Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finnepower
jolla_ skrev:tack för alla svar,vill gärna veta mer. dom är inte så vanliga va?
vad är de för skillnad på R och T5 förutom HK?

R:en har 2,5liters motor, (T5 2,3), annan turbo, Xenonlampor med silvrig insats, de sitter mycket avancerade stötdämpare på R:en med olika inställningsmöjligheter.
Interiört skiljer de också bland annat andra mätartavlor, R märke i ratten, 6-växlad manuell låda, annan klädsel.
De är vad jag kommer på just nu.
Användarvisningsbild
av Funk
Mekanisk är det även större bromsar och ett annat antisladdsystem som går att stänga av helt eller begränsa manuellt samt givetvis AWD och ett bättre flödande avgassystem. En annan front och grill och liten vinge unik för R fanns på S60 samt en egen design på KIR-nyckeln. Även ett par färger har varit unika för R-modellerna genom åren.
Basutrustningen var även den ganska komplett med bl.a skinn som standard samt "fräckare" mattor, elstolar mm. Har även för mig att stereon var av största modellen för respektive årsmodell samt att taklucka var standard på vissa årsmodeller, men ej fått det bekräftat.

/Thomas
av Jwinkler
det är som sagt min egna uppfattning av den bilen, sen att ni tycker den är jätte rolig att köra får väll ni stå för..

"Vad de flesta inte verkar fatta är att S60/V70R är en kombination av komfortabel familjebil/landsvägskryssare och prestandabil..." borstarmicke förklarade det där väldigt bra..det är ingen räser som folk tror så fort dom hör ordet R i nåns mun, det är en gubbil med effekt :D haha nu kommer ja starta en het diskussion med R fantasterna =)
ta det med en nypa salt!
Användarvisningsbild
av Loggan
Om priset är avgörande så kolla efter en 2,5T ist, går inte lika bra men ändå hyfsat. Annars önskar jag att jag hade råd med en -09 Nissan GTR V-spec.
av S.t.r.a.n.D
Loggan skrev:Om priset är avgörande så kolla efter en 2,5T ist, går inte lika bra men ändå hyfsat. Annars önskar jag att jag hade råd med en -09 Nissan GTR V-spec.
Eller varför inte en T5, då är du ännu närmare en R motormässigt. Och med inte så många slantar är du riktigt nära. MEN, en R är ju alltid en R.
Det är ju inte bara motorn det hänger på tycker jag. De är ju mycket mer välutrustade om man gillar att ha all möjlig extrautrustning.
Användarvisningsbild
av camaro69
Loggan skrev:Om priset är avgörande så kolla efter en 2,5T ist, går inte lika bra men ändå hyfsat. Annars önskar jag att jag hade råd med en -09 Nissan GTR V-spec.
Det är en brutal skillnad mellan 2,5T och en R.

Som att jämföra äpplen och päron. :wink:
av borstarmicke
Det närmaste man kan komma är väl en chippad T5 -05 (260hk) lr nyare, har samma kkk24 turbo som i R:en.
Men massa häst o fwd e inte lika kul som awd, skillnad som natt o dag när det gäller grepp o väghållning på en T5 o en R.
Har själv haft en -02 T5:a, den går fint men R:en är nåt helt annat...
Användarvisningsbild
av camaro69
RoadKiller skrev:Det är ju samma ord, bara olika böjelse. Tror nästan det är Refinement som är det korrekta benämningen om man ska hårddra det.
Lite OT
Om man nu ska hårddra det hela och ska vara korrekta så handlar det inte om böjelse. :wink: (Det är något helt annat)
Jag tror inte och är till 99,99 % säker på R står för Refined.
Användarvisningsbild
av Loggan
camaro69 skrev:

Skrev väl snarare att det inte var samma sak :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
Loggan skrev:
camaro69 skrev:

Skrev väl snarare att det inte var samma sak :wink:
Det skrev jag också. :wink:

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]