NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
jumu01 jag håller med dig, denna gången när jag skulle köpa bil köpte jag det som var roligast o köra. Då blev det en D5 :D
av flink
andreas_lofgren skrev:Med dina behov låter det definitivt som att 2,0D är rätt val. 1,8F kommer att dö bort som modell i takt med att etanolfördelarna försvinner, för motorn i sig är verkligen trist och slö. Köra släp med 125 hk och 165 nm sugmotor är ingen höjdare. På motorväg har du runt 4000 rpm på mätaren = buller, buller.
Hehe... man kan ju undra vilka hastigheter du håller på motorvägarna om du ligger på 4000rpm!?!? :)
Okej, närmare 3000rpm om du kör lagligt (110km/h). Inte dom lägsta varven, men jag tycker varken det bullrar eller surrar som en del vill påstå. Däremot skulle jag inte ha så mycket emot en 6'e växel....men det kanske inte är värt med tanke på det låga vridmomentet?!
Jag skulle inte kalla bilen för trist och slö, men det kanske beror på vilka preferenser man har kanske!
Att den inte inbjuder till någon extrem körglädje har sina (ekonomiska) fördelar. Du sliter inte lika hårt på grejerna, du förbrukar mindre bränsle, skatten är billigare, försäkringen är billigare...och man slipper alla dryga böter ;)
Ska du ha en sportig bil så köp en dedikerad sportbil som passar din budget och kör vid mer ordnade förhållanden än i trafiken där vi andra vistas! Det har du råd med om du kör en 1,8F.

Men bryr man sig inte om de ekonomiska fördelarna så finns det ju många vettigare alternativ än en Volvo V50. Då hade jag alla gånger valt en Lexus före vilken Volvo som helst.
av jumu01
Du sliter inte lika hårt på grejerna, du förbrukar mindre bränsle, skatten är billigare, försäkringen är billigare...och man slipper alla dryga böter ;)

Men bryr man sig inte om de ekonomiska fördelarna så finns det ju många vettigare alternativ än en Volvo V50. Då hade jag alla gånger valt en Lexus före vilken Volvo som helst.[/quote] enligt flink

Jag förstår inte ditt resonemang angående att du förbrukar mindre bränsle, vad jag vet om så är spritbilar mycket törstiga om du inte föredrar att köra på enbart bensin. Glöm inte bort din servicekostnader eländet skall ju in var 1000:de mil.

Skulle det inte sutit i pengarna skulle jag aldrig valt en riskokare!
av Lövet
Man ska inte behöva köpa en bil tycker jag så tycker jag inte 1,8F uppfyller de krav man kan ställa på en "normal" familjebil. 165 nm räcker helt enkelt inte för bilen.

Rent krasst så har 1,8F hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 33,5 km/h. Detta innebär att 4000 varv på femman är 134 km/h. Långt ifrån någon orimlig hastighet på svenska motorvägar och understryker tyvärr att 1,8F inte räcker till för svenska förhållanden. Möjligtvis som liten pendlingsbil på landsväg i långsam hastighet utan omkörningar. (Perfekt för kameraskåpsvägar kanske)

Sådan sparbössa är ju knappast 1,8F heller i och med att bara värdeminskningen hamnar runt (220'*0,5 / 36) 3000 kr i månaden. Sedan kanske man sparar någon krona per mil jämfört med bensin men så värst mkt mer är det ju inte? Förmånerna (tullfrihet osv) kommer ju att försvinna bara inom något år och miljöbilspremien ska också bort.

Åker man mycket så är det diesel som gäller och då får du dessutom en motorkaraktär som är betydligt trevligare. Skulle välja 1,6D eller 2,0D alla dagar i veckan före 1,8F.

Varför finns inte 2,0F till S40/V50? Det är en obegriplig miss och motorn sitter ju redan i bilen (2,0) ? Den som istället sitter i V70 och är lika plågsamt slö som en V50 1,8F men kan alltså inte hitta ner till V50n där den skulle passa utmärkt antagligen.

