Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jag har inte riktigt hängt med i tråden :oops: checka mina stift idag som har rullar 3000 mil, "volvo orginal" R6. De såg ut som nya och inga lösa delar eller missfärgade. Vågar man köra vidare 3000 till eller är det byte som gäller?
Ingen garanti finns ju för att det inte kan inträffa på andra stift leverantörer
av CarMan sön 12 okt 2008, 18:53

koppar pasta komer inte in på verkstan överhuvud taget !!! sånt skit vill vi inte ta i.
Vil man smörja så går det bra med omega 99 eller volvos motsvarighet (kan inte namnet i huvet)

Volvo har inge problem med gängorna, så toppen tål att du drar t-stiften torra.
CarMan
Volvonörd

________________________________________________________________________________________________________

CarMan,

Volvo själva rekomenderar kopparpasta på gängorna....

http://www.volvocars.com/se/Documents/F ... uktion.pdf

"Bestryk gängan på de nya stiften med lite kopparfett
och skruva i det för hand. Var noga med att
du verkligen känner att stiftet tar gänga och inte
hamnar snett,"

//Jon-Evert
Hej Kvalitetsbrist, på det nedersta av dina tre foton ser tändstiftet längst till vänster samt de två längst till höger precis ut som de stift jag bytte ut i somras. Jag är lite nyfiken - vad var statusen för de tre nämnda stiften ? Något som hade lös keramik t ex ?
Tjenare killar, gäller detta alla volvos tändstift eller bara till en specifik bil??
tack på förhand Jens
Kör själv en 850 Glt -97
skulle vara kul om jag mes kanske skulle byta mina till icke original
Till att börja med så vill jag säga att det är kul att ni som verkligen haft problemen är med i diskussionen och berättar hur de uppstått för er så vi inte bara behöver debattera runt inslaget i plus.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1270882

Detta hade jag skrivit redan tidigare i tråden, i samma veva som jag ändrade rubriken och flyttade tråden men tyvärr så försvann detta vid forumskraschen.

Jag flyttar tråden och ändrar rubriken då den är intressant för så många fler volvoägare än bara de som äger en V70XC eller övriga bilar i denna forumsdel.
Jag flyttar till Allmän Bil-diskussion även om jag även kan se tråden i Ekonomiforum, har ni några synpunkter ang. detta så pm'a! Jag är inte sämre än att jag kan flytta tråden igen om jag får ett bra argument och/eller den stora massan hellre vill ha tråden i Ekonomiforum.

Jag har även sammanfogat tråden med tråden "Lösa mittelektroder i tändstiftet!".

mvh
Anders
Hej!

Alla tändstift läker, i förpackningen på bild 3 så ligger dom i den ordning som jag tog ut dom ur motorn.
D.v.s. 1 till vänster 5 till höger.

Det var bara tändstift 2 och 3 som var lösa stift 3 gick bara att vrida med kraft.
Tändstift 2 så var keramiken helt lös och glapp gick att röra upp och ner 5-10 mm.

Exakt vilka Volvo tändstift som är drabbade vet nog bara Volvo eller Beru, misstänker att dom kan ha infört ändrad tillverkning på många modeller.
OK. Dum fråga bara, hur vet du att de som inte hade lös keramik - dvs stift 1, 4 och 5 enligt din numrering - verkligen läcker och inte har märken efter sån där coronaurladdning som NGK nämnde på sin hemsida ?
Hej!

Bra fråga angående korona effekter, jag utgick i från att för att korona effekten ska kunna dra till sig smuts så måste det cirkulera luft och smuts vid tändsriftet.
Men i fallet med dom flesta 16V motorer så sitter tändstiftet långt ner, och det sitter en tätning i tändstifts kabeln eller i mitt fall en tätning i tändmodulen + kåpan som skyddar dom.

Men för att vara säker tog jag och fräste sönder det sista volvostiftet som en volvo verkstad monterat, som också enligt min menig börjat att läcka.
På nedanstående bilder så ser man läckaget som en brunare ton på keramiken, var inte så lätt att få till ett bra foto på det.
Den omgång som det här stiftet kommer i från har bara gått 500-1000 mil

Tjaha datorernas underbara värld återkommer med bilderna när imagespot börjar fungera igen.
Om ingen har nått bättre sätt att bifoga bilderna till forumet.
Jaha, då har vi ett fall till!
Fick in en bil häromdan med motorlampa och dålig gång. Felkoder på misständning. Hittade det här på cyl. 5:
Bild
Bara stiftet, elektroden syntes inte till. Vi har ingen fiberoptik på verkstan, men jag har lött kabel på en liten lampa som jag kan släppa ner i cylindern. Tog en liten bit från ett gammalt backspegelglas och limmade på en tråd och tittade lite till. Vevade runt med en magnet där nere men fick inget napp. Några små märken på kolv och topp, men inget allvarligt.
Provade med nya stift, och den gick fint utan missljud eller dålig gång.

Men det kändes ändå inte bra, jag fattar inte att 2 cm elektrod kan åka igenom en avgasventil utan att ställa till med nånting. Rev ner katalysatorn och skakade den över en kartong, och där var det lila fanstyget:
Bild
Det fattas ungefär 5 mm i längd om man jämför med hålet i stiftet, men det bevisar att den kan ta sig ut iaf. Resten kan ha fastnat nånstans på vägen. Jag knackade lite med plastklubba på katen, men jag vill inte slå för hårt heller...

Som det syns på bilden fått lite stryk. Antagligen mest av ventilen, det ser ut som klippmärken.
Om en ventil är skadad borde det visa sig på HC-halten, så i med avgasmätaren. Efter en liten stund var HC:t nere på 0. Iofs efter katalysatorn, men det kan inte vara några större mängder före heller om det är så lågt efter.
I det läget kändes det OK att släppa ut bilen. Jag är i alla fall säker på att det inte är nånting kvar i cylindern. Så nu går den med nya originalstift :???:

S70 -00, gamla karossen, B5244S2. Stiften monterades av en kollega vid service i mars i år, och den har gått c:a 1300 mil sen dess.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]