Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silver08
#225743
Hej!
Min motor är nyrenoverad. Självklart fyllde jag på alla vätskor upp till max innan
jag startade den första gången. Efter ett par minuters tomgång så stängde jag av
och kontrollerade nivåerna. Kylvattned hade sjunkit.

Det är väl ganska normalt innan all luft hunnit ut tänkte jag. Fyllde på igen.
Startade och körde värmefläkten på max några minuter.

Stängde av och då hade nivån sjunkit ytterligare litegranna.

Fyllde på och sen höll det sig i nivå ganska länge. Körde en sväng med bilen igår och
vad jag kommer ihåg så stog nivån fortfarande rätt när jag kom hem.

Men ikväll när jag kollade på bilen så hade det försvunnit cirka 1-2dl igen!

Fyllde på till max igen, startade bilen. Och nu steg nuvår 2cm ovanför MAX! :S
Aldrig tänkt på det men det kanske är normalt?

Hur som helst, körde bilen nu ikväll en tur cirka 5 mil, körde värmefläkten ordentligt
en stund bara för att se om det sjunkit när jag kom hem.

Och visst! cirka 1 cm har det sjunkit. Vad är det frågan om?

Dragit åt både avtappningspluggen i blocket och kylaren ordentligt.
Kan inte se några synliga täcken på vatten, vilket kan va svårt att se
dessutom då vattner lär avdunsta så fort det kommer utanför blocket.

När jag satte ihop blocket så använde jag volvos flytande packning.
Ett tunt tunt lager som jag fick berättat för mig att det skulle vara.

Allting är draget med moment och ytorna är väldigt noga rengjorda innan
montering. ALLA packningar är nya.

Känns som att internt så kan INGET läcka.

Tog ur termostaten en gång under renoveringen för att se dess skick
och skruvade ihop huset med den gamla packningen som jag tyckte
såg fräsch ut. Kan inte heller se att det läckt nånting här.

I princip alla slangklämmor är nya. Utom ett par som var i väldigt bra skick.

Kan det vara så att det kan finnas luft kvar i systemet ett bra tag efter
en total urtappning?

Börjar bli orolig då jag inte heller hittar något synligt läkage.

Alla tips är välkommna!
av *pettson*
#225751
silver08 skrev:Hej!
Min motor är nyrenoverad. Självklart fyllde jag på alla vätskor upp till max innan
jag startade den första gången. Efter ett par minuters tomgång så stängde jag av
och kontrollerade nivåerna. Kylvattned hade sjunkit.

Det är väl ganska normalt innan all luft hunnit ut tänkte jag. Fyllde på igen.
Startade och körde värmefläkten på max några minuter.

Stängde av och då hade nivån sjunkit ytterligare litegranna.

Fyllde på och sen höll det sig i nivå ganska länge. Körde en sväng med bilen igår och
vad jag kommer ihåg så stog nivån fortfarande rätt när jag kom hem.

Men ikväll när jag kollade på bilen så hade det försvunnit cirka 1-2dl igen!

Fyllde på till max igen, startade bilen. Och nu steg nuvår 2cm ovanför MAX! :S
Aldrig tänkt på det men det kanske är normalt?

Hur som helst, körde bilen nu ikväll en tur cirka 5 mil, körde värmefläkten ordentligt
en stund bara för att se om det sjunkit när jag kom hem.

Och visst! cirka 1 cm har det sjunkit. Vad är det frågan om?

Dragit åt både avtappningspluggen i blocket och kylaren ordentligt.
Kan inte se några synliga täcken på vatten, vilket kan va svårt att se
dessutom då vattner lär avdunsta så fort det kommer utanför blocket.

När jag satte ihop blocket så använde jag volvos flytande packning.
Ett tunt tunt lager som jag fick berättat för mig att det skulle vara.

Allting är draget med moment och ytorna är väldigt noga rengjorda innan
montering. ALLA packningar är nya.

Känns som att internt så kan INGET läcka.

Tog ur termostaten en gång under renoveringen för att se dess skick
och skruvade ihop huset med den gamla packningen som jag tyckte
såg fräsch ut. Kan inte heller se att det läckt nånting här.

I princip alla slangklämmor är nya. Utom ett par som var i väldigt bra skick.

Kan det vara så att det kan finnas luft kvar i systemet ett bra tag efter
en total urtappning?

Börjar bli orolig då jag inte heller hittar något synligt läkage.

Alla tips är välkommna!
Visst kan det finnas fickor som sväljer lite vatten då o då, men inte hur mycket som helst.
Inte vara så orolig nu.. Först av allt du ska ALLTID kontrollera motorns kylvätskenivå KALLT och plant.. vatten expanderar när det blir varmt.
En del volvosar har en tendens att dra kylvatten. Men vattnet går inte in i motorn utan ut på oftast tre ställen.

1 locket till expansionskärlet (lyssna på det nogrannt med bilen varm. Felaktiga lock brukar det pysa svagt om)
2 Kylargavlarna. Tätningen mellan plasten och aluminiumen är bara gjort med en gigantisk o-ring som ligger mellan dom ihoppressade ytorna. Vanligast är att det läcker i nederkant.
3 Den glömda slangen som sitter rakt över växellådan..Sällan åtdragen ordentligt.

Att köra med värmen/ fläkten på eller inte spelar ingen roll för bilen. Du har alltid full värme igenom värmepaketet på en 850 eller 70 serie. Det finns ingen varmvattenskran.
av silver08
#225755
Okej då ska jag kontrollera dessa delar! Klart jag blir orolig :P
Aldrig läckt vatten förut. Återkommer med resultaten!

En liten tanke bara, kan jag råkat skifta dom två slangarna som
går in i kupén?

Borde ju inte läcka för det? Och värme kommer ju :)

Har i alla fall lagt ut ett stort papper under bilen i natt och tejpat
exakt längst kylarvattennivån för att se om det sjunker under natten.

I morron blir det undersökning efter jobbet =)
av silver08
#225848
Om jag verkligen inte skulle hitta något läkage i morron vad är nästa steg.
Hur provtrycker jag systemet t ex? Och hur ser jag vart det läcker om det
visar sig att det inte håller tätt.

Är det troligt att min toppackning tagit skada när motorn misstände kraftigt när
kammen satt 2 kugg fel. (frågade för övrigt en kille på volvo idag och han
bekräftade det du sa pettson, så länge kammarna stog rätt så gör inte 2
kugg så mkt, men sätt den rätt innan du kör nå mer)

Kan tänka mig att ett komptest inte alltid avslöjar en läcka i toppen.
(börjar fundera om toppen sprack då det "knakade" aningen när jag drog
ner den mot blocket. men de lät mer so matt de va bultarna som kärvade lite
trotts att jag oljade in dom ordentligt)

Sen får jag väl kolla på oljan nu efter dom 80 milen man ska köra och sen
bytta olja+filter enligt boken. Borde va ganska lätt att se om det finns
vatten i.

När jag tänker efter rök den faktiskt vitt när jag körde ut från infarten
ikväll, dock vet jag inte riktigt om det var mer än vanligt.
Men det kanske kan ha varit för att den va kall?

Många tankar snurrar just nu :S

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]