(Jag är medveten om kostnader för certifiering osv men dessa borde inte vara oöverstigliga när motorn redan finns (V70 2,0F) och dessutom sitter som bensinvariant redan i S40/V50 (2,0)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Man ska inte behöva köpa en bil tycker jag så tycker jag inte 1,8F uppfyller de krav man kan ställa på en "normal" familjebil. 165 nm räcker helt enkelt inte för bilen.

Rent krasst så har 1,8F hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 33,5 km/h. Detta innebär att 4000 varv på femman är 134 km/h. Långt ifrån någon orimlig hastighet på svenska motorvägar och understryker tyvärr att 1,8F inte räcker till för svenska förhållanden. Möjligtvis som liten pendlingsbil på landsväg i långsam hastighet utan omkörningar. (Perfekt för kameraskåpsvägar kanske)
Nog räcker 1,8F till för 95 % av de svenska bilisterna, hela vägsystemet är fullt av väglusar som vägrar att köra fortare än 134 km/h på motorvägen. Nu justerar ju tom vägverket ned hastighetern ytterligare så nu borde det räcka med en 1.4F :D
av flink
andreas_lofgren skrev:Man ska inte behöva köpa en bil tycker jag så tycker jag inte 1,8F uppfyller de krav man kan ställa på en "normal" familjebil. 165 nm räcker helt enkelt inte för bilen.
Okej, Nu är det ju inte en "normal familjebil" jag i första hand tänker på när jag väljer en V50, den är nog lite för liten för det. Mer som en A-B bil med lite extra lastkapacitet. Men jag förstår inte varför den inte skulle kunna passa in som det, speciellt med 1,8l motorn?!
andreas_lofgren skrev:Rent krasst så har 1,8F hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 33,5 km/h. Detta innebär att 4000 varv på femman är 134 km/h. Långt ifrån någon orimlig hastighet på svenska motorvägar och understryker tyvärr att 1,8F inte räcker till för svenska förhållanden. Möjligtvis som liten pendlingsbil på landsväg i långsam hastighet utan omkörningar. (Perfekt för kameraskåpsvägar kanske)
Nu är det rätt sällan jag ligger och kryssar i 140km/h där varven ligger på drygt 4000rpm. Så mig och säkert många andra så är det inte så farligt.
Även om man en kort stund gör en omkörning så tänker man inte på att motorn skulle morra till lite då man har så mycket annat att tänka på just då.
andreas_lofgren skrev:Sådan sparbössa är ju knappast 1,8F heller i och med att bara värdeminskningen hamnar runt (220'*0,5 / 36) 3000 kr i månaden. Sedan kanske man sparar någon krona per mil jämfört med bensin men så värst mkt mer är det ju inte? Förmånerna (tullfrihet osv) kommer ju att försvinna bara inom något år och miljöbilspremien ska också bort.
Visst, vilken bil är en sparbössa? V50 1,8F lär ju knappast vara bättre än snittet, så mycket kan jag ge dig. Tullfiheten bryr jag mig inte ett dugg om då jag aldrig kör i Stockholm. Miljöbilspremien kommer jag dock få ta del av om jag beställer nu.
andreas_lofgren skrev:Åker man mycket så är det diesel som gäller och då får du dessutom en motorkaraktär som är betydligt trevligare. Skulle välja 1,6D eller 2,0D alla dagar i veckan före 1,8F.

Varför finns inte 2,0F till S40/V50? Det är en obegriplig miss och motorn sitter ju redan i bilen (2,0) ? Den som istället sitter i V70 och är lika plågsamt slö som en V50 1,8F men kan alltså inte hitta ner till V50n där den skulle passa utmärkt antagligen.

