Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Samma kvalitet som på en 00?
"Standardfel"?
Att se upp med?

osv....

Nåt man bör kika extra på?

(Har haft V70-97 170, har V70-00 2,4T)
Användarvisningsbild
av halmstaden
om du kört turbo innan blir du nog besviken på motorn..
Men har du provkört 170 så vet du ju vad du köper, så att säga.
Lyssna efter missljud som vanligt. Hur långt har den gått, är en service nära förestående eller har det gjorts?
Borde vara bättre kvalitet än en 00a, lite saker måste ha hänt på 6 år..
av Lövet
170 hästaren med automat går skönt men som sagt är den ganska trött. Den effekten förstärks av automatlådan som kommer att hålla bilen på höga varv = hög bränsleförbrukning. V70 -06 är rejält förbättrad jämfört med tidigare årsmodeller. Jag vet inte exakt vad som är gjort men dels är ju inredningen uppdaterat dels känns chassiet i alla fall betydligt trevligare än tidiga årsmodeller.
av Larzan
Ja inte var det en raket precis 170 hästarn. Men som vardagsbil i bilköer åt båda håll så kan den nog tänkas duga.
Och som husvagnsdragare fungerar den säkert med.

Har inte besämt mig ännu. väljer mellan 9-5 2,3 biopower, Volvon och 525touring.
av Lövet
Som BMW ägare kan jag inte låta bli att slå ett slag för BMWn. Förfiningen i motorn och körkänslan är vida högre än de två andra (men försäkringskostnaden också tyvärr)
av Larzan
Hade en E34 535 tidigare, helt underbar. Men tyvärr så får man inte ha dom i fred. Och på de nyare så är Airbagsen samt xenonljusen särskilt intressanta.
Övehuvudtaget så verkar airbagsen ha en fin svart marknad. Läste om ett område i landet där de hade tagit airbagsen på ett tiotal Golfbilar under en!! natt.

Men volvon har ju relativt låga servicekostnader totalt sett (förutom bränslekostnaden).
Ska försöka pruta till jag skäms och så lite till.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Larzan skrev:Ja inte var det en raket precis 170 hästarn. Men som vardagsbil i bilköer åt båda håll så kan den nog tänkas duga.

Har inte besämt mig ännu. väljer mellan 9-5 2,3 biopower, Volvon och 525touring.
husvagn automat och 170 sughästar rimmar illa..
525 E39 är ju en klass för sig, om du tänkte på E39 alltså..
I en klass för sig är ju även priset :roll:
Tycker 9-5orna är riktigt prisvärda, det är ju inga dåliga bilar. Bara att jag tycker att sista faceliften (hoppas man väl) är grymt ful, man tvingas ju köpa en 05a för att få ok design :shock:
av Larzan
halmstaden skrev:
Larzan skrev:Ja inte var det en raket precis 170 hästarn. Men som vardagsbil i bilköer åt båda håll så kan den nog tänkas duga.

husvagn automat och 170 sughästar rimmar illa..
525 E39 är ju en klass för sig, om du tänkte på E39 alltså..
I en klass för sig är ju även priset :roll:
Tycker 9-5orna är riktigt prisvärda, det är ju inga dåliga bilar. Bara att jag tycker att sista faceliften (hoppas man väl) är grymt ful, man tvingas ju köpa en 05a för att få ok design :shock:
Automat är alldeles förträffligt vid husvagn, dock helst utan stressfläkt. Bildas gärna en virvel i tanken.
Man får se till att inte köra med för hög växel bara, så lådan inte går för varm.
Bekant kör sin 6102i och aut 170hk på 1,2-1,3l/mil.
Jag hade en avsevärt lättare vagn och det gick inte komma under 1,5l/mil. Det blev till att tanka ofta i somras med ca 300mil med holken efter. Egentligen är 140hk bättre för husvagnsdragning, bättre vridmoment som kommer tidigare.
BMW´n har avsevärt bättre kvalitet och nöjda ägare, tillsammans med Subaru och Toyotaägarna.
Får suga på karamellen ett tag, känns som jag är lite mätt på just Volvo.
(Haft 145,244,245,360,745,760,v70 170man och nu v70 2,4T aut)
(Sen har det varit lite Bagge 62,Ascona 74, Bagge 73, Commodore 75, Sierra 88 ,Bmw där i mellan)
Användarvisningsbild
av halmstaden
ang automat så tänkte jag väl på detta med växeln, samt att motorn är i segaste laget, utan att dra på något, i mina ögon. Men detta är min subjektiva åsikt, så tycker du själv att motorn är OK är den givetvis det för dig.
Inte har 140 högre vrid någonstans? Vad jag vet har de samma upp till 4000rpm, därefter har 170 lite till. 140 är dock högre utväxlad = lägre varv.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]