- tis 21 okt 2008, 14:08
#226969
Man ska inte behöva köpa en bil tycker jag så tycker jag inte 1,8F uppfyller de krav man kan ställa på en "normal" familjebil. 165 nm räcker helt enkelt inte för bilen.
Rent krasst så har 1,8F hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 33,5 km/h. Detta innebär att 4000 varv på femman är 134 km/h. Långt ifrån någon orimlig hastighet på svenska motorvägar och understryker tyvärr att 1,8F inte räcker till för svenska förhållanden. Möjligtvis som liten pendlingsbil på landsväg i långsam hastighet utan omkörningar. (Perfekt för kameraskåpsvägar kanske)
Sådan sparbössa är ju knappast 1,8F heller i och med att bara värdeminskningen hamnar runt (220'*0,5 / 36) 3000 kr i månaden. Sedan kanske man sparar någon krona per mil jämfört med bensin men så värst mkt mer är det ju inte? Förmånerna (tullfrihet osv) kommer ju att försvinna bara inom något år och miljöbilspremien ska också bort.
Åker man mycket så är det diesel som gäller och då får du dessutom en motorkaraktär som är betydligt trevligare. Skulle välja 1,6D eller 2,0D alla dagar i veckan före 1,8F.
Varför finns inte 2,0F till S40/V50? Det är en obegriplig miss och motorn sitter ju redan i bilen (2,0) ? Den som istället sitter i V70 och är lika plågsamt slö som en V50 1,8F men kan alltså inte hitta ner till V50n där den skulle passa utmärkt antagligen.
(Jag är medveten om kostnader för certifiering osv men dessa borde inte vara oöverstigliga när motorn redan finns (V70 2,0F) och dessutom sitter som bensinvariant redan i S40/V50 (2,0)
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i