Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Körtekniken och motoregenskaper har diskuterats under rubriken "Bränsleförbrukning" och jag skulle vilja "spåna" vidare lite inom detta omdrådet då jag trots många mil i personbil är ny inom dieselområdet.

Vad är optimalt när det gäller hastighet, både förbrukning och körbarhet? Det som under "bränsleförbrukning" diskuterats har varit varvtal och växel.
Testade lite igår på vanlig 70-väg som var ganska kuperad och att låsa farthållaren på 75km/h och som gav 1300varv (gäller en 2,4D med manuell låda), ingen last och ensam i bilen. Körningen blev ganska ryckig då den blev klen uppför och farthållaren kompenserade, vilket innebar att man på krönet fick en liten katapulteffekt med acceleration för att sedan slå av i nedförsbacken. Valde då att peta i 5an och fick en mjukare gång då den snabbare orkade kompensera i motlutet och inte "flög" lika snabbt över krönet.
Så skulle man ha folk i bilen och lite last så är min känsla att det är 5an som gäller på 70-väg.
När man sedan kommer nedåt 1200varv och ligger och pendlar där blir motorgång rå och den börjar "småmorra" på ett ansträngt sätt.
Utifrån tidgare diskusion är detta något som skiljer sig från tidigare V70N? Hade tidigare V70N med gamla D5an (163hk) också 6-växlad låda?
Användarvisningsbild
av henka35
Enligt Volvo ska du inte varva över 2000 rpm med deras dieslar för att få bästa ekonomi.
Så försök ligga mellan 1500-2000 rpm för optimal förbrukning.
Jag kör aldrig på 6:an under 80 km/h.
Ang. D5 163hk så fanns den med 5vxl mellan MY02-04. Den fick en 6vxl-låda i och med D5 AWD MY05. Men D5 FWD var 5vxl.

//Henrik

//Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan ni inte tala om vad ni landar på i förbrukning vid olika varvtal. Kör jag på 6:an på min V70N 185 hk AWD med partikelfiler så kan man pressa ned den till ca 0.45 l/m vid långkörning (uppmätt med GPS och pump) om jag ligger 1000-1500 rpm.

Börjar jag använda 5an och går över 1500 klarar jag inte 0.45 l/m längre utan går över 0.5 l/mil till nästan 0.55 l/mil.

Vad jag förstår har ni det motsatta att förhållandet att förbrukningen minskar när ni växlar ned på V70II.

Men visst, under 1500 har man inte mycket turbotryck och gången är mycket rå.

