- mån 13 okt 2008, 20:29
#225743
Hej!
Min motor är nyrenoverad. Självklart fyllde jag på alla vätskor upp till max innan
jag startade den första gången. Efter ett par minuters tomgång så stängde jag av
och kontrollerade nivåerna. Kylvattned hade sjunkit.
Det är väl ganska normalt innan all luft hunnit ut tänkte jag. Fyllde på igen.
Startade och körde värmefläkten på max några minuter.
Stängde av och då hade nivån sjunkit ytterligare litegranna.
Fyllde på och sen höll det sig i nivå ganska länge. Körde en sväng med bilen igår och
vad jag kommer ihåg så stog nivån fortfarande rätt när jag kom hem.
Men ikväll när jag kollade på bilen så hade det försvunnit cirka 1-2dl igen!
Fyllde på till max igen, startade bilen. Och nu steg nuvår 2cm ovanför MAX! :S
Aldrig tänkt på det men det kanske är normalt?
Hur som helst, körde bilen nu ikväll en tur cirka 5 mil, körde värmefläkten ordentligt
en stund bara för att se om det sjunkit när jag kom hem.
Och visst! cirka 1 cm har det sjunkit. Vad är det frågan om?
Dragit åt både avtappningspluggen i blocket och kylaren ordentligt.
Kan inte se några synliga täcken på vatten, vilket kan va svårt att se
dessutom då vattner lär avdunsta så fort det kommer utanför blocket.
När jag satte ihop blocket så använde jag volvos flytande packning.
Ett tunt tunt lager som jag fick berättat för mig att det skulle vara.
Allting är draget med moment och ytorna är väldigt noga rengjorda innan
montering. ALLA packningar är nya.
Känns som att internt så kan INGET läcka.
Tog ur termostaten en gång under renoveringen för att se dess skick
och skruvade ihop huset med den gamla packningen som jag tyckte
såg fräsch ut. Kan inte heller se att det läckt nånting här.
I princip alla slangklämmor är nya. Utom ett par som var i väldigt bra skick.
Kan det vara så att det kan finnas luft kvar i systemet ett bra tag efter
en total urtappning?
Börjar bli orolig då jag inte heller hittar något synligt läkage.
Alla tips är välkommna!
Min motor är nyrenoverad. Självklart fyllde jag på alla vätskor upp till max innan
jag startade den första gången. Efter ett par minuters tomgång så stängde jag av
och kontrollerade nivåerna. Kylvattned hade sjunkit.
Det är väl ganska normalt innan all luft hunnit ut tänkte jag. Fyllde på igen.
Startade och körde värmefläkten på max några minuter.
Stängde av och då hade nivån sjunkit ytterligare litegranna.
Fyllde på och sen höll det sig i nivå ganska länge. Körde en sväng med bilen igår och
vad jag kommer ihåg så stog nivån fortfarande rätt när jag kom hem.
Men ikväll när jag kollade på bilen så hade det försvunnit cirka 1-2dl igen!
Fyllde på till max igen, startade bilen. Och nu steg nuvår 2cm ovanför MAX! :S
Aldrig tänkt på det men det kanske är normalt?
Hur som helst, körde bilen nu ikväll en tur cirka 5 mil, körde värmefläkten ordentligt
en stund bara för att se om det sjunkit när jag kom hem.
Och visst! cirka 1 cm har det sjunkit. Vad är det frågan om?
Dragit åt både avtappningspluggen i blocket och kylaren ordentligt.
Kan inte se några synliga täcken på vatten, vilket kan va svårt att se
dessutom då vattner lär avdunsta så fort det kommer utanför blocket.
När jag satte ihop blocket så använde jag volvos flytande packning.
Ett tunt tunt lager som jag fick berättat för mig att det skulle vara.
Allting är draget med moment och ytorna är väldigt noga rengjorda innan
montering. ALLA packningar är nya.
Känns som att internt så kan INGET läcka.
Tog ur termostaten en gång under renoveringen för att se dess skick
och skruvade ihop huset med den gamla packningen som jag tyckte
såg fräsch ut. Kan inte heller se att det läckt nånting här.
I princip alla slangklämmor är nya. Utom ett par som var i väldigt bra skick.
Kan det vara så att det kan finnas luft kvar i systemet ett bra tag efter
en total urtappning?
Börjar bli orolig då jag inte heller hittar något synligt läkage.
Alla tips är välkommna!