- tor 09 okt 2008, 07:38
#224470
Körtekniken och motoregenskaper har diskuterats under rubriken "Bränsleförbrukning" och jag skulle vilja "spåna" vidare lite inom detta omdrådet då jag trots många mil i personbil är ny inom dieselområdet.
Vad är optimalt när det gäller hastighet, både förbrukning och körbarhet? Det som under "bränsleförbrukning" diskuterats har varit varvtal och växel.
Testade lite igår på vanlig 70-väg som var ganska kuperad och att låsa farthållaren på 75km/h och som gav 1300varv (gäller en 2,4D med manuell låda), ingen last och ensam i bilen. Körningen blev ganska ryckig då den blev klen uppför och farthållaren kompenserade, vilket innebar att man på krönet fick en liten katapulteffekt med acceleration för att sedan slå av i nedförsbacken. Valde då att peta i 5an och fick en mjukare gång då den snabbare orkade kompensera i motlutet och inte "flög" lika snabbt över krönet.
Så skulle man ha folk i bilen och lite last så är min känsla att det är 5an som gäller på 70-väg.
När man sedan kommer nedåt 1200varv och ligger och pendlar där blir motorgång rå och den börjar "småmorra" på ett ansträngt sätt.
Utifrån tidgare diskusion är detta något som skiljer sig från tidigare V70N? Hade tidigare V70N med gamla D5an (163hk) också 6-växlad låda?
Vad är optimalt när det gäller hastighet, både förbrukning och körbarhet? Det som under "bränsleförbrukning" diskuterats har varit varvtal och växel.
Testade lite igår på vanlig 70-väg som var ganska kuperad och att låsa farthållaren på 75km/h och som gav 1300varv (gäller en 2,4D med manuell låda), ingen last och ensam i bilen. Körningen blev ganska ryckig då den blev klen uppför och farthållaren kompenserade, vilket innebar att man på krönet fick en liten katapulteffekt med acceleration för att sedan slå av i nedförsbacken. Valde då att peta i 5an och fick en mjukare gång då den snabbare orkade kompensera i motlutet och inte "flög" lika snabbt över krönet.
Så skulle man ha folk i bilen och lite last så är min känsla att det är 5an som gäller på 70-väg.
När man sedan kommer nedåt 1200varv och ligger och pendlar där blir motorgång rå och den börjar "småmorra" på ett ansträngt sätt.
Utifrån tidgare diskusion är detta något som skiljer sig från tidigare V70N? Hade tidigare V70N med gamla D5an (163hk) också 6-växlad låda?
V90 CC D4 AWD - 17