(Jag är medveten om kostnader för certifiering osv men dessa borde inte vara oöverstigliga när motorn redan finns (V70 2,0F) och dessutom sitter som bensinvariant redan i S40/V50 (2,0)
Ja, varför inte? Kör man långt så är Dieseln ett mycket bra val. 2,0F kan jag inte svara på. Vet bara att bensinvarianten drar mer än 1,8, så det är väl ganska naturligt att anta att den skulle dra mer även med etanol. Varför inte en 2,0TF??? Eller ännu hellre konvertera om 2,4 till etanol i så fall?
jumu01 skrev:Jag förstår inte ditt resonemang angående att du förbrukar mindre bränsle, vad jag vet om så är spritbilar mycket törstiga om du inte föredrar att köra på enbart bensin. Glöm inte bort din servicekostnader eländet skall ju in var 1000:de mil.

Jag förstår inte ditt resonemang angående att du förbrukar mindre bränsle, vad jag vet om så är spritbilar mycket törstiga om du inte föredrar att köra på enbart bensin. Glöm inte bort din servicekostnader eländet skall ju in var 1000:de mil.

Skulle det inte sutit i pengarna skulle jag aldrig valt en riskokare!
Nu kör jag inte så mycket mer än 1000mil per år så för mig blir det ingen skillnad i servicekostnader då min nuvarande bensinare måste servas minst en gång per år eller var 2000mil. Ja, visst tar den mer etanol än bensin...men då är etanolen billigare. Miljöfördelarna får du läsa om själv och bilda din egen uppfattning om man nu bryr sig om sånt.

(OT!) Riskokare? Tror aldrig Volvo skulle komma i närheten av kvaliteten hos en riskokare. Lyxkänslan i en Lexus är på väg att gå om de flesta bilmärken. Det är på håret att Mercedes och BMW hänger med.
av Tele58
Vill inte lägga mig i den spännande debatten allt för mycket men jag har kört en 1,8 F i tre år nu och det jag har att säga om dn motorn är: stad - ok, landsväg - oh nej!
Bilen går fint och gott när man rullar genom stan men ute på öppna vägen måste man dra stereon i bott för att inte bli tokig.
Synd då jag gillar etanolen och ser den som en mycket bra lösning för tillfället.
Ska bli spännande att se hur Volvo lyckas med nästa generation etanolare.
Sen är jag ruggigt nyfiken på de "nya" drive modellerna, snål och miljövänlig låter som en bra början i mina öron.

//Miljöfreaket :roll:
av Arbetaren
Tele58 skrev:Vill inte lägga mig i den spännande debatten allt för mycket men jag har kört en 1,8 F i tre år nu och det jag har att säga om dn motorn är: stad - ok, landsväg - oh nej!
Bilen går fint och gott när man rullar genom stan men ute på öppna vägen måste man dra stereon i bott för att inte bli tokig.
Synd då jag gillar etanolen och ser den som en mycket bra lösning för tillfället.
Ska bli spännande att se hur Volvo lyckas med nästa generation etanolare.
Sen är jag ruggigt nyfiken på de "nya" drive modellerna, snål och miljövänlig låter som en bra början i mina öron.

//Miljöfreaket :roll:
Tycker oxå att Drive modellerna verkar intressanta, kanske ngt för framtiden. Nu blir det nog iaf en 2.0D. Tackar alla för intressanta kommentarer och värdefulla inlägg! :D
Användarvisningsbild
av Sirus
Hej

Vi funderar på att byta ut vår V70R -98 mot en V50. Vår budget ligger runt 130 - 150tusen. Här snackas det typ bara om 2.0D och 1.8F men 2.4 140/170 då?

De vi inte gillar hos vår V70 nu är försäkringskostnad och soppaförbrukning (ca 1.0 - 1.2l/mil). Vi åker idag mellan 1500 - 2000mil/år mycket i stan och landsväg 70-90.

Synpunkter och vägledning? :)

MVH
Paul
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]