Jaha, då har vi ett fall till!
Fick in en bil häromdan med motorlampa och dålig gång. Felkoder på misständning. Hittade det här på cyl. 5:

Bara stiftet, elektroden syntes inte till. Vi har ingen fiberoptik på verkstan, men jag har lött kabel på en liten lampa som jag kan släppa ner i cylindern. Tog en liten bit från ett gammalt backspegelglas och limmade på en tråd och tittade lite till. Vevade runt med en magnet där nere men fick inget napp. Några små märken på kolv och topp, men inget allvarligt.
Provade med nya stift, och den gick fint utan missljud eller dålig gång.
Men det kändes ändå inte bra, jag fattar inte att 2 cm elektrod kan åka igenom en avgasventil utan att ställa till med nånting. Rev ner katalysatorn och skakade den över en kartong, och där var det lila fanstyget:

Det fattas ungefär 5 mm i längd om man jämför med hålet i stiftet, men det bevisar att den kan ta sig ut iaf. Resten kan ha fastnat nånstans på vägen. Jag knackade lite med plastklubba på katen, men jag vill inte slå för hårt heller...
Som det syns på bilden fått lite stryk. Antagligen mest av ventilen, det ser ut som klippmärken.
Om en ventil är skadad borde det visa sig på HC-halten, så i med avgasmätaren. Efter en liten stund var HC:t nere på 0. Iofs efter katalysatorn, men det kan inte vara några större mängder före heller om det är så lågt efter.
I det läget kändes det OK att släppa ut bilen. Jag är i alla fall säker på att det inte är nånting kvar i cylindern. Så nu går den med nya originalstift :???:
S70 -00, gamla karossen, B5244S2. Stiften monterades av en kollega vid service i mars i år, och den har gått c:a 1300 mil sen dess.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!