% (gratis Touring och Advantage, 12% på bilen).
En V70 D5 med Summum kostar med vårt ramavtal 320 kkr, total rabatt 10%.

Som någon nämnt finns ju ingen jämförbar motor mot D5 om man vill ha 5-serie och fyrkrafs så därför blir ju den jämförelsen svårare att motivera ekonomiskt. Med mitt ramavtal och utrustningsspecen ovan blir nettoprisskillnaden 49 kkr mellan en D5 Awd och en 525xd. Mycket pengar visst, men så kan vi nog vara överens om att BMW:n också är en trevligare bil med bättre motor, för att återkoppla till trådens rubrik :D

För att summera så är det väl som vanligt; Man får vad man betalar för. En Volvo är billigare men i vissa fall så behöver inte en BMW kosta så mycket mer.

Mvh
Arese
Ok, måste vara något speciellt med 520d då redan från fabrik, för på 525d xDrive bara skrattar man på BMW om man försöker pruta lika hårt.

Förmodligen har man pressat 520 stenhårt i hela kedjan för att ha något att erbjuda tjänstebilsåkarna.
av Arese
VolvoB20 skrev: Ok, måste vara något speciellt med 520d då redan från fabrik, för på 525d xDrive bara skrattar man på BMW om man försöker pruta lika hårt.

Förmodligen har man pressat 520 stenhårt i hela kedjan för att ha något att erbjuda tjänstebilsåkarna.
Samma deal gäller 525xd:

Gratis Touring och Advantage, 12% på bilen vilket ger ett pris om 350 kkr netto, 386 kkr med Comfort. Total rabatt 85 kkr eller 18%. Fast att nå 7,5 basbelopp blir nog tungt :D

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 31

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]