Farthållare är katastrof för förbrukningen om vägen inte är 100% plan och saknar trafik/korsningar och olika hastigehtesgränser (och hur ofta är det)
av AndS
Kör alltid med farthållare och min första uppfattning efter att bilen rullat ca 1800mil är att det är viktigt att ligga på ett varv som lägst 1500 och då anpassa växlarna, dvs på gränsen till att turbon börjar göra nytta annars blir farthållningen ojämn, såvida vägen inte är plan som VolvoB20 noterar.
(offtopic; blir nostalgisk när jag ser B20. Kompisen gjorde en egen turbomatning på en Amazon 123 Sport redan -75 med batteriet i bagaget för att luftfiltret skulle få plats, men det har ju inte med dieseltråden att göra.)
av Psyko
Som sagts redan, Farthållaren är inte ekonomisk.
Farthållaren har EN uppgift och det är att hålla vald hastighet,
detta oavsett hur vägen ser ut. Blir det en backe så gasar Farthållaren
så mycket som behövs för att hålla hastigheten. Skulle man gjort det ekonomiskt
hade man låtit hastigheten sjunka istället. Ett tips är ju att använda
funktionen "Nuvarande Förbrukning" i färddatorn, av den kan man lära sig köra bilen
ekonomiskt
av AndS
Vi har då två senarior; körning med farthållare och körning utan. Jag som alltid använder farthållare, slår till den med automatik när jag startar bilen och aktiverar den så fort jag kan, även på 50 sträckor. Ur detta perspektiv har jag fått för mig att det är mest ekonomiskt att inte släppa ned varvet för lågt så man tappar vridmomentet och man får då också den jämnaste körningen. Jag får en något högre förbrukning men det köper jag mot att slippa sitta anpassa gaspådrag och även lugnt kunna susa förbi de sträckor som har fartkamera utan att behöva fundera.
Det kan väl då stämma ganska bra att jag hamnar runt 0.63L/mil på 90-väg och hastighet kring 95-100 med ett varvtal kring 1600-1700, inget släp men lite last i bilen och 2-3personer.
"redigering" för att vara tydlig, jag hamnar då runt 0,63 och jag tvekar definivt inte vid omkörning att gasa på.
av Vålvå
Jag har testat 50 kmh på 6:an för att se om det överhuvudtaget går,motorvarvet hamnar på 800 varv.Alltså alldeles för lågt, 50 varv över tomgång!
Det är tom svårt att använda 5:an om man vill ha någon som helst körbarhet! 4:an känns rätt!
Därför undrar jag VolvoB20 hur du gör när du använder 6:an från 50 knyck?Har du en annan låda?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:Jag har testat 50 kmh på 6:an för att se om det överhuvudtaget går,motorvarvet hamnar på 800 varv.Alltså alldeles för lågt, 50 varv över tomgång!
Det är tom svårt att använda 5:an om man vill ha någon som helst körbarhet! 4:an känns rätt!
Därför undrar jag VolvoB20 hur du gör när du använder 6:an från 50 knyck?Har du en annan låda?
Nä, 50 är väl tufft, det funkar bara om man rullar in på en 50 sträcka och inte behöver gasa mer än lite för att hålla farten, 60 är nog mera normalt, men visst går det att susa fram i 50 rpm över tomgångsvarv.

Till AndS

Som du skriver, att köra toksnålt är är inte komfortablet eller bekvämt, och jag gör det inte heller till vardags, har bara provat några ggr för att se hur lågt det går att komma, måste dessutom vara lite trafik så man inte retar gallfeber på medtrafikanter. Man måste planera körningen så långt i förväg att man aldrig behöver bromsa tex, och alltid sitta på helspänn och variera hastigheten över terrängen kupering och kurvor, skitjobbigt helt enkelt, men det går att komma ned i helt otroliga 0.45 l/m, otorligt bra med 4hjulsdrift och partikelfilter.

Men jag kör på som en galning ibland också drar till rödgränsen på växlarna och blåser på i 220 km/h, och då drar det det dubbla per mil..... minst.
av AndS
Jag spånar vidare lite, för jag börjar inse att vissa förbrukningssiffror är mera av test att se vad som kan uppnås och vad som inte är "normala siffror".
Ny teori (utgår från manuell låda då det verkar finnas vissa skillnader på den nya automaten); Om vi tänker oss att om man tidigare haft en D5, 163hk, utan partikelfilter och byter till en D5 med 185hk och partikelfilter och använder samma körsätt så så borde förbrukningen öka då man troligtvis nyttjar både vrid och hk som den starkare motorn har. Troligtvis så innebär miljöanpassning också att förbrukningen ökar oberoende av körsätt. Med mitt resonemang så innebär det också att 2.4D inte ska gå att köra snålare än den gamla D5 163hk. Tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad gäller Volvo tänker du helt rätt. Det är flera faktorer som gör att nya bilen kommer att dra mer.

-V70II är tyngre (titta i teknikens värld där man ställer bilarna på vågen på riktigt)
-V70II har sämre areodynamik
-V70II har större frontarea
-185 hk har lägre komp/förbränningtemp vilket minskar effektiviteten
-185 hk har partikelfilter som förbrukar lite diesel vid regenereing
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]